به گزارش ایرنا، محمود زمانی قمی عصر روز یکشنبه در نشست ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در روستای بزیجان محلات، افزود: افزایش تولید محصولات کشاورزی و توسعه صادرات غیر نفتی از شاخص‌های تأثیرگذار در تحقق اقتصاد مقاومتی است.
وی اظهارکرد: روستای بزیجان در محلات با استفاده از توانمندی ها و داشته های خود به قطب تولید و صادرات بید قرمز در کشور تبدیل شده و این الگویی است که باید به تناسب استعداد هر منطقه بهره گیری شود.
استاندار استان مرکزی افزود: این روستا در آینده به کانون مهاجر پدیر تبدیل می شود و نه تنها جمعیت آن حفظ می شود بلکه بر جمعیت آن روزبه روز افزوده خواهد شد.
زمانی قمی ادامه داد: بسیاری از خوشه های صنعتی و مادر کشور در استان مرکزی قرار دارند که این استان را به قطب تولیدی موثری برای محصولات صادراتی تبدیل کرده و شهرستان محلات نیز به عنوان مهمترین تولید کننده سنگ نما ،گل و گیاهان زینتی در این زمینه نقش ویژه دارد.
استاندار مرکزی بیان کرد: باید بیشتر در حوزه روستاها و تحقق اقتصاد مقاومتی در این مناطق اقدام شود تا در راستای منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد گام برداشته شود.
زمانی قمی ادامه داد: در هر نقطه از این استان ظرفیت هایی وجود دارد که می توان از آن ها برای ایجاد اشتغال پایدار ،افزایش درآمد و رونق اقتصادی منطقه استفاده کرد.
زمانی قمی ادامه داد: باید با تکیه به منابع انسانی و فرصت های فراموش شده تولید ثروت و اشتغال کرد.
وی افزود: نشست های ستاد اقتصاد مقاومتی به طرح بیان مشکلات عمرانی قدیم ایجاد شده نباید بپردازد ، بلکه باید درراستای اهداف تولید ملی و اقتصاد مقاومتی جدیدی بحث و رسیدگی شود.
فرماندار محلات نیز در این نشست به بیان توانمندی محلات در تولید سنگ نما ،ماهیان زینتی و گل و گیاهان زینتی پرداخت و گفت: این شهرستان سهم قابل توجهی از صادرات استان مرکزی را به خود اختصاص داده است.
علی زینی وند افزود: در حال حاضر 75 معدن سنگ در شهرستان محلات فعال است که سالانه 2 میلیون تن سنگ تزئینی از آن ها استخراج شده و 12 درصد سنگ تراورتن دنیا در این شهرستان تولید می شود.
وی اظهار کرد: اقتصاد شهرستان محلات بر پنج پایه گردشگری، معادن و صنایع سنگ، تولید ماهیان زینتی و واحدهای تولید گل و گیاهان زینتی و صنعت تولید تریکو استوار است و در این شهرستان، یک شهرک و 2 قطب دارای 280 واحد صنعتی وجود دارد که 90 درصد آن ها در بخش سنگ فعالیت دارند.
وی گفت: فراهم کردن فرصت های اشتغال یکی از دغدغه های مدیران و مسئولان است که با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، زمینه بازار کار در محلات تا حدودی محقق شده است.
زینی وند گفت: 95 درصد از ایجاد اشتغال تکلیفی این شهرستان در سال جاری محقق شده است ضمن اینکه امسال 108 نیروی کار از طریق بند (واو) ماده 80 برنامه پنجم توسعه کشور جذب واحدهای کارگری این شهرستان شدند.
فرماندار محلات افزود: با وجود تنگناهای اقتصادی در برخی کارگاه های این شهرستان، هشت واحد کارگاهی ضمن حفظ نیروی انسانی به کار گمارده شده، جذب نیروی جدید بومی نیز داشتند.
وی، پرداخت تسهلیات رونق تولید را گامی موثر برای افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار بیان کرد و ادامه داد: برای افزایش تولید و صادرات در این شهرستان برنامه هایی در دستور کار است.
در این نشست به بررسی مشکلات واگذاری زمین جهت توسعه صنعت سنگ در شهر نیمور ،توسعه نمایشگاه سنگ، تولید و پرورش ماهیان زینتی ، بسته بندی و افزایش ظرفیت کشت بید قرمز در شهرستان محلات پرداختند.
استاندار استان مرکزی در سفر به شهرستان محلات در آیین روز درختکاری نیز شرکت کرده و با خانواده شهید محمد خاکپور نیز دیدار داشت.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.