سید مهدی مقدسی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ایران یکی از کانون های حادثه خیر است که بلایای طبیعی از جمله زلزله، سیل و گاهی طوفان در آن رخ می دهد و در طول 50 سال گذشته نسبت به کشورهای دیگر بیشترین بلایای طبیعی را شاهد بوده است.
وی بیان کرد: گسل های مختلفی در اقصی نقاط کشور وجود دارد که هر لحظه امکان فعال شدن آن ها وجود دارد و این موضوع تقویت پیش آمادگی در حوادث طبیعی را دوچندان کرده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برنامه های هدفمند و اصولی در تقویت سطوح پیشگیری و کاهش اثرات خسارت جانی و مادی بلایای طبیعی در لایه های مختلف تصمیم سازی و اجرا از نیازهای اساسی کشور است که باید با رویکرد علمی به اجرا در بیاید و مستحکم سازی ابنیه و سازه ها و چگونگی ساز و کارهای نظارتی در این حوزه یکی از مولفه های محوری آن است.
مقدسی عنوان کرد: همه دستگاه های اجرایی باید به وظایف و تکالیف خود در راستای مقاوم سازی ساختمان های شهری و روستایی با جدیت و حساسیت عمل کنند و اصول فنی و مهندسی به بهترین شکل در مقاوم سازی رعایت شود.
وی تاکید کرد: نیاز است سازه های سنگین که در بلایای طبیعی بیشترین خسارت را وارد می کنند، به سازه های سبک، کیفی و زیبا اما مقاوم تبدیل شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طراحان و مهندسان در نوع طراحی ساختمان ها باید متناسب با شرایط اقلیمی اقدام کنند و از تجربیات سایر کشورهای از جمله ژاپن بهره گیرند.
مقدسی عنوان کرد: نیاز است مشوق هایی برای نوسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده در نظر گرفته شود و آموزش های همگانی نیز با ساز و کارهای اثربخش و بهره گیری از توان تشکل های مردم نهاد افزایش بیشتری یابد.
وی گفت: زمانی که در ایران یک حادثه رخ می دهد همه مسئولان و مردم بسیج می شوند اما پس از مدتی این مسائل رها می شود درحالیکه پیش آمادگی و راهبردهای مقاوم سازی سرمایه اصلی کشور است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: ستاد بحران باید اعتبارات و امکانات لازم را در اختیار داشته باشد و وظایف و تکالیف دستگاه های اجرایی از قبل مشخص باشد تا حین بروز حوادث احتمالی زنجیره ای از خدمات کیفی در کوتاه ترین زمان ممکن قابلیت اجرا پیدا کند.
مقدسی تصریح کرد: قبل از وقوع هر حادثه و بلایای طبیعی باید دستورالعمل ها و شیوه نامه ها روشن باشد تا در هنگام وقوع حوادث و بلایای طبیعی نیاز به اخذ مجوز از دستگاه های مختلف نباشد.
وی در خصوص میزان مقاومت سازه های مسکن مهر نیز گفت: انتظار بود مراقبت های بیشتری در روند ساخت این مسکن ها صورت می گرفت زیرا هنوز زمان زیادی از ساخت آن ها نمی گذرد، البته در مناطقی نیز این مسکن ها با کیفیت خوب ایجاد شده است و در استان مرکزی نیاز است که به همراهی سازمان مسکن و شهرسازی و سایر بخش های ذیربط ارزیابی دقیق بر مقاومت سازه این بناها صورت بگیرد و شناسنامه ضریب استقامت برای آن ها صادر شود و اگر در جایی نواقصی موجود است رفع شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق قانون سازمان نظام مهندسی باید بر نوع ساخت ساختمان ها نظارت ویژه داشته باشد و از کوچکترین تخلفی چشم پوشی نکند و از ابزار قانونی خود برای مقاوم سازی بهره گیرد.
مقدسی اظهار کرد: هرگونه تخلف در حوزه ساختمان سازی که منجر به کاهش مقاومت شود نباید از نظر دور بماند و در این راستا سازمان استاندارد نیز تکالیف جدی برعهده دارد.
وی اظهار کرد: مواد قانون به اندازه کافی در خصوص مقاوم سازی، نظارت و کنترل در کشور وجود دارد، نیاز به قوانین جدیدی در این حوزه نیست و تنها باید ساز و کارهای اجرایی در سطوح مختلف عملیاتی شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر راه و شهرسازی باید با همکاری نظام مهندسی کشور هر چه سریعتر باید وضعیت ساختمان های موجود کشور را بررسی کنند و در این راستا گزارشی به مجلس شورای اسلامی ارایه دهند و اگر قوانین نیاز به اصلاح دارد این مهم صورت بگیرد.
حدود یک هزارو 218 هکتار بافت فرسوده در استان مرکزی وجود دارد که نیازمند بازسازی و مقاوم سازی هستند.
3005/6013/خبرنگار:معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.