به گزارش ایرنا، فتح الله حقیقی روز سه شنبه در همایش آموزشی ایمنی در رانندگی در اراک افزود: معضلات ترافیکی مسئله ای اجتماعی است که حل آن نیازمند زنجیره ای از راهبردهای مداخله جویانه با محوریت مشارکت آحاد مردم دارد.
وی توضیح داد: 78 کشور موفق در جهان در موضوع ترافیک علاوه بر حاکمیت قانون و تمرکز بر هوشمندسازی امور، بر بهبود ظرفیت های اجتماعی، تقویت حقوق فردی و جمعی و شهروندی تکیه کرده اند و پیامدهای آن را در نهادینه شدن شاخص های رفتاری در قبال ترافیک به ثمر نشانده اند.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: براساس آمار منتشره سالانه 16 هزار نفر در ایران جان خود را براثر تصادف از دست می دهند که نیمی از این کشته ها در صحنه تصادف و نیمی دیگر در راه انتقال به بیمارستان و یا در مراحل درمانی جان خود را از دست می دهند.
حقیقی افزود: آمار کشته های ترافیکی در مسیر انتقال و یا مراحل درمانی در کشورهای توسعه یافته حدود 20 درصد است و می طلبد که در این حوزه بازنگری شود و در صورت وجود نواقص احتمالی اقدامات لازم صورت پذیرد.
وی ادامه داد: تصادف در دنیا و ایران به عنوان نخستین عامل مرگ و میر شناخته شده و با توجه به اینکه اغلب قربانیان حوادث ترافیکی بیشتر قشر جوان هستند باید با برنامه های اصولی و فرهنگ سازی برای کاهش تلفات و حفظ سرمایه انسانی کاری جدی صورت بگیرد.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: استان مرکزی در زمینه تصادف درون شهری رتبه 9 و تصادف های برون شهری رتبه دهم کشور را دارد که به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید با هدفگذاری 6 ماهه و در سایه اقدامات کارشناسی کوشید تا روند تصادف ها کاهش یابد.
حقیقی بیان کرد: اگرچه تقویت اقدامات پلیس، بهبود جاده ها و وسایل نقلیه از ارکان جدی در کاهش تصادف ها محصوب می شود اما پژوهش ها نشان داده که خطای انسانی مهمترین عامل در بروز تصادف ها در کشور است و این مهم به طور مستقیم با فرهنگ سازی و بهبود مناسبات رفتاری افراد ارتباط دارد.
وی یادآور شد: استان مرکزی در مسیر کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب کشور واقع شده و راه های ارتباطی آن از پرترافیک ترین جاده های کشور است و تمامی تلاش به کار گرفته می شود تا عوامل و زمینه های خطر در تردد و حمل و نقل تا نیمه سال آتی در شبکه راه های استان به حداقل ممکن برسد.
حقیقی با بیان اینکه حدود 40 درصد از تصادف ها در استان مرکزی مربوط به راه های فرعی و روستایی است گفت: نباید از این موضوع مهم غافل بود و اقدامات فرهنگی و اجرایی موثر در این زمینه باید صورت بگیرد.
در این نشست در خصوص فرهنگ رانندگی و اهمیت رعایت نکات ایمنی، قوانین راهنمایی و رانندگی و شاخص های بهبود فرهنگ ترافیکی استان مرکزی بحث و نظر شد.
6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.