ضیا آزدو روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این گونه جدید با جمع آوری 14 پایه نر درختچه بنه از چهار منطقه استان مرکزی و گرده افشانی و تلاقی بر روی سه پایه ماده انتخاب شد.
وی ادامه داد: در این راستا 42 تلاقی صورت گرفت که در پایان فصل و رویش بذرهای حاصل از این تلاقی ها در قالب طرح آماری بلوک های تصادفی در سه تکرار کشت شد و نتیجه تلاقی تکرار اول با صد در صد بیشترین و تلاقی تکرار دوم با 21 و چهار دهم درصد کمترین درصد موفقیت را به خود اختصاص داد.
مسئول ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی روستای خسبیجان اراک خاطر نشان کرد: یافتن بهترین تلاقی ها برای بررسی میزان تولید، درصد زنده مانی نهال های کشت شده، میزان رشد ارتفاعی و قطری نسبت به سایر ژنوتیپ ها، قدرت استقرار در عرصه و بررسی قطر یقه هریک از ژنوتیپ ها از جمله اهداف این آزمون است.
آزدو گفت: بنه علاوه بر دارا بودن خواص دارویی در باغ های پسته خوراکی نیز کاربرد دارد و در باغ های پسته از این گونه که به خشکی مقاوم تر است می توان به عنوان پایه ای برای پسته استفاده کرد.
وی خاطر نشان کرد: تا کنون به پسته وحشی تنها به عنوان منبع تولید کننده سقز و رزین نگاه می شد در صورتی که دانه بنه دارای حدود 30 درصد روغن خوراکی است و 20 درصد آن قابل استحصال است.
کارشناس پژوهشی و مسئول ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی روستای خسبیجان اراک ادامه داد: با با توجه به اینکه پسته وحشی دگرگشن (قابلیت تلقیح پذیری) است می توان تمامی تلاقی های ممکنه را بر روی این گونه انجام داد و نتایج مناسب از قدرت ترکیب پذیری ژنوتیپ‌های مختلف را به دست آورد.
بنه یا پسته وحشی با 2 گونه P.atlantica و P.khinjuk در 16 منطقه رویشی استان مرکزی پراکنده است و این رویشگاه ها با همه اهمیتی که دارد مدت زمان طولانی مورد بی توجهی واقع شده و از نظر کمی و کیفی بشدت کاهش یافته است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.