کار خیر و نیکی در هیچ واژه ای نمی گنجد و تعریف روشنی هم نمی توان برای آن آورد، گویا یک مفهوم و معنی بدیهی دارد که برای همه واضح و روشن است. کمک بدون چشم داشت، انسان‌دوستی، مهربانی، عشق، همدردی، خیر رساندن، نیکی بدون منفعت و خدمت بدون توقع پاداش و شاید چندین واژه توصیفی دیگر در مفهوم کار خیر می‌گنجد.
فعالیت های نیکوکارانه براساس تعریف متداول و عرفی آن به اعمالی گفته می شود که در جهت خیرخواهی برای کل جامعه و رفع مشکلات اقشار بی بضاعت صورت پذیرد.
شواهد تاریخی هم گواهی است که بخش عظیمی از نیکوکاری به واسطه کمک های مالی به مستمندان صورت می گیرد و تمام اینها ریشه در اعتقادات دینی دارد.
همین هم می شود که در برخی مناسبت های خاص میزان این کمک ها بالاتر می رود، ماه هایی چون رمضان، محرم و صفر از جمله این مناسبت ها هستند که رابطه مستقیمی با افزایش این کمک های بی منت دارند.
قرآن کریم هم به مفهوم احسان و نیکوکاری پرداخته و امام حسین (ع) هم همچون دیگر پیشوایان معصوم در خدمت رسانی به محرومان و یتیمان پیش قدم بوده و برنامه ویژه ای داشته است.
در کنار آنچه که از اثرات کار نیک در قرآن و سیره اهل بیت آماده به زعم روانشناسان هم کسی که به یک نیازمند و درمانده کمک می کند، خودش را توانمند و قوی می بیند که این بار مثبت و انرژی می تواند اثرات مطلوبی را بر روح و روان فرد داوطلب انجام کارهای خیر داشته باشد و اعتماد به نفس و عزت نفس فرد را بالا ببرد.
از طرف دیگر در چنین مواقعی، مواجه شدن با مشکلات دیگران باعث می شود فرد در هرلحظه خداوند را به خاطر آرامشی که در لحظه اکنون دارد شکر کند و آن قدر فراغت فکر و عمل دارد که حتی می تواند قسمتی از وقتش را صرف امور دیگران کند.
حالا چرا؟، خودزنی، سیگار پشت سیگار و دود شد رفت نیز از دیگر عنوان های خبری این شماره روزنامه وقایع استان است.
استان مرکزی داری سه روزنامه، 31 هفته نامه، 13 دو هفته نامه، 16 ماهنامه، سه 2 ماهنامه، 18 فصل نامه و 2 فصلنامه است.
روزنامه وقایع استان با مشی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی با مدیرمسئولی و صاحب امتیازی نیره یوسفی راد منتشر می شود.
7114/3075/ خبرنگار: شیما کریمی*** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.