ضیا آزدو روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این گونه از گیاهان گل محمدی های مقاوم به خشکی و بهره وری بالا در هکتار، با کاشت و تحقیق بر روی 40 گونه مختلف از این گیاهان به مدت پنج سال در استان مرکزی شناسایی، معرفی و تولید شده است.
وی ادامه داد: صنعت گل محمدی یکی از پربازده ترین صنایع به دلیل کاهش مصرف آب و عدم نیاز به زمین موغوب بوده و در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و ارز آوری برای کشور جایگاه ویژه ای برای کشت و کار در استان دارد.
مسئول ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی روستای خسبیجان اراک خاطر نشان کرد: کشت این تیپ از گل محمدی افزایش عملکرد 500 کیلوگرمی و افزایش درآمد 50 میلیون ریالی در هر هکتار را برای کشاورزان به همراه دارد.
آزدو گفت: همچنین افزایش برداشت 206 تنی با عملکرد بیش از 20 میلیارد ریالی در سطح استان و افزایش عملکرد بیش از 70 هزار میلیارد ریالی در سطح کشور از دیگر دستاوردهای اقتصادی کشت این گونه از گل محمدی ها در سطح استان و کشور است.
استان مرکزی با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعالند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری برخوردار است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.