در ادامه این گفت و گو می خوانیم: هرچند تغییراتی در سطح برخی استان‌ها صورت گرفت و برخی دیگر نیز زیر تیغ تغییر قرار دارند، اما تعدادی از استانداران از ابتدای دولت تا الان در جایگاه خود باقی مانده‌اند و نه تنها زمزمه تغییر آنها نیست بلکه حمایت دولت روحانی را نیز با خود دارند. محمدرضا مروارید استاندار اصلاح‌طلب ایلام در دولت روحانی یکی از این افراد است که پیش از این معاونت برنامه‌ریزی و اداری مالی استانداری کرمانشاه و مدیر کلی کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام را بر عهده داشته ‌است. او صریح سخن می‌گوید و ابایی ندارد از بیان آنچه در استان تحت مدیریتش می‌گذرد و در شرایطی که رفتار بسیاری از مدیران از اعلام میزان دریافتی خود محافظه‌کارانه است، مروارید نه تنها مبلغ مندرج در فیش حقوقی‌اش را به «آرمان امروز» می‌گوید، بلکه جزئیات آن را هم فراموش نمی‌کند. نباید از نظر دور داشت که ایلام استانی مرزی است و خطراتی مانند ورود تروریست‌ها از مرزهای کشور همواره باید مدنظر تصمیم‌گیران استانی باشد که ایلام در این زمینه عملکرد قابل قبولی داشته است. درباره وضعیت استان ایلام و دولت یازدهم و غیره، محمدرضا مروارید در جایگاه استاندار ایلام با «آرمان امروز» به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

**با توجه به نزدیکی به انتخابات ریاست‌جمهوری، اوضاع و اقدامات دولت روحانی در استان ایلام را چگونه ارزیابی می‌کنید و تاکنون دولت روحانی تا چه اندازه توانسته وعده‌های خود در این استان را عملی کند؟
عملکرد و خدمات مجموعه استانداری ایلام و دستگاه‌های اجرایی مختلف در طول یک سال گذشته به‌ویژه در حوزه‌های بهداشت و درمان و اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح کشور نمونه بوده است. در طول کمتر از 20 ماه، بیش از 100 نفر از مقامات ارشد کشور از جمله رئیس‌جمهوری، معاونان رئیس‌جمهوری، وزرا و روسای سازمان‌ها به این استان سفر کرده‌اند. 100 سرمایه‌گذار بزرگ بخش خصوصی به ایلام آمده‌اند که این مهم منجر به آغاز به کار اجرای 11 پروژه بزرگ صنعتی و تولیدی در استان شده است. من در جایگاه یک مقام مسئول در دولت روحانی شاید معیار خوبی برای پاسخگویی نباشم. از دید من به عنوان استاندار اقدامات بسیار مثبتی در استان ایلام صورت گرفته است.

**برخی از آغاز دولت یازدهم بنای خود را بر مخالفت با دکتر روحانی و تصمیمات دولت گذاشتند. هدف آنها را چه می‌دانید؟
درست است؛ نمونه بارز آن را می‌توان در برجام مشاهده کرد. توافقی که صورت گرفت بر اساس یک رویکرد ملی بود و مقام معظم رهبری بر تمام مراحل اجرای آن اشراف داشته‌اند، اما برخی مخالفان سعی کردند با مخالفت‌های خود به اهداف سیاسی برسند. واضح است که آمریکا در شرایطی که ایران به تعهدات خود پایبند است، تمایل به خدشه وارد کردن به اجرای برجام دارد و در این شرایط مخالفان دولت به جای همراهی با تیم مذاکره‌کننده و دولت سعی در تحقق اهداف سیاسی خود دارند که امری غیر قابل پذیرش است .

**در چند وقت گذشته شاهد بودیم که دولت تغییر فرمانداران را در برخی مناطق کشور در دستور کار خود قرار داد. در استان ایلام با توجه به نزدیکی انتخابات آیا تغییر فرمانداران در دستور کار است؟
در استان ایلام در چند وقت گذشته، چند فرماندار که از دولت گذشته باقی مانده بودند، تغییر پیدا کردند و در این استان به یک ثبات و هماهنگی در میان فرمانداران رسیده‌ایم. در این شرایط در استان ایلام تغییر فرمانداری نخواهیم داشت.

**معاون وزیر کشور اعلام کرده بودند فعالیت ستادهای اجرایی انتخابات آغاز شده و مسئولان آن تعیین شده‌اند. آیا ستادهای اجرایی در استان ایلام کار خود را آغاز کرده‌اند؟
هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده‌اند. در ابتدا باید وزیر کشور برای رئیس ستاد اجرایی حکم صادر کند و احتمالا در همین روزها فرد مورد نظر معرفی خواهد شد. رئیس ستاد اجرایی برنامه‌های مشخص و تعیین‌شده را انجام می‌دهد و رسما اقدامات آغاز خواهد شد. در گذشته همیشه معاون سیاسی استان برای این امر انتخاب می‌شده و احتمالا امسال هم بر سیاق گذشته خواهد بود.

