ادامه مطلب به این شرح است: فاصله چندانی با شهر ندارد و برای رسیدن به آن دقایقی از زمان کافی است اما صدای اهالی این روستای بغل دستی بیرجند به گوش مسئولان نمی رسد.
گلایه مردم کلاته« میر علی » از این است که بر اساس سخن آنان در سرشماری سال گذشته جمعیت این روستا خیلی کمتر از آنچه امتیاز و اشتراک آب و برق دارند و همچنین بر خلاف آمار تعداد افرادی که برای همیشه مقیم روستا هستند اعلام شده است طوری که مردم آن برای 4 سال آینده هم نمی توانند شورای اسلامی و دهیار داشته باشند.
اما موضوع دیگری که بسیاری از اهالی کلاته «میر علی» از آن به عنوان نارضایتی اعلام می کنند این است که منابع طبیعی زمین هایی که متعلق به آبا و اجدادشان بوده و سال ها روی آن کشت و زرع کرده اند و هنوز آثار کشاورزی و درختان بر روی آن ها دیده می شود را جزو اراضی ملی به حساب آورده و تمام این نقاط بلوکه گذاری شده است.
به گفته آن ها در این مرز بندی حتی منابع طبیعی از آرامستان روستا هم نگذشته و این نقطه هم بلوکه گذاری شده و روی در و دیوار ها نوشته اند این اراضی ملی است.
کنار گوش بیرجند روستاهای زیادی است که به دلیل نزدیکی به مرکز استان و قرار گرفتن در دامنه کوه های باقران و آب و هوای مناسب به عرصه ای برای ساخت و ساز های نو تبدیل شده اند.
علاوه بر بومیان، غریبه هایی هم فقط برای گذران روز های تعطیل خود در این مناطق زمین ها و خانه های قدیمی زیادی را خریده و اقدام به ویلا سازی در این روستا ها کرده اند.
برخی از این نقاط روستایی حاشیه ای هم در سال های اخیر به دلیل استمرار خشکسالی در نقاط دور دست به مامن امنی برای هدایت سر ریز جمعیت مرکز استان و تا حدودی حاشیه نشینان و مستاجران بیرجند به دلیل ارزان تر بودن قیمت مسکن تبدیل شده است.
آن طور که می توان گفت حضور غریبه ها به شدت در روستاهای نزدیک به شهر بیرجند روز به روز رو به فزونی و افزایش است و به گفته برخی بومیان ، گاه بین آن ها و غریبه ها به دلیل این که به زمین های کشاورزی، باغ ها و ... آسیب می زنند درگیری وجود دارد.

** فزونی جمعیت
یکی از این روستاها که به واسطه نزدیکی به مرکز استان با وجود خشکسالی های مستمر جمعیت آن نسبت به قبل رو به افزایش است و روز به روز هم بر این جمعیت افزوده می شود کلاته «میر علی» است.
که به دلیل واگذاری زمین از سوی بنیاد مسکن به برخی از بومیان و متقاضیانی از دیگر نقاط ، جمعیت آن رو به افزایش و روستا هم رو به توسعه و آبادانی است.
این روستا دارای دو بافت قدیم و جدید آن هم به صورت مجزاست که بین این دو بافت زمین های کشاورزی و باغ های اهالی وجود دارد.
به سبب فاصله 9 کیلومتری کلاته «میر علی» با مرکز استان این روستا از زیرساخت هایی مانند آب، برق و راه آسفالته برخوردار است.
همین نزدیکی به مرکز استان، طبیعت زیبا و قرار گرفتن در دامنه کوه باقران سبب شده تا کلاته میر علی در روزهای تعطیل پذیرای خیل عظیمی از شهروندان بیرجندی برای بهره بردن از هوای پاک و طبیعت زیبای آن به ویژه در فصول بهار، تابستان و تا حدودی هم پاییز باشد.

** خشکیدن ریشه های روستا
اما همان طور که کمتر نقطه روستایی توانسته از تیغ خشکسالی جان سالم به در ببرد نفس های قنات کلاته «میر علی» هم به شماره افتاده و سبب شده تا میوه های سر درختی به ویژه درختان تنومند توت، زردآلو، هلو و... خشک شوند و اکنون تنه ها و ریشه های ستبر آن در گوشه گوشه روستا و زمین های کشاورزی دیده شود.
هرچند که نباید از نظر دور داشت که برخی اهالی هم با خشک شدن این درختان بیشتر به سمت و سوی کاشت درختان کم آب بر مانند زرشک و عناب روی آورده اند و کمی هم سبزی، سیب زمینی و... برای مصارف خود می کارند.

