دکتر علیرضا غفاری زاده روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی خون بندناف (15 نوامبر) در گفت و گو با ایرنا افزود: 100 قرارداد نیز در هفت ماه سال گذشته با خانواده های متقاضی برای ذخیره و فریز خون بند ناف منعقد شد.
وی اظهار کرد: از سال 88 که مرکز فوق تخصصی درمان و تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی در استان مرکزی فعال شده در مجموع 2 هزار قرارداد با زوج ها متقاضی منعقد شده است.
مسئول مرکز فوق تخصصی درمان و تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: 95 درصد از زوج های طرف قرارداد، شرایط لازم برای دریافت خون بندناف، ذخیره و فریز شدن را داشته اند.
دکتر غفاری زاده افزود: یک دهم درصد زایمان های در استان مرکزی به انعقاد قرارداد بانک خون بند ناف منجر می شود که باید این آمار به یک و نیم درصدی افزایش پیدا کند.
وی اظهار کرد: افزایش رغبت خانواده به انعقاد قرار داد بانک خون بندناف نیازمند کارفرهنگ و مشوق های متعدد است.
رئیس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به خانواده هایی که برای انعقاد قرارداد مشکل مالی دارند از مشوق هایی است که توسط این مرکز در حال پیگیری است.
دکتر غفاری زاده افزود: استفاده از بانک خون بند ناف باید از ذخیره سلامت لوکس، ویژه خانواده های متمکن خارج شود و این مهم با پرداخت تسهیلات قرض الحسنه قابل اجرا است.
وی اظهار کرد: خون های بند ناف برای نگهداری و فریز به شرکت فناوری بن یاخته های رویان در تهران ارسال تا در تجهیزات مدرن نگهداری شود.
مسئول مرکز فوق تخصصی درمان و تحقیقات ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: هنگام قرارداد با زوج ها مبلغی حدود 26 میلیون ریال و سالانه 120یک میلیون و 200 هزار ریال بابت هزینه نگهداری از متقاضیان دریافت می شود.
دکتر غفاری زاده افزود: درحال حاضر از سلول های بنیادی خون بندناف برای درمان بیماری های سخت درمان استفاده می شود اما کار تحقیقاتی برای درمان بیماری هایی همچون آلزایمر، پارکینسون و دیابت از خون بندناف در حال انجام است.
مسئول دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی استان مرکزی در توضیح فرایند استفاده از خون بندناف گفت: زنان باردار در سی و ششمین هفته از بارداری مشاوره شده و با انجام آزمایش های مورد نیاز قرارداد استفاده از خون بندناف با آنان بسته می شود.
فائقه خطیبی افزود: انجام ندادن هرگونه تتو، خالکوبی و بیماری خاص از جمله شرایط فیزیکی برای انعقاد قرارداد با زوجه ای متقاضی برای استفاده از خون بندناف است.
وی اظهار کرد: کارشناس خونگیری با انعقاد قرارداد هماهنگی لازم با متقاضی را انجام می دهد و فلاکس مخصوص در اختیار مادر باردار گذاشته شده تا در هنگام زایمان خون بندناف در فلاکس ذخیره شود.
وی شرح داد: به هنگام درد زایمان و انتقال به مرکز درمانی، متقاضی کارشناس خونگیری را مطلع و در اتاق زایمان کارشناس خونگیری خون بندناف نوزاد را که 100 تا 250 سی سی است به کیسه منتقل و در داخل فلاکس مخصوص با برچسب مشخصات مهر و موم می کند.
مسئول دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: با هماهنگی انجام شده خون بندناف توسط خودرو آژانس به بانک خون تهران ارسال می شود.
به گفته وی، محل نگهداری و انجماد خون بندناف در تهران است که در تانکرهای ازت و در دمای 196 درجه سانتی‌گراد زیر صفر حفظ می شود.
خطیبی افزود: خون بندناف نوزادی که در بانک خون تهران نگهداری می شود در صورت ابتلا به بیماری سخت درمان مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین خواهر و برادرهای این نوزاد هم درصورتی که نوع خون آنان با نوزاد سازگار باشد از آن بهره مند شوند.
وی با اشاره به اینکه مدت قرارداد با والدین برای نگهداری خون نوزاد 20 ساله است، گفت: چنانچه کارآیی سلول‌ها حفظ شود، قرارداد تمدید می شود.
وی در خصوص سلول‌های بنیادی (STEM CELL) اظهار داشت: این سلول‌ها ابتدایی‌ترین سلول‌های سازنده بدن هستند که در طول دوره رشد جنینی پرورش یافته و تبدیل به سلول‌های بالغ می‌شوند که مسئول ساخت انواع بافت‌های بدن هستند.
وی افزود: پس از تولد نوزاد، خون باقی مانده در بندناف و جفت به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود در حالی که سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند بسیار پرتوان هستند و با گرفتن خون بندناف و با تزریق و جایگزینی آن در مناطقی که به صورت جدی آسیب ‌دیده‌اند، می‌توان به بهبودی آن قسمت کمک کرد.
کار ساخت و تجهیز مرکز فوق تخصصی درمانی و تحقیقاتی ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی از سال 88 آغاز شده و اکنون این مرکز به متقاضیان درمانی از استان های قم، لرستان و خوزستان خدمات ارایه می دهد.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.