**به عنوان استاندار منطقه مرزی با چه مشکلات امنیتی در این منطقه روبه‌رو هستید؟
از نظر امنیتی تاکنون مشکلات خاصی نداشته‌ایم و مشکلاتی که استان‌های مرزی دارند، برای ما غریبه است. دلیلش هم استان‌های هم‌جوارمان هستند که از لحاظ قومی و مذهبی با ما قرابت و نزدیکی دارند. در نتیجه مشکلاتی که دیگر استان‌های مرزی همچون کرمانشاه و کردستان با آن روبه‌رو هستند را در استان خود مشاهده نمی‌کنیم. مزرهای استان ما به شدت آرام است و رفت‌و‌آمدها به‌راحتی انجام می‌شود.

**ایلام استانی است که با مشکلات و معضلات اجتماعی بسیاری روبه‌روست. با توجه به نزدیکی به استان کرمانشاه و برخی مشکلات که این استان با آن روبه‌روست چه سیاستی در این منطقه پیش گرفته شده که مشکلات نسبت به استان هم‌جوار کمتر است؟
از نظر میزان شغل جزو استان‌های اول و دوم نیستیم. پیش از سال 92 از لحاظ بیکاری جزو استان‌های اول بودیم، اما در جدیدترین آمار استان پانزدهم هستیم و تقریبا به میانگین کشوری رسیده‌ایم. در نتیجه بیکاری مانند سایر نقاط کشور وجود دارد. اما استان ایلام به دلیل دور بودن از مرکز، از پیش از انقلاب مشکلات خاص خود را داشته است. حتی در جاده‌سازی سال‌های بسیاری این منطقه با مشکل روبه‌رو بود و بعد از انقلاب جنگ بر این منطقه تاثیر بسیار زیادی داشت. در هشت سال ایلام به صورت مستقیم با جنگ درگیر بود و همین مساله تاثیرات بسیار منفی بر این منطقه گذاشت. اما خوشبختانه در چند سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه کار و منابع طبیعی انجام شده است. مرز مهران از نظر میزان مسافری که تردد می‌کند پررفت‌وآمدترین مرز کشور شده است، مرز بسیار امنی است. این استان 430 کیلومتر مرز مشترک با دیگر کشورها دارد و طولانی‌ترین مرز با عراق در این استان است. استان ایلام با دارا بودن مزیت‌هایی از جمله نفت، گاز، آب و خاک مناسب و منابع گردشگری از پتانسیل مناسب برای نیل به توسعه برخوردار است. در گذشته کارهای خوبی در استان شروع شده است که با تکمیل بهره‌برداری از آنها می‌توان اثرات آن را در زندگی مردم دید. باید تلاش کنیم نسبت درآمد به هزینه خانوارها را در استان ایلام بهبود ببخشیم.

**از مرز طولانی 430 کیلومتری با عراق صحبت کردید. حضور داعش در این کشور و گروه‌های فعال تروریستی چه مشکلاتی را برای ایلام ایجاد کرده است؟
در استان ما مشکلات امنیتی وجود ندارد. استان میسان امن‌ترین استان عراق است که بعد از مرگ صدام تاکنون هیچ مورد امنیتی در این منطقه وجود نداشته است و این استان هم‌مرز ایلام است. بعد از آن استان واسط است که استان امنی است و مردم آن اکثرا از نظر قومی و مذهبی با مردم ایلام نزدیکی دارند. در استان دیاله مشکلاتی وجود دارد که قسمت‌هایی از آن نگران‌کننده است که البته با ایلام هم‌مرز نیست. از طرف شمال استان دیاله مشکلاتی ایجاد می‌شود که با استان کرمانشاه در کشور ما هم‌‌مرز است. گروهک‌های خاصی در استان ایلام فعالیت نمی‌کنند و مواردی که وجود داشته در استان کرمانشاه رخ داده است.

**حدود دو سال پیش ارتش برای مرزبانی وارد ایلام شد. استقرار ارتش در امنیت منطقه چه تاثیری داشته است؟
از زمان جنگ تاکنون، ارتش، مرزبانی ایلام را برعهده داشته و سپاه پاسداران در این منطقه فعالیتی نداشته است و پس از اتمام جنگ نیز از دهلران تا شمال ایلام ارتش استقرار داشت. از ابتدای شروع فعالیت داعش، ارتش خود را در این منطقه تقویت کرد.

**تلاش‌های خاصی برای مهار عملیات‌هایی در شرق کشور وجود داشته است. در ایلام اوضاع چگونه بوده است؟
نه، چنین عملیاتی وجود نداشته است. اشراف اطلاعاتی ما بر منطقه بسیار قوی است. هم بر مناطق داخلی و همچنین تا 30 کیلومتری کشور عراق، اشراف اطلاعاتی وجود داشته است، اما در حوزه ما هیچ‌گونه عملیاتی وجود نداشته است و اقدام خاصی نیاز نبوده که انجام شود.

