ظفر افشون روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: استان مرکزی با جذب این سرمایه گذاری خارجی مقام دوم را در این حوزه در سطح کشور به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود استان های خراسان رضوی، مرکزی و تهران بیشترین جذب سرمایه گذاری خارجی در سال جاری را به خود اختصاص داده اند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی یاد آور شد: یک هزار و 20 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید از ابتدای سالجاری تاکنون به 57 واحدهای تولیدی و صنعتی این استان پرداخت شده است.
افشون ادامه داد: یک هزار و 400 واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی استان مرکزی امسال در سامانه بهین یاب وزارت صنعت ثبت نام کرده اند که از این تعداد 324 واحد متقاضی دریافت تسهیلات سرمایه در گردش، 78 واحد متقاضی تسهیلات سرمایه ثابت در بخش صنعت و 107 واحد متقاضی تسهیلات برای بازسازی و نوسازی صنایع بوده اند.
وی افزود: از این تعداد 797 واحد متقاضی دریافت تسهیلات سرمایه در گردش بخش کشاورزی و 94 واحد متقاضی دریافت تسهیلات سرمایه ثابت در این بخش هستند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: از مجموع واحدهای متقاضی دریافت تسهیلات، 37 درصد متقاضیان در بخش صنعت و 63 درصد متقاضیان در بخش کشاورزی بوده اند.
وی با یادآوری صادرات 465 میلیون دلار کالا در 6 ماه نخست امسال از استان مرکزی به سایر کشورهای جهان گفت: این کالاها به 68 کشور جهان صادر شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 69 درصد و از نظر ارزشی نیز 54 درصد افزایش داشته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی افزود: در این مدت 175 میلیون دلار کالا به این استان وارد شده که از نظر ارزشی 28 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
افشون گفت: صادرات کالا از ابتدای سالجاری تا کنون نسبت به وادرات سه برابر افزایش یافته است.
استان مرکزی با مساحتی معادل 29 هزار و 127 کیلومترمربع، هشت و یک دهم درصد از مساحت کل کشور را در برگرفته است.
این استان از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استانهای قم و اصفهان محدود است.
این استان با موقعیت­های ممتاز جغرافیایی، نیروی انسانی متخصص، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق، عبور خطوط انرژی (نفت، گاز و برق)، استقرار مراکز صنعتی و دانشگاهی، مفاخر برجسته و مذهبی و علمی، اراضی مستعد کشاورزی و مراتع، ذخایر معدنی، نزدیکی به قطب­های صنعتی و بازار مصرف از توانمندی­های اقتصادی مناسبب برای سرمایه گذاری برخوردار باشد.
اصالت تاریخی، وسعت منابع مادی، انسانی و توانمندی‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش صنعت، موجب شده است استان مرکزی از ابتدای فرآیند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور (از تصویب قانون جلب و حمایت سرمایه‌‌های خارجی 1334) همواره یکی از مقاصد جذب سرمایه‌گذاران خارجی باشد.
1955/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.