غلامرضا فتح آبادی روز سه شنبه در سومین نشست شورای پشتیبانی سواد آموزی استان مرکزی گفت: مطالعات مددجویان زندان ها حاکی از آن است که 70 درصد بزهکاری ها در گروه کم سواد استان رخ داده و از سوی دیگر نیز عامل 80 درصد حوادث و تصادفات از این قشر هستند.
وی ادامه داد: طبق آمار سرشماری سال 90 ، بیش از 30 میلیون بی سواد و کم سواد در کشور وجود دارد که 10 میلیون نفر آنان بی سواد مطلق، 10 میلیون نفر کم سواد و 10 میلیون نفر نیز تا رده سیکل می باشند که این مهم کشور را در رتبه 112 جهان قرار داده است.
فتح آبادی افزود: بر اساس تعهد آموزش و پرورش 420 هزار نفر بی سواد و کم سواد امسال باید تحت پوشش سواد آموزی در کشور قرار می گرفتند که با تلاش کارشناسان 470 هزار نفر در کشور تحت آموزش سواد آموزی هستند و با وجود مشکلات مالی و محدودیت ها 13 درصد بیشتر از میزان تعهد عمل شده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری استان مرکزی احیای مراکز آموزش محلی را یکی از برنامه های آموزش و پرورش و دولت برای کاهش میزان بی سوادی در کشور عنوان کرد و گفت: 250 مرکز یادگیری محلی در کشور ایجاد شده که افزایش آن به 2 هزار و 500 مرکز در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد و نیاز است با تلاش مسئولان سهم استان در این زمینه گرفته شود.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست گفت: آموزش سه هزار و 900 سواد آموز ابتدای امسال به این استان ابلاغ شده که تا کنون چهار هزار و 315 نفر در شهرستان های مختلف در دوره های مختلف تحت آموزش قرار گرفته است.
علی محمد غلامی افزود: استان مرکزی با آموزش 50 درصد از اولیای بی سواد و کم سواد دانش آموزان توانسته رتبه ششم را در کشور به خود اختصاص دهد.
وی ادامه داد: یک هزار و 963 نفر اولیای بی سواد دیگر در استان مرکزی وجود دارد که با تفکیک افراد آموزش ناپذیر، معلول و فوت کرده از این تعداد، یک هزار اولیای بی سواد و کم سواد در این استان نیازمند سوادآموزی هستند و آموزش آنان در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی اجرای 2 طرح شناسایی و آموزش والدین بی سواد و کم سواد و طرح سواد سنجی در حوزه ندامتگاه ها در سال جاری را از جمله طرح های کاهش بی سوادی در استان مرکزی عنوان کرد.
وی گفت: در طرح شناسایی، جذب و آموزش اولیاء بی سواد همزمان با ثبت نام دانش آموزان در سامانه ثناد( سامانه ثبت نام دانش‌ آموزی) مدارک تحصیلی اولیا اخذ شده و اولیای کم سواد و بی سواد مشخص و تحت آاموزش قرار می گیرند.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی بیان کرد: 2 هزار و 700 نفر اولیای بی سواد و کم سواد بر اساس آمار سامانه ثناد سال تحصیلی 94-95 در مناطق 15 گانه این استان شناسایی شده و آموزش یک هزار و 35 نفر آنان آغاز و تا پایان خرداد ماه به پایان می رسد.
غلامی گفت: اولیای واجد سوادآموزی باقی مانده افرادی هستند که کمترین همکاری را با این اداره کل دارند و امید است با اجرای این طرح تا پایان سال تحصیلی 96-97 این آمار به صفر برسد.
وی ادامه داد: طرح سواد سنجی در ندامتگاه ها نیز در ندامتگاه کار درمانی اراک، و سه زندان اراک، ساوه و خمین در حال اجرا است و بی سوادها و کم سوادهای این زندان ها در سه سطح بی سواد مطلق، سطح تحکیم (افرادی که دوره سواد آموزی را گذرانده اند) و سطح انتقال یا معادل شوم ابتدایی تقسیم بندی و مورد آموزش قرار گرفته اند.
معاون سواد آموزی اداره کل اموزش و پرورش استان مرکزی خاطر نشان کرد: 170 نفر بی سواد و کم سواد در زندان های این شهرستان ها در این طرح شناسایی شدند که 50 نفر آنان بی سواد مطلق تشخیص و 120 نفر آنان به دوره های تحکیم و انتقال هدایت شدند.
غلامی یادآور شد: 500 عنوان کتاب به زبان ساده و بر اساس آخرین نیاز رندگی اجتماعی و سواد رسانه ای امسال چاپ شده و برای جلوگیری از بازگشت سواد آموزان به بی سوادی در اختیار آنان قرار گرفته است.
پنج هزار بی سواد در استان مرکزی وجود دارد.
استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت و 12 شهرستان در قلب ایران قرار دارد.
1955/6013/خبرنگار: مهدی عظیمی***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.