به گزارش ایرنا، زهرا فرجی در نشست کمیته فرهنگی پیشگیری از اعتیاد بانوان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی عنوان کرد: شناخت دقیق ماهیت اعتیاد زنانه و رفتارها و کنش های معتادان استان بهترین ابزار در راهبری سیاست های این حوزه است چرا که زنان نقش محوری در تربیت فرزندان و مدیریت خانه دارند و حساسیت ساماندهی اعتیاد زنان اهمیت ویژه دارد.
وی تصریح کرد: آمارهای موجود در استان بیانگر آن است که 83 درصد زنان معتاد قبل از اعتیاد سیگار و قلیان مصرف می کردند، 70 درصد آنان به واسطه شوهران خود به اعتیاد کشیده شده اند و 60 درصد جرائم زنان زندانی مرتبط با اعتیاد و مواد مخدر است.
وی با اشاره به اینکه اعتیاد و طلاق در صدر آسیب های اجتماعی در کشور قرار دارد، اصرار دوستان تفریح، توجه به زیبایی، کنجکاوری، رفع مشکلات جنسی، اختلافات خانوادگی را بخشی از علل گرایش زنان به اعتیاد عنوان کرد.
فرجی تصریح کرد: براساس آمار جهانی، عوارض و عواقب اعتیاد در زنان بیش از مردان است به طوری که طول مدت گرایش زنان از مصرف اعتیاد به تزریق مواد 2 سال است درصورتی که این شاخص برای مردان معتاد به هشت سال می رسد.
وی اظهار کرد: متلاشی شدن خانواده، رفتارهای ناهنجار در خانواده، روی آوری به حمل و فروش مواد، روی آوری به فحشا و فساد، باروری های نامشروع، افزایش سقط جنین، تولید نوزادان بی هویت و مبتلا به ایدز، وادار کردن فرزندان به تکدی گری و تهیه مواد مخدر تنها گوشه ای از عواقب اعتیاد زنان است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: اعتیاد برای زنان عواقب خطرناک و جبران ناپذیری دارد و به واسطه حساسیت بالاتر باید همه دستگاه های دولتی و غیردولتی به منظور کنترل و کاهش آسیب ها هم افزایی و همکاری بیشتری داشته باشند.
میلاد مشایخی کارشناس اعتیاد بهزیستی استان مرکزی عنوان کرد: تجارب بیانگر آن است که 80 درصد از زنان معتاد به سمت درمان نمی روند و 20 درصد باقی نیز دوره درمانی موفقی ندارند و باید در سطوح اول و دوم پیشگیری اهتمام بیشتری اعمال شود و برنامه های برای خانواده ها تعریف شود.
یکی از اعضای شورای شهر اراک در این نشست عنوان کرد: بهترین ابزار پیشگیری از اعتیاد ایجاد شناخت نسبت به پیامدهای مصرف مواد مخدر است و در این بین تقویت باورها و ارزش های دینی می تواند نقش موثری داشته باشد.
اشرف بهادری انتخاب همسر مناسبت، نظارت بر مراکز جرم زا، ایجاد زمینه اشتغال و ترویج فرهنگ مراجعه به مشاور و ایجاد تفرجگاه و مراکز تفریحی مناسب را یکی از علل پیشگیری و کاهش آمار گرایش به اعتیاد دانست.
کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در این نشست اعلام کرد: مهارت زندگی توامان برای والدین و فرزندان می تواند اثربخشی بالایی در شناخت آثار سوء مصرف مواد مخدر داشته باشد.
رضوان پورمحمدی افزود: برگزاری نشست های دختر داری ویژه پدران نیز یکی از ابزارهای مهم و اثرگذار در جلوگیری از گرایش دختران به جنس مخالف است که باید مهارت های لازم به پدران داده شود.
مدیرعامل موسسه مردم نهاد احیای فروغ اندیشه نیک با تاکید بر نقش زنان با عنوان بنیان خانواده گفت: نبود فضایی برای گذران اوقات فراغت، عادی شدن مصرف سیگار و قلیان در زنان، مصرف مواد مخدر صنعتی برای لاغری، عدم رشد مهارت های زندگی، مجاورت با فرد معتاد بخش از علل گرایش زنان به اعتیاد است.
عامیر، فقدان شایستگی فردی برای اشتغال، جنسیتی کردن مشاغل، خشونت علیه زنان، احساس بازندگی در موفقیت شغلی و ناعادلانه بودن نظام اجتماعی را از دیگر عوامل اعتیاد زنان دانست.
در این نشست تهیه طرح پژوهشی و سند راهبردی کنترل و کاهش اعتیاد بانوان در استان مرکزی توسط جهاد دانشگاه استان مرکزی و کارشناسان اعتیاد مورد تصویب قرار گرفت همچنین مقرر شد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی سیاست های ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و را احصا و به اعضای شورای اداری استان مرکزی ابلاغ کند تا برنامه های خود را در قالب نگاه بدیع و عمیق، مبتنی بر واقعیت و کاربری در حوزه بانوان اعلام کنند.
استان مرکزی با جمعیت بیش از یک میلیون و 99 هزار نفر در مرکز کشور واقع شده است.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.