** گلایه از منابع طبیعی
وقتی پای صحبت نماینده روستا می نشینم همان ابتدا از بی مهری هایی که منابع طبیعی و کارشناسان سرشماری سال 95 در حق این روستا روا داشته اند گلایه می کند.
وی می گوید : کلاته «میر علی» با این که 25 خانوار جمعیت دارد و بنیاد مسکن هم 50 قطعه زمین به متقاضیان احداث خانه واگذار کرده است اما در سرشماری جمعیت آن را 40 نفر اعلام کردند طوری که دیگر همانند قبل نمی تواند شورای اسلامی و دهیاری داشته باشد.
به گفته«قربانی» اگر این روستا 40 نفر جمعیت دارد چطور بیش از 50 نفر مشترک آب و برق هستند؟
به علاوه اگر مسئولان فکر می کنند دروغ می گوییم زنگ تک تک خانه های اهالی را بزنند تا ببینند که چه تعداد خانوار در این روستا زندگی می کنند.
اما درد بزرگتر این است که منابع طبیعی زمین های آبا و اجدادی اهالی را ملی اعلام کرده است و بر این اساس باغ و ملکی که دارای درختان 300 تا 400 ساله است بلوکه گذاری شده و روی در ودیوار هم نوشته اند این اراضی ملی است.
به گفته وی بلوکه گذاری منابع طبیعی به حدی است که حتی در فاصله دو متری قنات و قبرستان روستا هم این کار انجام شده است.
اما آنچه سبب شده تا منابع طبیعی 24 هکتار از زمین های این روستا را جزو اراضی ملی به حساب آورد آن طور که نماینده کلاته «میر علی» می گوید: قبل از جا خوش کردن خشکسالی و به دلیل بارندگی و آب دهی زیاد قنات تمام زمین هایی که اکنون جزو اراضی ملی اعلام شده است زیرکشت می رفت و همه آن میراث آبا و اجدادی اهالی به حساب می آمد اما قهر طبیعت سبب شد تا بیشتر درختان خشک شود و زمین های کشاورزی به ویژه دیم زیرکشت نرود.
برخی از جوانان روستا می خواهند در زمین هایی که ملک آبا و اجدادی شان به حساب می آید چهار دیواری بنا کنند اما نمی توانند و مجبورند برای کارگری روانه شهر شوند یا به دنبال مشاغل کاذب بروند که به طور حتم پیامدهای ناهنجار اجتماعی را در پی دارد.
به گفته وی منابع طبیعی مدعی است که می خواهد در این نقاط کمربند حفاظتی اجرا کند به همین دلیل درختان 35 و 40 ساله عنابی که برخی از اهالی در زمین های کشاورزی و باغ های خود کاشته اند را جزو محدوده اراضی ملی به حساب آورده و اجازه ادامه کشت و کار و ایجاد ساخت و ساز را به مردم روستا نمی دهد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیرجند می گوید: اگر اهالی کلاته «میر علی» به اقدام منابع طبیعی معترضند گزارش تشخیص، آگاهی تشخیص منابع طبیعی، اطلاع رسانی ، کمیسیون ماده واحده و... است که به اعتراضات اشخاص رسیدگی می شود.
مهندس«علی پور» می افزاید: در کلاته «میر علی» با توجه به کمیسیون ماده واحده به اعتراضات اشخاص رسیدگی شده است .
به علاوه این که مرز حائل بین منابع ملی و مستثنیات با عنوان کمربند حفاظتی با استفاده از بلوکه هایی از هم جدا شده است و آن طور که اهالی می گویند شاید مستند به سوابق عرفی یا استشهاد محلی آبا و اجدادشان کاری که منابع طبیعی انجام داده در تعارض باشد.
به گفته وی اقداماتی که منابع طبیعی در هر نقطه ای انجام می دهد براساس قانون است زیرا این نقاط به نام دولت سند دارد.
به گفته وی بلوکه هایی هم که بین مستثنیات و اراضی ملی گذاشته شده برای این است که فردی از این مرز پا را فراتر نگذارد چون متخلف شناخته می شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیرجند ادامه می دهد: تا ابتدای آذر ماه سال گذشته کمیسیون ماده واحده به اعتراضات در این زمینه رسیدگی می کرد و بعد از این تاریخ دیوان عالی کشور مرجع صالح رسیدگی را دادگاه معرفی کرده و برای رسیدگی به این اعتراض ها هم شعب ویژه ای مشخص شده است.
اگر هر یک از اهالی کلاته «میر علی» معترضند باید به شعب ویژه دادگاه مراجعه کنند تا کارشناس رسمی دادگستری در امور کشاورزی و منابع طبیعی به شکایت آن ها رسیدگی کند و اگر تشخیص داد زمین های ملی اعلام شده متعلق به اشخاص است رای به نفع شان صادر کند.

