به گزارش ایرنا، کاوه فلاک افلاکی عصر شنبه در نشست صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: کارگران فضای سبز شهرداری اراک سه ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و سنوات و عیدی سال های 94 و 95 این قشر نیز هنوز پرداخت نشده است.
وی بیان کرد: این کوتاهی سبب نارضایتی کارگران شده و لازم است در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به بررسی مشکلات و تنگناهای کارگران اقدام شود.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک در خصوص تخریب ملک قدیمی حاجباشی هم گفت: پس از بارندگی های فروردین ماه امسال دیوار این ملک دچار آسیب و شکستگی شد که شهرداری برابر تبصره 14 ماده 55 قانون شهرداری ها نسبت به بی خطر سازی آن اقدام کرده است.
فلک افلاکی عنوان کرد: مقرر شده بود که برای تعیین تکلیف این ملک، نشست با حضور همه وراث برگزار شود اما همه وراث حاضر نشدند.
وی گفت: هفته گذشته تعدادی از وراث ملک حاجباشی اراک اقدام به تخریب بخشی از این خانه تاریخی کرده اند و در این راستا شهرداری هیچ دخالتی نداشته است.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: اخباری مبنی بر تخریب این ملک توسط شهرداری در فضاهای مجازی دست به دست شده که این خبر کذب محض است.
شهردار اراک نیز در این نشست در خصوص حقوق معوق کارگران فضای سبز گفت: اقدامات قانونی در خصوص معوقات کارگران فضای سبز اراک در محاکم قضایی، در دست پیگیری است.
داود تاجران افزود: پرداخت حقوق معوق کارگران فضای سبز در دستور کار قرار گرفته و تا چند روز آینده به حساب آنان واریز می شود.
شهردار اراک در بخش دیگری از سخنانش گفت: این کلانشهر از نظر ژئوگرافی مسطح است و ظرفیت مناسبی برای ایجاد مسیرهای موتورسواری و دوچرخه سواری دارد.
تاجران عنوان کرد: ایجاد فرهنگ دوچرخه سواری و استفاده از موتورهای برقی ضمن کاهش آلودگی هوای اراک در بهبود وضعیت جسمانی و سلامت جسمانی مردم تاثیر به سزایی دارد.
وی گفت: در این راستا باید از تجربیات سایر کلانشهرها استفاده شود و پیشنهاد می شود برای خرید موتور برقی و دوچرخه یارانه هایی برای متقاضیان در نظر گرفته شود.
شهردار اراک افزود: 11 نقطه اراک برای ایجاد خانه های دوچرخه جانمایی شده و در حال مطالعه است.
تاجران بیان کرد: بر اساس آخرین آمار موجود، 135 هزار دستگاهرموتورسیکلت در کلانشهر اراک پلاک شده و شهرداری آمادگی تهیه یک هزار دستگاه موتور برقی را در بخش نخست دارد و در صورت افزایش درآمدها این تعداد بیشتر می شود.
شهردار اراک در خصوص وضعیت خیابان پیروزی اراک در راستای اجرای طرح توسعه بیمارستان ولیعصر (عج) هم گفت: دادستان اراک حکم بازگشایی این خیابان را صادر کرده و مراتب به مسئولان ذیربط اعلام شده است.
تاجران عنوان کرد: چنانچه این خیابان تا پایان هفته جاری بازگشایی نشود، اقدام های لازم از سوی شهرداری انجام می شود.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در سخنرانی پیش از دستور صحن علنی گفت: زمستان و فصول سرد سال دامان برکات الهی برای کشور است اما افزایش میزان آلودگی هوا در فصول سرد در اراک، مخاطراتی برای شهروندان به همراه دارد.
طوفان محمدی افزود: آمار روزهای ناسالم در سال گذشته زنگ خطر را به صدا درآورده است، نمایندگان منتخب مردم در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اراک در قبال این چالش فراگیر مسئولند و باید همه توان خود را به کار گیرند تا با همکاری تمام نهادهای دولتی و همیاری سمن ها، برنامه های راهبردی و اثرگذار برای مواجهه با این فرامساله شهری را تدوین کنند.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: رفع بحران آلودگی هوای شهر اراک یک امری جدی است و تنها با همیاری و مشارکت موثر سازمان های مختلف قابلیت پیگیری دارد.
