به گزارش ایرنا، یک دهه از نامکذاری هفته سلامت مردان می گذرد و باید دیدکه تا چه میزان اهداف حساس سازی مردان نسبت به سلامتی خود محقق شده است.
نقش و جایگاه مردان در توسعه کشور و چرخه اقتصاد انکارناپذیر است و تامین سلامت این قشر از موضوعات مهمی است که در ارتقاء بهره وری و بهبود مناسبات کشور اثرگذاری مستقیم دارد.
شواهد و آمار بیانگر آن است که جامعه مردان نسبت به زنان در بحث بیماری ها و حوادث گوی سبقت را از زنان ربوده اند و این مسئله نیازمند توجه اصولی و برنامه های کارآمد در حوزه اصلاحی است.
سلامت مردان که پایه و ستون یک خانواده هستند مهمترین علت پایداری و دوام خانه و خانواده به شمار می رود و از طرفی به واسطه اینکه مردان مهمترین نیروی کار و توسعه کشور محسوب می شوند سلامت آنان سلامت و پیشرفت جامعه را منجر می شود.
عوامل محیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و شغلی خطرپذیری مردان را بیش از زنان در پی دارد و با توجه به اینکه مراجعه به پزشک و بررسی سلامتی از سوی مردان اولویت چندم به شمار می رود بیماری ها و مرگ و میر در این قشر بیش از جامعه زنان است.
ارتقاء سلامت مردان در همه ابعاد جسمی، روانی، فرهنگی واجتماعی و توجه به عوامل پیشگیری،این قشر فعال جامعه را از بروز بسیاری از مشکلات مصون می دارد اما، این ضرورت از دید مردان کم اهمیت گرفته می شود و همین امر باعث رشد بیماری های در این قشر و سوانح و مرگ و میر شده است.
استرس های شغلی، خشونت ها و نزاع، فشارهای اقتصادی موجود، حوادث ناشی از کار، تصادفات و سوانح رانندگی، بیماری قلبی عروقی و سکته های مغزی، بیماری های غیرواگیر همچون هپاتیت و HIV، اعتیاد، مشکلات و ناتوانی های جنسی جامعه مردان را بیش از زنان درگیر می کند.
جمعیت مردان کشور در سرشماری سال 1390، 37 میلیون و 805 هزار نفر است که 50 و نیم درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است اما عوامل بیشتری سلامت نیمی از جامعه را به خطر می اندازد.
براساس آمار منتشره از سوی وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکی، مردان پنج برابر بیشتر از زنان در خطر حوادث ترافیکی قرار دارند، اعتیاد در مردان 10 برابر زنان و سقوط از ارتفاع سه برابر عنوان شده است از طرفی مردها پنج برابر بیش از زنان در معرض آسیب های ناشی از حوادث قرار دارند و این امر مرگ و میر مردان را نسبت به زنان افزایش می دهد.
در بحث سرطان ها در مقابل هر 100 زن 130 مرد به سرطان مبتلا می شوند که شایعترین آن سرطان های معده، ریه، خون و کبد و پروستات است و در همین راستا تغییر الگوی زندگی امری ضروری است و با تغذیه مناسب باید وزن خود را به منظور ارتقای سلامت خود در حد ایده آل حفظ کنند به طوری که اندازه دوره شکم مردان باید کمتر از 90 سانتیمتر باشد چراکه تجمع چربی در این ناحیه احتمال ابتلا به بیماری های غیرواگیر همچون دیابت، افزایش فشار خون و به تبع آن ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.
یکی از مشکلات دیگر جامعه مردان که امسال با جدیت مورد بحث قرار گرفته است، ناتوانی جنسی است که در 30 درصد آقایان شایع و می تواند پایه های یک زندگی را دچار تزلزل کند.
ناتوانی جنسی مردان درر هر سنی می تواند اتفاق بیافتد، ولی با درمان خودسرانه این ناتوانی مشکلات به بار می‌آید. بهترین انتخاب، مشاوره با پزشک متخصص است تا بتوان با اطمینان بیشتر این مشکل را رفع کرد چراکه مردان سالم پشتوانه ای مناسب برای خانه و خانواده هستند و با جدی گرفتن سلامت خود بالاترین حمایت را از خانواده خود بعمل می آورند.
