به گزارش ایرنا، علی اصغر کاراندیش روز دوشنبه در جمع هنرمندان استان مرکزی در محل فرهنگسرای آئینه اراک، افزود: 360 مجتمع فرهنگی با پیشرفت های فیزیکی مختلف در نقاط کشور، در انتظار تخصیص اعتبارات ملی و استانی است.
وی ادامه داد: اعتبارات عمرانی ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر سال 2 هزار و 300 میلیارد و اعتبارت استانی نیز یک هزار میلیارد ریال است و بر این اساس تکمیل مجتمع های فرهنگی بیش از 10 سال زمان می برد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یکصد میلیارد ریال اعتبار برای ادامه عملیات اجرایی تالار مرکزی اراک تخصیص داده شد اما برای تکمیل و تجهیز این پروژه حدود 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی تصریح کرد: بر اساس تصمیم گیری های مقام عالی وزارت تا پایان عملیات اجرایی مجتمع های نیمه کاره، هیچ طرح عمرانی دیگری در پایتخت و استان های کشور آغاز نمی شود.
کار اندیش ادامه داد: در سال 1392 مشکلات اعتباری وزارت فرهنگ و ارشاد به دلیل کاهش قیمت نفت با مشکل شدیدی روبرو شد و بسیاری از برنامه های این وزارتخانه قابلیت اجرایی نداشت.
کاراندیش بیان کرد: در سال گذشته به دلیل موفقیت در مقوله برجام، فروش نفت افزایش چشمگیری داشت و پیامد آن در افزایش اعتبارت وزارتخانه ها به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد مشهود بود.
وی اظهار کرد: اعتبارات معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از 200 میلیارد ریال در سال 92 به 530 میلیارد ریال در سال 95 و اعتبارت معاونت سینمایی این وزارتخانه نیز از 900 میلیارد ریال در سال 91 به یک هزار و 940 میلیارد ریال در سال 95 رسید.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: سال گذشته صندوق اعتباری هنر مورد پالایش قرار گرفت وافرادی که از بدنه فرهنگ و هنر جدا شده بودند، لغو خدمات بیمه ای شدند و هم اینک 18 هزار و700 هنرمند در سراسر کشور زیر پوشش خدمات بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.
وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 380 میلیارد ریال به صندوق تامین اجتماعی بدهکار بود که همه این مبلغ سال گذشته پرداخت شد.
کاراندیش افزود: هم اکنون 360 سالن سینما در نقاط مختلف کشور فعالیت دارد که حدود 90 سالن نیز در حال ساخت و تجهیز هستند اما بر اساس استاندارد جهانی باید حداقل یک هزار و 200 سالن در کشور فعال باشد.
وی بیان کرد: بر اساس استاندارد جهانی، سرانه مجتمع های فرهنگی برای هر نفر باید 45 تا 70 سانتیمتر باشد اما در ایران این سرانه به 15 سانتیمتر هم نمی رسد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پراکندگی دستگاه های متولی امور فرهنگی را مهمترین مشکل فرهنگ کشور دانست و گفت: این پراکندگی باعث تخصیص بخش قابل توجهی از اعتبارات فرهنگی به هزینه های جاری و حقوق دستمزد کارکنان مجموعه ها می شود.
وی ادامه داد: برای انجام فعالیت های فرهنگی تاثیر گذار، باید همه نهادها و وزارتخانه های مختلف فعالیت های فرهنگی خود را به صورت تجمیعی زیر نظر یک مرجع قانونی انجام دهند.
کاراندیش، توسعه همه جانبه کشور را در گرو ارتقاء سطح فرهنگ دانست و گفت: بسیاری از اقشار مختلف مردم به حقوق فرهنگی خود آگاه نیستند و اصلاح این امور نیازمند فعالیت گسترده هنرمندان در لایه های مختلف جامعه است.
وی اضافه کرد: اصلاح فرهنگ جامعه نیازمند برنامه ریزی های بلند مدت است چرا که برنامه ریزی های کوتاه مدت نمی تواند نقش مهمی در ساختار فرهنگی جامعه ایفا کند.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سال 1394 تنها 700 هزار نفر از مردم نقاط مختلف کشور، بلیط اجرای زنده صحنه ای موسیقی را خریداری کرده بودند این مهم نشان دهنده ظرفیت فرهنگی پایین جامعه است.
وی گفت: هنرمندان باید در محافل عمومی مزیت های تماشای خانوادگی تئاتر، سینما و یا کنسرت را برای اقشار مختلف مردم بازگو کرده و با تولیدات فاخر خود مردم را مجذوب سالن ها و مجتمع های فرهنگی کنند.
کاراندیش اظهار کرد: استان مرکزی خاستگاه مفاخر و هنرمندان بسیاری است که نقش بسیار مهمی در شکل گیری فرهنگ و هنر معاصر دارد.
وی گفت: در صورتی که هنرمندان استان مرکزی بتوانند یک فیلمنامه از مفاخر و بزرگان فرهنگ و هنر این استان تهیه کنند، ظرفیت حمایت از این فیلمنامه با ساخت یک فیلم سینمایی فاخر از سوی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد.
استاندار مرکزی نیز در این آیین گفت: هنرمندان به عنوان سربازان جنگ نرم، نقش مهمی در گرایش افکار عمومی به سمت و سوی فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی دارند.
محمود زمانی قمی افزود: دشمنان نظام اسلامی با بهره گیری از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اعتقادات جوانان ایران اسلامی را نشانه رفته اند که در این میان هنرمندان نقش مهمی در خنثی سازی توطئه های دشمنان بر عهده دارند.
دیدار با کارکنان سازمان های زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و بازدید از سالن ها و مجتمع های فرهنگی نیمه تمام استان از دیگر برنامه های سفر 2 روزه معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این استان است.
استان مرکزی به عنوان یکی از استانهای فاخر کشور در عرصه فرهنگی و اجتماعی است.
3017/3075/ خبرنگار: مصطفی مجللی** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.