حمید رضا دری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کیفیت پایین بقایای محصولات کشاورزی (کاه ها) و پسچر مزارع از نظر پروتئین و مواد معدنی کاهش عملکرد دامی و تولید مثل در دام ها را به همراه داشته که استفاده از بلوک های غذایی همانند اوره - ملاس راهکار مناسب و اقتصادی برای استفاده بهینه از بقایای محصولات کشاورزی در تغذیه دام ها به شمار می رود.
وی ادامه داد: استفاده از بلوک های مکمل غذایی اوره - پلاس موجب افزایش در مصرف خوراک، تولید شیر و وزن زنده در دام می شود.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در این استان 163 هزار راس گاو دورگه وجود دارد که 98 هزار راس این دام ها شیرده هستند، بر اساس آزمایش های انجام شده با استفاده از مکمل غذایی اوره - ملاس حداقل یک کیلوگرم در روز به تولید شیر این دام ها اضافه می شود.
دری پیش بینی کرد: با استفاده از این مکمل، تولید شیر استان روزانه به 98 تن و سالیانه به 36 هزار تن افزایش می یابد.
وی ادامه داد: کاهش خطرات ناشی از مسمومیت احتمالی استفاده از اوره در تغذیه دام در مقایسه با سایر روش ها، سهولت تولید، ذخیره و استفاده آسان از این فناوری در شرایط بحرانی، تحریک فرآیند تخمیر در شکمبه نشخوارکنندگان، افزایش سنتز پروتئین میکروبی در شکمبه و کمک به تامین نیازهای پروتئینی حیوان و افزایش بهره وری و سودمندی خوراک از جمله مزایای ستفاده از بلوک های غذایی اوره - ملاس برای جبران کمبود مواد مغذی جیره دام ها است.
دری گفت: افزایش بازده تولید شیر از نیم تا یک لیتر، چربی از سه تا پنج دهم درصد در روز و ار بین بردن اختلالات احتمالی گوارش ناشی از مصرف مستقیم ملاس از دیگر مزیت های استفاده از بلوک های مکمل غذایی اوره - ملاس است.
استان مرکزی با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعالند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری برخوردار است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/3075/خبرنگار:مهدی عظیمی** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.