دکتر عباس گنجی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با واکسیناسیون 287 هزار و 900 راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب مالت در سال گذشته و انجام عملیات قرنطینه ای، آموزش تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مواد خام دامی آمار مبتلایان به این بیماری از 960 نفر در سال 94 به 400 نفر در سال گذشته کاهش یافت.
وی ادامه داد:در 10 سال اخیر با اقدامات بهداشتی، نظارت بر کشتارگاه ها، مهارت آموزی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و واکسیناسیون به موقع دام ها، آمار مبتلایان انسانی به بیماری تب مالت روند کاهشی داشته است و مبتلایان به این بیماری از یکهزار و 700 نفر در سال 85 به 400 نفر در سال گذشته رسیده که موفقیتی چشمگیر است.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی آمار مبتلایان حیوانی به بیماری تب مالت در بین جمعیت دام های سبک استان را پنج درصد و دام های سنگین را حدود نیم درصد عنوان کرد.
گنجی گفت: همکاری، واکسیناسیون به موقع دام های سنگین در گاوداری ها و مسئولیت پذیری دامداری های صنعتی از مهمترین عوامل کنترل بیماری تب مالت در بین جمعیت دام های سنگین بوده است.
وی افزود: اجرای طرح واکسیناسیون، برنامه‌ریزی دقیق و صحیح ایمن‌سازی دام‌ها در برابر بیماری‌های از جمله تب برفکی، آبله، شاربن و مبارزه با بیماری‌های مشترک مانند بروسلوز (تب مالت)، سل و هاری و شناسایی کانون های بیماری و اجرای فعالیت های ضد عفونی، قرنطینه ای و آموزش بهره برداران از جمله اقدام های دامپزشکی استان مرکزی برای کاهش بیماری های دامی در سال جاری است.
رئیس اداره بهداشت و مدیرت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: تب مالت یا بروسلوز بیماری میکروبی واگیردار مشترک بین انسان و دام است که از دام های آلوده و عفونی به انسان منتقل می شود و نیاز است افرادی که با گوشت و پوست حیوان در تماس هستند از عینک و دستکش استفاده کنند تا ترشحات حیوان آلوده به مخاط چشم و تنفس آنان منتقل نشود.
استان مرکزی با 12 شهرستان، و یکهزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.