** حضور غریبه ها
اما مسئله ای که سبب شده تا این روستای خوش آب و هوای نزدیک شهر بیرجند همیشه در روزهای تعطیل پذیرای خیل عظیمی از شهرنشینان باشد، خرید زمین و ملک توسط برخی از غیر بومیان و واگذاری حدود 50 قطعه زمین توسط بنیاد مسکن است که بین برخی از ساکنان و غیر بومیان قرعه کشی شده که همین حضور غریبه ها در کلاته «میر علی» سبب بروز نگرانی و دلخوری هایی بین اهالی و ساکنان جدید شده است و گاهی این برخوردها حتی به درگیری هم می انجامد.
آن طور که نماینده این روستا می گوید: بنیاد مسکن به من به عنوان نماینده مردم روستا اعلام کرد که از اهالی و متقاضیانی که زمین می خواهند ثبت نام به عمل آید که حدود 20 نفراز این متقاضیان مالکان روستا و بقیه هم فرزندان و نوه های این افراد بودند که تعدادشان به 160 نفر رسید.
در کنار این فرمانداری هم از تعدادی افراد غیر بومی روستا یعنی متقاضیان شهری بیرجند برای بهره مندی از زمین و احداث واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات مسکن روستایی ثبت نام کرد که تعدادشان حدود 80 نفر بود.
در حالی که قطعات زمین قابل واگذاری به متقاضیان 54 قطعه بود پس فرمانداری بیرجند و بخشداری مرکزی مجبور به قرعه کشی بین ثبت نام شدگان شدند که نتیجه قرعه کشی هم این شد که فقط قرعه به نام دو نفر از اهالی و بقیه هم به نام افرادی درآمد که از طریق فرمانداری ثبت نام کرده بودند.
حضور این غریبه ها اعتراض اهالی را در پی داشت اما چون واگذاری اراضی بر اساس قرعه کشی بود چاره ای جز پذیرش از سوی اهالی نمی ماند.

** زمین دست به دست می چرخد
مسئله دیگری که «قربانی» در این زمینه مطرح می کند این است که افرادی که این زمین ها را دریافت کردند حق فروش آن را تا 5 سال ندارند اما مثل این که به هیچ وجه به موضوع توجه نمی شود و اکنون زمین ها چند دفعه، دست خریداران و فروشندگان چرخیده است.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیرجند هم می گوید: این نهاد سال 92 حدود 7 هزار هکتار زمین در کلاته میر علی تملک کرد که جزو اراضی ملی است و در سال بعد هم 42 قطعه به متقاضیان با حضور نمایندگان روستا، فرمانداری و بخشداری مرکزی به صورت قرعه کشی واگذار شد.
مهندس«گل محمدی» می افزاید: 197 میلیون تومان از محل عواید فروش زمین در این روستا زیرسازی، سنگ فرش معابر و کانیو گذاری انجام شد.
به گفته وی شبکه معابر آماده آسفالت است اما چون هنوز شبکه های آب، برق و گاز اجرا نشده است نمی توان عملیات آسفالت را انجام داد.
وی تصریح می کند: مالکان زمین های واگذاری با توجه به تعهد محضری که از آن ها اخذ شده حق فروش این اراضی را تا 5 سال ندارند و از طرف دیگر سه سال هم فرصت دارند تا برای شروع ساخت بنا در آن اقدام کنند.
بنا به گفته نماینده «میر علی» یک جاده دسترسی به این روستا از طرف شوکت آباد آسفالت شده و پی گیری ها برای مسیر دیگر دسترسی از سمت اسفهرود هم ادامه دارد.
به علاوه طرح هادی روستا هم نیمه تمام است و باید پی گیری شود تا در تمام معابر و کوچه های روستا این طرح اجرا شود.

** بنای میر علی
کلاته «میر علی» را در گذشته های دور فردی با همین نام که دامدار و سرمایه دار بود ایجاد کرده است زیرا در نقطه دیگری چون بیشتر زمین ها و روستاها مانند شوکت آباد و... متعلق به خاندان علم بود اجازه این که قناتی ایجاد شود و اقدام به دامداری و کشاورزی کند به وی نمی دادند .
همچنین چون بیشتر زمین ها و روستاهای این منطقه متعلق به خاندان علم بوده است حتی اهالی این روستاها حق جمع آوری هیزم در این مناطق را نداشتند و بیشتر زمین و بندهای کشاورزی آن ها در مناطقی مانند « بجد» قرار دارد.
بعد از فوت میر علی اجداد اهالی فعلی کشاورزی روستا را احیا کردند و جمعیت آن رو به فزونی گذاشت طوری که به 20 خانوار رسید و چون قنات روستا آب بسیار زیادی داشت و حتی زمین های شوکت آباد و حاجی آباد را هم می شد با این آب آبیاری کرد همه نوع محصول به ویژه محصولات سر درختی ، گردو، جو و گندم و...کشت و تولید می شد.
اما خشکسالی های اخیر رمق و توان زمین های کشاورزی و باغ های سرسبز این روستا را گرفته و بیشتر درختان تنومند توت، زردآلو و... کف بر شد و حتی ریشه های آن را هم از خاک درآورده اند و در هر گوشه ای از روستا و زمین های کشاورزی کلاته میر علی می توان آثار تنه و ریشه های این درختان را دید.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557*2047* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.