محمدی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری یا هر نهاد دیگر به تنهایی توان حل این چالش را نداشته و ندارد.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک اضافه کرد: این شورا می تواند با ایفای نقش هماهنگ کننده و نظارتی، همسویی و همکاری لازم را میان سازمان های ذیربط فراهم کند و بر حسن اجرای برنامه ها توسط سازمان ها و معاونت های مربوطه در شهرداری نظارت کند.
محمدی بیان کرد: مطابق ماده 10 قانون هوای پاک مصوب 11 مردادماه سال جاری، مجلس شورای اسلامی و وزارت کشور موظف است از محل درآمدهای شهرداری ها، ناوگان حمل و نقل درون شهری را سالانه به میزان پنج درصد افزایش دهد.
وی اظهار کرد: مطابق ماده 15، شهرک ها و واحدهای صنعتی جدید موظف هستند حداقل 10 درصد از فضای خود را به فضای سبز و درختکاری اختصاص دهند، با توجه به حجم بالای آلایندگی صنعتی در شهر اراک، نظارت بر اجرای این ماده قانونی توسط واحدهای صنعتی باید در زمره اولویت ها قرار گیرد.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: مطابق تبصره سه ماده 10، واحدها و طرح های بزرگ در حال فعالیت که مشمول قانون ارزیابی اثرات می شوند، موظف به راه اندازی سامانه پایش بر خط هستند و تمدید پروانه فعالیت آنها منوط به راه اندازی این سامانه است‌.
وی گفت: مطابق بند 21 قانون هوای پاک در طرح های جامع و تفضیلی، تدوین فصل جداگانه ای تحت عنوان مسایل زیست محیطی اجباری است، به نظر می رسد شورای اسلامی شهر اراک مطابق حدود اختیارات قانونی خود ، ضمن تاکید بر تهیه فصل مذکور و تشکیل نشست های کارشناسی با حضور متخصصان بومی و آشنا به مشکلات آلودگی محیطی شهر اراک، باید نسبت به محتوای این فصل حساسیت ویژه نشان دهد.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: مطابق ماده هفت، ساماندهی سیستم حمل و نقل از اولویت های قانون هوای پاک است، بر این اساس انتظار است معاونت امور زیربنایی و حمل و نقل با همکاری نیروی انتظامی استان مرکزی و متخصصان بومی، مطالعات پایه ای در راستای امکان سنجی ایجاد محدوده ممنوعیت تردد را در راستای کاهش آلودگی ناشی از سفر با خودرو شخصی را در دستور کار قرار دهد.
وی گفت: مطابق قانون اساسی و حقوق شهروندی، هر شهروند حق برخورداری از محیط زیست سالم را دارد، آلودگی هوا و پیامدهای آن مشکل مشترک همه شهروندان است.
در نشست صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک علی اصغر عالیخانی معاون مالی اقتصادی، علیرضا بیاتیان سرپرست معاونت خدمات شهری و حمیدرضا خانمحمدی سرپرست معاونت برنامه ریزی و منابع انسانی شهرداری اراک به عنوان اعضای جدید کمیسیون 14 شهرداری و علیرضا مردای و سعید نادری از اعضای شورای اسلامی این شهر به عنوان ناظران این کمیسیون انتخاب شدند.
در این نشست سه نسخه تفریغ بودجه سه ماهه اول سال 96 سازمان پایانه مسافربری شهرداری اراک از حیث درآمد و هزینه به مبلغ سه میلیارد 359 میلیون ریال مصوب شد.
کلانشهر اراک مرکز استان مرکزی است و در این شهر 520 هزار نفر جمعیت زندگی می کند.
3005/3075/خبرنگار: معصومه صفری *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.