مهدی میر اشرفی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کالاهای تولیدی این استان در بدو فعالیت دولت یازدهم به 25 کشور جهان صادر می شد که با اقدام ها و سیاست های دولت یازدهم در حوزه افزایش مراودات تجاری با کشورهای خارجی و پسا برجام زمینه صادرات کالا از این استان به کشورهای خارجی 2 برابر شده است.
وی ادامه داد: تراز تجاری استان مرکزی نیز با اقدام های دولت تدبیر و امید و فراهم شدن حضور تولیدکنندگان در بازارهای جهانی در 2 سال گذشته برای نخستین بار در 63 سال گذشته مثبت شده است.
مدیرکل گمرکات استان مرکزی بیان کرد: تراز تجاری این استان پارسال با صادرات 669 میلیون و 944 هزار و 850 دلار به خارج از کشور و واردات 291 میلیون و 884 هزار و 413 دلار به استان، حدود 2 و نیم برابر افزایش یافته است.
میراشرفی گفت: 889 هزار و 144 تن انواع کالا از گمرکات این استان پارسال به کشورهایی از جمله افغانستان، ترکیه، عراق، ترکمنستان، پاکستان، سوریه، گرجستان، بلغارستان، ارمنستان، ازبکستان، قزاقستان، ایتالیا، آذربایجان، عمان، لهستان، آلمان، کانادا و مالزی صادر شده است که نسبت به سال قبل از آن حدود 30 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل گمرکات استان مرکزی خاطر نشان کرد: هیدروکربورهای هیدروژنه، پلی اتیلن سبک خطی، پلی پروپیلن، پلی اتیلن سنگین، کیسه فریزر، شمش آلومینیوم، الیاف پلی استر، مرغ منجمد، انواع بلور، شیشه، آبمیوه، کاشی و سرامیک، قطعات ریخته گری از چدن، چیپس، کیسه فریزر و گاز مایع عمده کالاهای صادر شده پارسال از این استان بوده است.
میراشرفی، تسریع و تسهیل در واردات مواد اولیه ارزان قیمت و افزایش ارزش افزوده برای استان مرکزی را از دیگر دستاوردهای برجام برای استان و کشور دانست و ادامه داد: 135 هزار و 914 تن کالا در سال گذشته از سایر کشورها به این استان وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 57 درصد افزایش داشته است.
وی، عمده کالاهای وارد شده به استان مرکزی را شامل کویل آلومینیوم، مشعل و متعلقات، انواع کنسانتره، پوره میوه ها، پاکت بسته بندی، ژلاتین خوراکی، اجزاء و قطعات کولتیواتور، اجزاء و قطعات ماشین لباس شویی، پنبه، چوب خام، میلگرد فولادی، پنجره واگن قطار و اجزاء قطعات کمک فنر عنوان کرد.
مدیرکل گمرکات استان مرکزی افزود: این کالاها از 52 کشور جهان از جمله ایتالیا، ترکیه، آلمان، چین، ازبکستان، امارات متحده عربی، بلژیک، یونان، سوئیس، دانمارک، اسپانیا، فرانسه، کره جنوبی، روسیه، برزیل، جمهوری چک، کنیا و سنگاپور به این استان وارد شده است.
میراشرفی، ارزش صادرات هر تن نفت خام از کشور را حدود 250 دلار عنوان کرد گفت: واردات مواد اولیه تولید و ماشین آلات خط تولید، افزایش فرآوری محصولات خام نفتی و افزایش 750 دلاری هرتن کالای صادراتی را برای استان و کشور به همراه داشته است.
وی گفت: جلوگیری از خام فروشی، افزایش درآمدهای اقتصادی و ایجاد اشتغال از مزایای واردات کالاهای سرمایه ای، مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید به کشور است.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعالند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.