10 سال از تصویب طرح کاهش آلودگی هوای اراک می گذرد اما هنوز تا اجرایی شدن خیلی فاصله دارد و در طول این سال ها که رشد جمعیت با افزایش تعداد خودرو، وسایل حمل و نقل عمومی، افزایش صنایع کوچک و نوع آلاینده ها را تغییر و افزایش داده و به این موضوع خشکسالی سال های اخیر و ریزگردهای داخلی و خارجی نیز اضافه شده است.
این طرح پس از 10 سال دوباره برای بررسی در اختیار مشاور قرار گرفته تا این بار در قالب طرح جامع مورد بازنگری قرار گیرد.
طرح کاهش آلودگی هوا که باید در این مدت به قانون هوای پاک تبدیل می شد تا بتواند راحت تر اعتبارات ملی را جذب کند.
در این مدت، با 108 نشست کارگروه استانی با مصوباتی که برخی در مسیر اجرا مانده، برخی لغو و تعداد محدودی عملیاتی شده، درهمان شکل و قالب قدیم باقی مانده است.
این در حالی است که بر اساس اعلام مسئولان محیط زیست استان طرح کمتر از 40 درصد پیشرفت داشته و از کل اعتبارات اولیه 10 درصد آن هم فراهم نشده است.
هرچند بعضی از اعضای کارگروه روند اجرایی طرح را مطلوب و مناسب جلوه می دهند، اما کمبود فضای سبز شهری، ترافیک گره خورده مرکز شهر، تردد خودروهایی با عمر بالا و اتوبوس های درون شهری دودزا، خارج نشدن صنایع کوچک و بزرگ آلاینده از شهر همه و همه در کنار آمار بالای بیماران قلبی عروقی، تنفسی و سرطانی در این شهر از چیزی جز این نگاه های خوش بین اعضای کارگروه حکایت می کند.
بسیاری از مسئولان تعلل در اجرای وظایفی که برایشان تعریف شده را در گیرودار کمبود اعتباری عنوان می کنند شاید این راحت ترین و نزدیک ترین گزینه برای دفاع از کم کاری و درجا زدن و کنارآمدن با عوامل آلایندگی هوا باشد که مسئولان هر دوره به این گزینه روی می آورند.
تا پایان سال باید به مکانیزم اجرای طرح 55 متری رسید، تهدید فروشندگان جراید در شان شهرداری نیست، اول بهمن 72 دیگ قدیمی کارخانه آلومینیوم از مدار خارج می شود و بلاتکلیفی پسماندهای صنایع در راستای نبود مکانی برای دفن از دیگر عنوان های خبری هفته نامه امیر استان مرکزی است.
هفته نامه امیر به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی ابوالفضل نیک عهد منتشر می شود.
6991/3075/خبرنگار: معصومه ابراهیمی *** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.