جمعیت مردان استان مرکزی بر اساس سرشماری سال 1390 ، بیش از 715 هزار نفر است و با توجه به صنعتی بودن این استان مشکلات شغلی و فشارها و حوادث کاری بیشترین تاثیر را بر این قشر فعال دارد و البته دیگر عوامل خطر نیز به مانند دیگر نقاط کشور در بین این جامعه دیده می شود.
معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: شعار امسال هفته سلامت مردان 'آیا در مسابقه سلامت برنده اید؟' می باشد که این مهم نیازمند تقویت راهبردهای خودمراقبتی است.
عباس اسماعیلی افزود: بیماری های زنان و مردان تفاوت های بسیاری دارد به همین منظور هفته ای به سلامت مردان اختصاص یافته است.
وی گفت: میزان سکته های مغزی و قلبی، انواع سرطان ها و دیگر بیماری های غیرواگیر و حوادث ترافیکی و کاری مردان را بیشتر در معرض خطر قرار داده است و به دلیل اینکه این افراد کمتر به سلامت خود توجه دارند و در صورت وخیم نشدن سلامتی خود به پزشک مراجعه نمی کنند متحمل خطرات بیشتری می شوند.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه هفته سلامت مردان باید به هدف اطلاع رسانی و ارتقای سواد سلامت افراد برگزار شود، عنوان کرد: طرح خدمات نوین سلامت که در قالب طرح تحول نظام سلامت اجرایی می شود از اول بهمن ماه سال جاری به منظور بررسی مخاطراتی چون بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ها و چربی خون در مراکز خدمات بهداشتی، پایگاه های سلامت، خانه و مراکز بهداشت به صورت رایگان اجرایی می شود.
وی تصریح کرد: با توجه به بی توجهی مردان به سلامتی خود در خواست شد که در هفته سلامت مردان در وقت اداری فرصتی را به مردان کارمند اختصاص دهند تا با مراجعه به این مراکز مورد چکاب قرار گیرند و درصورت بروز مشکل و یا احتمال خطر به سرعت به مراکز درمانی ارجاع شوند.
معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: افراد با انجام نمونه خون از نظر بیماری هایی چون سرطان مورد غربالگری قرار می گیرند و با تجمیع نتایج آزمایشات نشان می دهد که در طول 10 سال آینده آیا فردی در آستانه ابتلا به سرطان قرار دارد و با دریافت کارت سبز(سلامت کامل)، زرد(احتمال خطر) و قرمز( وجود بیماری) از سلامت خود مطلع و یا تحت مراقبت و درمان قرار می گیرند.
وی، یکی از سرطان های شایع در مردان را سرطان پروستات عنوان کرد و گفت: این سرطان به آسانی با اقدامات پیشگیرانه قابل تشخیص زودرس و درمان اسیت و با معاینه و انجام آزمایش PSA مشکل رفع می شود، البته وراثت و ابتلای یکی از بستگان درجه یک به این بیماری احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد .
وی توضیح داد: نیاز است که مردان با مشاهده علایمی نظیر خون در ادرار، تکرر ادرار، ضعف یا منقطع شدن جریان ادرار، باقی ماندن ادرار در مثانه، احساس درد یا سوزش در زمان تخلیه ، درد دائمی کمر، لگن یا مفصل ران کاهش، اشتها و وزن به پزشک مراجعه کنند.
اسماعیلی با بیان اینکه مرگ مردان در میانسالی بیش از زنان است گفت: امید به زندگی در سال 1390، در بین مردان 72 سال و برای زنان 74 سال برآورد شد به همین دلیل و با توجه به محوریت مردان در زندگی به لحاظ اقتصادی و اجتماعی باید به رسیدگی دائمی به وضعیت جسمانی خود تشویق شوند.
وی گفت: به طور کلی مرگ مردان بیش از زنان است حتی در زمان تولد از هر 100 تولد دختر 106 پسر متولد می شوند اما براساس بیماری های دوران کودکی تعداد دختران و پسران متولد شده برابر می شود و حتی بخشی در دوران جوانی در جنگ، خشونت ها، حوادث کار جان خود را از دست می دهد و در دوران میانسالی نیز به دلیل مشکلات قلبی و عروقی نیز از دست می روند و این چنین برابری تعداد زن و مرد حاصل می شود که امری اجتناب ناپذیر است.
معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به موضوع محوری هفته سلامت مردان در سال 95 گفت: ناباروری پس از گذشت یک سال از ازدواج و نابارور نشدن زن مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد و در وهله اول مرد آزمایش می شود تا اطمینان از نبود مشکل در سلول های اسپرم سازی حاصل شود.
سوپروایزر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی در خصوص علل ناباروری مردان گفت: در 40 درصد مراجعات زوجها به مرکز به منظور درمان ناباروری، مردان دچار مشکل هستند که اغلب علل متفاوتی را شامل می شود.
نزهت‌السادات شفیعی اظهار کرد: در برخی موارد علل ناباروری مردان به مسائل ژنتیکی و مشکلات دستگاه تناسلی بر می گردد در همین راستا در اولین مرحله از درمان انواع آزمایش های ژنتیکی و خونی به منظور بررسی و دریافت علل ناباروری انجام می شود و اگر مشکل از مرد باشد که به اورولوژ برای ادامه درمان ارجاع می شود.
وی، عوامل محیطی، آب و هوا، استرس های روزمره و ضربه را علل بروز ناباروری مردان عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین علل ناباروری مردان واریکوسل پیچ خوردگی غیرطبیعی شبکه وریدی (سیاهرگی) بالای بیضه‌ها و یا گشادی عروق بیضه است که خون رسانی به درستی صورت نمی گیرد و این بیماری می‌تواند باعث کاهش تولید اسپرم یا کاهش کیفیت اسپرم تولیدی شود.
شفیعی عنوان کرد: اکثر ناباروری های قابل درمان است و می توان نتایج مثبت گرفت به طوری در صورت مشکل از زن باشد و نیاز به عمل جراحی این اقدام سریع انجام می شود و با توجه به این عمل جراحی به تازگی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی نیز 85 درصد هزینه حراجی زن را پرداخت می کند می توان پاسخ مثبت را سریع دریافت کرد و در مردان نیز در صورت نیاز بافت بیضه نیز جراحی می شود و در صورت دریافت نشدن پاسخ مثبت مبنی بر باروری زن از راهکار جنین اهدایی استفاده می شود.
وی افزود: مهمترین آزمایش در مردان اسپرم گرام است که عوامل ناباروری همچون وجود و یا موجود نبودن اسپرم، تعداد، شکل و تحرک اسپرم ها را نشان می دهد و اگر اسپری وجود نداشته باشد ناباروری مرد تعیین و سیکل درمانی روند دیگری را در پیش می گیرد.
سوپروایزر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: غالب مراجعات به مرکز به دلیل ناباروری است و ماهانه حدود 300 آزمایش از مراجعات انجام می شود که فارغ از ادامه ندادن مسیر درمان از برخی مراجعات اکثریت پاسخ مثبت مبنی بر باروری را دریافت می کنند اما در کل دنیا نتیجه مثبت باروری حدود 30 درصد است.
سلامت مردان از اموری است که می توان به سهولت شاهد بود به طوری که این قشر از جامعه با تغییر الگوی زندگی خود همچون تغذیه سالم همراه با پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و چربی به میزان کافی، به حداقل رساندن مصرف نمک، قند و شکر و گنجاندن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی خود، انجام فعالیت فیزیکی و ورزشی، نوشیدن آب به میزان کافی و روزانه هشت لیوان، داشتن خواب کافی به میزان هفت تا 9 ساعت در شبانه روز و محیط کاری مناسب و فاقد استرس، پرهیز از مصرف قلیان، سیگار و دخانیات و مواد مخدر و توجه به بهداشت فردی و جنسی خود و سلامت روحی مسیر زندگی توام با سلامت خود را دنبال کنند.
از هر هفت زوج، یک زوج مبتلا به ناباروری است و اصولا شانس میزان باروری بعد از یک سال از ازدواج حدود 85 الی 90 درصد به صورت طبیعی خواهد بود.
در بین زوج‌های باقیمانده نیز پنج درصد در سال دوم بارور می‌شوند و با پیگیری و آزمایش می توان مشکلات احتمالی را به سرعت رفع کرد البته مردان با قطع سیگار شانس باروری را افزایش می دهد.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.