سید علی آقازاده عصر روز چهارشنبه در آیین بهره برداری از طرح های صنعت آب و برق کشور در مجتمع فرهنگی و هنری بیت تاریخی امام خمینی (ره) در خمین افزود: میزان بارش های سال آبی در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 79 درصد کاهش یافته و وضعیت سفره های زیر زمینی نگران کننده است.
وی ادامه داد: کاهش 40 درصدی بارش ها در کشور در مقایسه با سال آبی گذشته ، به ثبت رسیده اما در استان مرکزی کاهش 79درصدی داشته است.
استاندار مرکزی افزود: امید است در ادامه سال آبی، شاهد بارش مناسبی جهت جبران کمبودهای منابع آبی باشیم، اما نباید از مدیریت بهینه مصرف غافل شد.
آقازاده اظهارکرد: برای عبور از تنش های آبی باید مصرف در بخش های مختلف به ویژه کشاورزی مدیریت شود.
استاندار مرکزی در سخنان دیگر خود به طرح خط انتقال آب از سد کوچری به خمین اشاره کرد و گفت: اگر چه نیاز آب شرب این شهرستان با بهره برداری از این طرح رفع شده، اما هنوز کم آبی در بخش کشاورزی وجود دارد .
وی تصریح کرد: این استان در صنعت آب و برق جزء استان‌های پیشرو در تربیت نیروهای متخصص است و انسجام بین این دو نها مطلوب ارزیابی می شود.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه گذاری در شهرستان خمین، منوط به توسعه زیر ساخت های خدماتی از جمله آب و برق است.
محمد ابراهیم رضایی افزود: تقویت توسعه صنعتی به عنوان کانون تولید ثروت و اشتغالزایی در شرایط خشکسالی، نیازمند حمایت همه جانبه است و یکی از مسایل مهم برای توسعه صنعتی تامین انرژی الکتریکی است.
وی ادامه داد: توسعه انرژی های نوین از سیاست های محوری اقتصاد مقاومتی است و استفاده از انرژی های نو گامی مهم و ارزنده در راستای حفظ ذخایر سوختی و فسیلی و به نوعی تلاش برای تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.
نماینده مردم خمین در خانه ملت افزود: در بودجه سال 91 شهرستان خمین، در حوزه اجرای فاضلاب شهری از اختصاص ردیف بودجه حذف شد.
وی افزود: طرح استقرار شبکه فاضلاب با محدودیت‌های مالی مواجه شد و اینک 30 درصد از شهر به شبکه فاضلاب شهری متصل نشده است.
وی ادامه داد: در مصوبات سفر ریاست جمهوری در دوره‌های قبل، احداث یک نیروگاه 500 مگاواتی، سه پست 63 کیلو ولت و همچنین پست 400 کیلو ولت پیش بینی شده بود که هنوز اجرایی نشده است.
نماینده مردم خمین در خانه ملت افزود: از سال 92 شهر خمین درگیر تنش آب شرب بود و بیش از 47 روستا با تانکر آبرسانی می شد، اما اکنون با آبرسانی به روستاها، مشکل آب شرب در این شهرستان رفع شده است.
مدیرعامل برق منطقه ای باختر گفت: میانگین مصرف برق در بخش صنعت این استان در همسنجی با شاخص کشوری، 30 درصد بیشتر است.
فرهاد شبیهی افزود: میانگین مصرف ارژی برق در بخش صنعت کشور 35 درصد است که این شاخص در استان مرکزی، 65درصد است.
وی علت این امر را استقرار واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ در بخش صنعت بیان کرد و ادامه داد: این استان صنعتی است و ظرفیت بسیار مناسبی در حوزه جذب سرمایه گذاری صنعتی دارد.
وی اظهارکرد: شرکت برق منطقه ای باختر علاوه بر استان مرکزی استان های همدان و لرستان را نیز با 2 میلیون مشترک تحت پوشش خدمات خود دارد .
شبیهی ادامه داد: با در نظر گرفتن مصرف انرژی در بخش کشاورزی،80 درصد انرژی استان مرکزی در بخش مولد مصرف می شود که از اهمیت بسیاری برخوردار است
مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی نیز در این آیین گفت: استان مرکزی با کسری مخزن 230 میلیون متر مکعبی در سال مواجه است .
عزت الله آمره افزود: کسری مخزن آب در برخی مناطق استان همچون ساوه و کمیجان سالانه به یک تا یک و نیم متر مکعب می رسد.
وی ادامه داد: عمده منابع آب استان مرکزی حدود 85 درصد زیر زمینی هستند و بیشتر از چاه ها بهره برداری می شود.
آمره اظهارکرد: پس از سال 89 تخلفات چاه های کشاورزی افزایش یافت اما از سال 93 این تخلفات با اجرای احکام قضایی در مورد چاه های غیرمجاز، سیر نزولی پیدا کردند.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای 105 هزار نفر جمعیت است که در فاصله 61 کیلومتری اراک قرار دارد.
7277/3075/ خبرنگار: افسانه آروند *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.