محمد ابراهیم رضایی روز پنجشنبه در نشست هماهنگی احداث نیروگاه‌های خورشیدی درخمین افزود: پرداختن به توسعه صنعتی به عنوان کانون تولید ثروت و اشتغالزایی در شرایط خشکسالی نیازمند حمایت همه جانبه است و یکی از مسایل مهم برای توسعه صنعتی تامین انرژی الکتریکی است.
وی ادامه داد: توسعه انرژی های نوین از سیاست های محوری اقتصاد مقاومتی است و استفاده از انرژی های نو گامی مهم و ارزنده در راستای حفظ ذخایر سوختی و فسیلی و به نوعی تلاش برای تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی است.
نماینده مردم خمین در خانه ملت افزود: برای رونق چرخ صنعت کشور به 50 هزار مگاوات انرژی نیاز است که در شرایط فعلی امکان تولید این میزان وجود ندارد و طرح‌های صنعتی پشتیبانی نمی شود.
رضایی بیان کرد: باید از سرمایه‌گذاران حمایت شود تا آن ها بتوانند با احداث نیروگاه‌های انرژی‌ پاک، همچون انرژی خورشیدی از صنعت کشور پشتیبانی کنند.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به افزایش سرمایه گذاری صنعتی در این شهرستان و نیاز به انرژی الکتریکی سرمایه گذاری در حوزه انرژی های نوپدید مقرون به صرفه است و در اولویت سیاست های اجرایی قرار دارد.
وی ادامه داد: نیروگاه خورشیدی در این شهرستان در راستای برنامه ملی ارتقای بهره وری و یکی از اهرم های اتکای تصمیم سازان کشور در عرصه بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر انجام می شود که توسط بخش خصوصی زیر نظر شرکت برق باختر عملیاتی می شود.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه خمین یکی از بهترین شرایط جغرافیایی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی است که باید بسترهای لازم به منظور تولید این نوع انرژی برای سرمایه‌گذاران فراهم و موانع از سر راه آنان برداشته شود.
فرماندار خمین نیز در این نشست علت توسعه کند صنعت در این شهرستان را با وجود مشوق های صنعتی نبود زیر ساخت های لازم به ویژه انرزی الکتریکی بیان کرد و افزود: برخی صنایع این شهرستان به دلیل نبود زیر ساخت برق یا با حداکثر ظرفیت کار نمی کنند و یا تاکنون اجرایی نشدند.
سید مهدی ساداتی افزود: برق فشارقوی برای راه اندازی صنایع مادر و جدید در خمین وجود ندارد و احداث نیروگاه 500 مگاواتی از مصوبات دولت نهم تاکنون در این شهرستان اجرایی نشده است.
وی اظهار کرد: نبود پست برق 63 کیلو واتی در ناحیه صنعتی سعیدی و خرمدشت و پست برق 400کیلوواتی در شهرک صنعتی باعث شده طرح های صنعتی که مصرف بالا برق دارند به بهره برداری نرسند.
وی تصریح کرد: دولت امتیازاتی به خمین داده که تحول در بخش صنعت ایجاد می کند و باعث ترغیب سرمایه گذاران در بخش صنعتی می شود اما بایستی بسترهای زیرساختی لازم سرمایه گذاری صنعتی نیز در این خطه فراهم شود.
مدیر شرکت توزیع برق خمین گفت: احداث پست 63 کیلو ولت در ابتدای نیمه دوم سال آینده کلید می‌خورد و می‌توان از این ظرفیت برای جذب سرمایه گذار و همچنین کمک به احداث نیروگاه‌های خورشیدی استفاده کرد.
حسینعلی فرامرزی افزود: در سال جاری به دلیل کمبود برق در شهرستان برخی از متقاضیان و سرمایه‌گذاران بخش صنعت از لحاظ تامین انرژی حمایت نشدند.
وی ادامه داد: حدود 12 سال پیش طرح احداث تولید انرژی 500 مگاواتی در خمین مطرح و به تصویب رسید و زمین برای احداث نیروگاه واگذار شد اما، اجرایی نشد.
در این نشست مشکلات اجرای 2 طرح احداث نیروگاه خورشیدی 20 مگاواتی و یک نیروگاه 100 مگاواتیدر این شهرستان بررسی شد.
نیروگاه های خورشیدی مرکب از تعدادی پانل خورشیدی یا ماژول فتوولتائیک، اینورتر، شارژ کنترلر و مجموعه باتری است.
در نیروگاه های خورشیدی، نور به پانل های خورشیدی می تابد و در اثر آن انرژی فوتون به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.
جریان برق تولید شده توسط پانل های خورشیدی، مستقیم (DC) است که برای استفاده در وسائل برقی معمول در منازل و نیاز روزمره بایستی مشابه برق شهر به جریان متناوب (AC) تبدیل می شود که این کار را دستگاهی به نام اینورتر انجام می دهد.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی 105 هزار نفر جمعیت و در فاصله 61 کیلومتری اراک قراردارد.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.