علیرضا رضایی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس آمار ثبت شده مراجعات پزشکی قانونی، 513 نفر سال گذشته بر اثر حوادث رانندگی در استان مرکزی جان خود را از دست داده اند و این حوادث رتبه نخست مرگ و میر در استان را به خود اختصاص داده است.
وی، واژگونی و برخورد با اشیاء از جمله تیرهای چراغ برق را از مهمترین عوامل مرگ و میر و معلولیت افراد در حوادث رانندگی استان مرکزی عنوان کرد و ادامه داد: سرعت غیر مجاز، توجه نکردن به علائم رانندگی و هشدارهای پلیس و خواب آلودگی سه عامل اصلی وقوع حوادث رانندگی در این استان را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی خاطر نشان کرد: مرگ طبیعی با 14 درصد، مواد مخدر با سه و چهار دهم درصد و حوادث ناشی از کار با 2 و 9 دهم درصد به ترتیب از دیگر عوامل مرگ و میر های ثبت شده استان در این اداره در سال گذشته بوده است.
رضایی افزود: 19 نفر پارسال در اثر حوادث ناشی از کار در استان مرکزی جان خود را از دست دادند که نسبت به سال قبل 44 درصد کاهش داشته است.
وی آمار حوادث ناشی از کار استان در سال گذشته را 34 نفر عنوان کرد.
وی ادامه داد: در این مدت 658 نفر به صورت سرپایی به پزشکی قانونی مراجعه و مورد معاینه قرار گرفتند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود 12 و چهار دهم درصد کاهش داشته است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی کل معاینات پزشکی قانونی استان مرکزی در سال گذشته را 45 هزار و 460 فقره پرونده عنوان کرد و گفت: این معاینات نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ،حدود یک درصد رشد داشته است.
وی خاطر نشان کرد: نیاز است برای تسریع در ارایه خدمات به مراجعان این اداره کل ساختمان دیگری از محل ساختمان های مازاد دیگر دستگاه ها به این اداره کل اختصاص یابد تا زمان ارایه خدمات به مراجعان کاهش یابد.
مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی، کمبود نیروی متخصص را یکی از مشکلات پزشکی قانونی این استان عنوان کرد و افزود: سختی کار و حقوق پایین پزشکان را از اصلی ترین عوامل کمبود پزشک در این استان است.
رضایی، کل پرونده های نقص عضو افراد در این مدت را هشت هزار و 114 نفر عنوان کرد و گفت: رعایت نکردن نکات ایمنی از مهمترین عوامل این مهم بوده است.
وی یاد آور شد: مجوز 103 عمل سقط جنین قانونی پارسال برای مادرانی که دچار بیماری بودند و ادامه حیات برای جنین آنان وجود نداشت، با نظر کارگروه تخصصی این حوزه صادرشد.
مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی گفت: مجوز سقط جنین پس از انجام مراحل قانونی و کارشناسی برای مادران و نوزادانی که دارای مشکل هستند تا 16 تا 17 هفتگی صادر می شود و نیاز است قبل از این مدت آزمایش های تخصصی برای سلامت جنین و مادر انجام شود.
رضایی، فوتی ناشی از غرق شدگی در استان مرکزی رادر سال جاری 10 مورد عنوان کرد و افزود: نیاز است برای جلوگیری از این حوادث خانواده ها برای شنا محیط های امن و ایمن را انتخاب کنند و از شنا در سدها و آبگیرها خودداری کنند.
وی ادامه داد: در این مدت 15 نفر بر اثر گاز منواکسید کربن در استان مرکزی جان خود را از دست دادند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بیش از صدر در صد افزایش داشته است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی افزود: در 2 ماه امسال هفت نفر بر اثر گاز منواکسید کربن جان خود را از دست دادند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته چهار نفر بوده است.
رضایی، از اجرای طرح دادپزشک در پزشکی قانونی استان مرکزی خبرداد و افزود: در این طرح جواز دفن متوفیان که به صورت طبیعی جان خود را از دست داده اند در کوتاهترین زمان و انجام مراحل اداری انجام می شود.
وی ادامه داد: در این طرح جواز دفن متوفیان با قیمت مصوب وزارت علوم پزشکی و سازمان پزشکی قانونی که یک میلیون و 260 هزار ریال برای متوفیان صادر می شود.
212 شعبه دادسرا ، دادگاه و دادگاه های عمومی و 137 شعبه حل اختلاف، 170 موسسه داوری در استان مرکزی فعالیت می کنند.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.