**همکاری نیروهای امنیتی مانند سپاه و ارتش در این منطقه به چه شکلی است؟
همکاری بین نیروها بی‌نظیر است.

**رابطه نیروهای امنیتی با استانداری چگونه است؟
نیروها با یکدیگر به شدت همکاری می‌کنند. نیروهای مرزی و انتظاماتی و استانداری با خوبی با یکدیگر فعالیت می‌کنند.

**خبرهایی در مورد گروه‌های تروریستی ایلام و کرمانشاه منتشر می‌شود. این خبرها از کجا نشأت گرفته است؟
از ناحیه شمال ما همسایه کرمانشاه هستیم. در حوزه ما این اتفاق‌ها نیفتاده و مربوط به حوزه استانداری کرمانشاه بوده است.

**با استان‌های هم‌مرز عراق در ارتباط هستید؟
خود ما نه، اما مرزبانی‌ها با یکدیگر جلسات دوره‌ای دارند که در مورد مرزبندی‌های دو طرف صحبت می‌شود.

**برای بررسی تحرکات داعش بین این دو همکاری وجود دارد؟
چون داعش در این منطقه نیست نیازی به این همکاری وجود ندارد دلیلش هم این است که در دو طرف داعشی وجود ندارد. مثل دو کشوری که روابط خوبی دارند و با کنترل‌های مرزی معمول دارند با یکدیگر فعالیت می‌کنند.

**منشور حقوق شهروندی به تازگی از طرف دولت رونمایی شده است و بسیاری بر آن نقد وارد می‌کنند که این منشور ضمانت اجرایی ندارد. با توجه به اینکه استاندارها بازوهای اجرایی دولت هستند چه نقشی در عملیاتی شدن این منشور دارند؟
منشور حقوق شهروندی تمامی ابعاد حقوقی شهروندان را در نظر گرفته است. برخی بر این باورند که این منشور قابلیت اجرایی ندارد و باید از طرف مجلس به صورت قانون دربیاید. در حالی که با نگاهی به این منشور می‌توان مشاهده کرد و دریافت که حتی بدون مسئولان اجرایی خاص و بی‌نیاز از ورود مجلس به عنوان قانونگذار، این منشور می‌تواند عملیاتی شود. موضوعات زیادی در بحث آزادی‌های فردی تا آزادی‌های اجتماعی در منشور حقوق شهروندی در نظر گرفته شده است. پیش از این قوانینی در حوزه حقوق شهروندی وجود داشت، اما در این منشور تمامی ابعاد در نظر گرفته شده و بسیار جامع است.

**در استان ایلام بحث فیش‌های حقوقی نجومی مطرح است؟
خیر، استانداران در دریافت حقوق تابع نظام هماهنگ هستند و مساله فیش‌های حقوقی معمولا به بانک‌ها و بیمه‌ها مربوط می‌شود.

**حاضر هستید فیش حقوقی خود را منتشر کنید؟
بله، حتما.

**می‌توانید شفاهی اعلام کنید؟
بنده بازنشسته هستم، اما به صورت قراردادی با وزارت کشور همکاری می‌کنم. در سال 92 حقوق بنده چهار میلیون و 200 هزار تومان بود، سال 93 با 20درصد افزایش پنج میلیون و 200 هزار تومان دریافت کردم، سال 94 این عدد به 6 میلیون و 200 هزار تومان و امسال هم به هفت میلیون و 900 هزار تومان رسید که بخشی از آن بابت مالیات کسر می‌شود، اما در قرارداد قید‌شده که می‌توان20درصد را به عنوان اضافه‌کار در نظر گرفت، برای مثال اگر هفت میلیون دریافتی من باشد با 20درصد افزایش، 400 هزار تومان بابت اضافه‌کاری پرداخت می‌شود.

**به منظور مهار بحران ریزگردها در استان‌های غربی به نوبه خود چه اقداماتی را در نظر دارید؟
بحران ریزگردها جزو بحران‌های جدید است و ما در سال‌های قبل از انقلاب با این پدیده مواجه بودیم، اما در سال‌های اخیر در طول یک سال، یک یا دو بار این پدیده اتفاق می‌افتد. 10 تیر سال‌روز آزادسازی شهر مهران هم گردوخاک زیادی وجود داشت، به این معنا که این بحران همواره وجود داشته، حتی در فصول سرد سال بارش برف با غبار و ریزگردها همراه بوده و همان‌طور که می‌دانید این بحران شدت یافته و ممکن است به جای دو بار در سال 10 بار در سال اتفاق بیفتد و این هم بیشتر مربوط به سدهای ترکیه است که بر دجله و فرات قرار دارد، البته باید گفت این پدیده تنها به عراق محدود نمی‌شود و مربوط به تمام کشورها از جمله لبنان، سوریه، عراق، عربستان و کشورهای آفریقایی است، بنابراین نمی‌توان اقدامی مؤ‌ثر را برای مبارزه با آن انجام داد، چرا که از یکسو اردن و عربستان تمایلی به همکاری در این زمینه با ما ندارند و از سوی دیگر این مساله یک مشکل جهانی است و لازم است در سازمان ملل مطرح شود، هرچند سازمان محیط ‌زیست اقدامات موثری در این باره صورت داده است.
*منبع: روزنامه آرمان، 1395.10.16

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.