حمید رضا دری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این نوع لوبیا قرمز جدید با ویژگی های تیپ 2(رشد نامحدود ایستاده)جزو انواع لوبیاهای دانه متوسط از نظر عملکرد در واحد سطح، کیفیت، فرم بوته، بازارپسند و‌ مقاومت به خشکی است که بهترین نوع لوبیا قرمز ایران شناخته شد.
وی اظهارکرد: متوسط تولید این رقم جدید 20 درصد نسبت به رقم رایج لوبیا قرمز با عنوان گلی، افزایش عملکرد دارد.
دری بیان کرد: با کاشت رقم جدید تولید در هر هکتار به طور متوسط 400 کیلوگرم نسبت به رقم های رایج لوبیا قرمز، افزایش می یابد.
دری خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود در صورتی که رقم جدید در 10 هزار هکتار معادل 10 درصد از سطح مزارع لوبیای کشورکشت شود، در یک دوره هفت ساله 720 میلیارد ریال درآمد بیشتر عاید بهره برداران می شود .
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: هیچ نوع لوبیا قرمز قابلیت رقابت با این رقم جدید را ندارد و کشت این نوع جدید جایگزین مناسبی برای ارقام دیگر است.
دری بیان کرد: این رقم جدید حاصل دستاورد 10 ساله محققان این استان در ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین است.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت:در این طرح تحقیقاتی در فرآیند آزمایشگاهی محققان پنج استان زنجان، آذربایجان شرقی، لرستان، چهارمحال بختیاری و فارس همکاری کردند.
تاکنون 127 طرح تحقیقی محصول لوبیا توسط محققان و کارشناسان مرکز تحقیقات لوبیا خمین اجرا شده است.
ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای ایران در خمین از معتبرترین کانون های تحقیقی برای تولید لوبیا است که سال 1373 فعالیت خود را آغاز کرد.
7277/3075/خبرنگار: افسانه آروند*** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.