محمد نصیری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: محمدرضا شفیعی عضو هیات علمی گروه ژنتیک و به نژادی و رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات، پژوهشگری است که با معرفی ارقام جدید گل‌های داودی خوشه‌ای، باغچه‌ای و شاخه بریده در جشنواره بین‌المللی خوارزمی رتبه سوم را کسب کرد.
وی ادامه داد: در این جشنواره 10پژوهشگر درکشور رتبه برتر کسب کردند و 10 طرح داخلی و پنج طرح خارجی از کشورهای استرالیا، چین، آلمان، فرانسه و سوئیس معرفی و تجلیل شدند.
مسئول روابط عمومی پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: محقق محلاتی با استفاده از روش دو رگ گیری در بین ده کلون داودی، انتخاب والدین برتر و اجرای عملیات اخته سازی، ایزوله کردن و کشت بذرهای هیبرید در گلخانه‌های تحقیقاتی و سپس انتقال نشاهای حاصله به فضای باز و ارزیابی 22 صفت مورد تایید بر اساس دستورالعمل‌های بین المللی موفق به تولید ارقام جدید گل داودی شد.
وی بیان کرد: رقم های جدید گل داودی با تمایز یکنواختی و پایداری تولید شده که پس از تایید موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال 600 گونه از آن ها تاکنون ثبت شده است.
نصیری ادامه داد: در سال 1379 فقط 10 رقم گل داوودی شاخه بریده و 20 رقم گلدانی در کشور کشت و تولید می شد که با اجرای طرح های پژوهشی، زمینه توسعه ارقام اصلاح شده هموار شد.
مسئول روابط عمومی پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی بیان کرد: با دستیابی به ارقام جدید برتر و تولید انبوه رقم های جدید گل های داوودی در رنگ ها و شکل های مختلف زمینه برای تولید و صادرات گل داودی فراهم می شود.
نصیری با بیان اینکه قطب تولید گل های داوودی کشور گلزارهای شهرستان های ورامین، دماوند و محلات است افزود: محلات از نظر تولید گل های داودی رتبه اول کشور را دارد.
مرکز تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات به عنوان ایستگاه‌ تابعه مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال 75 تاسیس شد و در سال 92 به پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی تبدیل شد.
در این پژوهشکده گروه های تحقیقاتی در زمینه ژنتیک و به نژادی، فناوری و مدیریت تولید و فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت گل طرح های پژوهشی را اجرا می کنند.
سی‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی پنجم اسفند با حضور رئیس جمهوری در سالن همایش‌های صداو سیما برگزار شد.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.