سیدمحمد حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بنا به گمانه کارشناسان دیرینه شناس این مسجد در محدوده شهر تاریخی کرج ابودلف و متعلق به قرن دوم اسلامی است.
وی اظهار کرد: عملیات عمرانی آب و فاضلاب در شهر آستانه با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان و حضور ناظر مقیم ویژه در حال اجرا است و چندی پیش در محدوده این عملیات شماری اثر تاریخی شامل یک ظرف فلزی هفت جوش سلجوقی، چندین تنبوشه یا گنگ که در قدیم به عنوان لوله برای انتقال آب کاربرد داشته و تعدادی ظروف سفالی و اشیای فلزی کشف شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: کشف این ظروف باعث شد تا حساسیت اداره کل میراث فرهنگی استان در خصوص نظارت بر عملیات بیشتر شود و همچنین روند اجرایی آن به دقت بیشتری ادامه یابد و پیمانکار و کارفرما نیز متعهد به انجام کار طبق تصمیمات اداره کل میراث فرهنگی در هر مرحله شدند.
حسینی افزود: با تداوم عملیات کندمان اداره کل آب و فاضلاب در چند روز اخیر بقایای یک مسجد در لایه های زیرین شهر باستانی کرج ابودلف (زلف آباد) از دل خاک نمایان شد و تعداد قابل توجهی اشیا باستانی نیز به دست آمد.
وی اظهار کرد: هنوز عملیات اکتشاف و خروج بنای مسجد با حضور کارشناسان دیرینه شناس آغاز نشده است اما، اشیا قابل توجهی شامل یک کتیبه گچی لعاب دار به خط کوفی، یک کاشی محرابی فیروزه ای رنگ، شماری کاشی زرین فام و قالبی سلجوقی، تعدادی ظروف سفالی مثل پیسوز، صبوحی، آبخوری و همچنین خمره های بزرگ که همگی مورد استفاده در مساجد بودند، کشف شد.
حسینی افزود: عملیات کندمان و حفاری در این ناحیه با هماهنگی دادستانی متوقف شده است و تا تکمیل بررسی ها باستان شناسی از طریق متخصصان و خروج گنجینه تاریخی و بنای این مسجد از دل خاک کار عملیات عمرانی از سرگرفته نمی شود.
وی اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بر حفظ و صیانت این گنجینه ملی با توجه به اهمیت آثار و اشیا به دست آمده اهتمام جدی دارد.
کارشناس باستان شناسی میراث فرهنگی استان و مولف کتاب 'سکه های طلای عباسی و اغالبه کرج ابودلف' گفت: کرج که امروزه به نام آستانه معروف است، از شهر های کهن و شناخته شده نیمه غربی ایران محسوب می شود.
اسماعیل شراهی افزود: تا حدود سال 190 هجری، در منابع تاریخی نشان چندانی از این شهر با پیشینه دست کم دوره ساسانی، دیده نشده است.
این کارشناس بباستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: یکی از قدیمی ترین اشاراتی که منابع تاریخی به این شهر داشته اند مربوط به سال 68 هجری است که گروهی از خوارج پس از کشتار مردم عراق عجم در کرج نیز عده ای از مردم را کشته اند.
شراهی گفت: پیش از این تعدادی اشیا و سکه دوره عباسی از این محدوده تاریخی کشف شد و کتابی با نام سکه های عباسی و اغالبه کرج ابودلف نیز در رابطه با این شهر تاریخی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان به تالیف رسید.
وی عنوان کرد: کشف جدید این منطقه می تواند زوایای پنهان متعددی از فرهنگ و زیست مردمان پیشین این خطه رمزگشایی کند و این مهم تاکید ویزه ای بر اهمیت کاوش های بیشتر دراین محدوده را نشان داد.
استان مرکزی در منطقه مهم تاریخی در قلب کشور واقع شده که قدمت تاریخی هفت هزار ساله دارد.
تاکنون بیش از 2 هزار اثر تاریخی در این منطقه شناسایی شده است.

6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.