در این یادداشت آمده است: آبان ماه گذشته، خبر جان باختن کودکی خردسال به دلیل گیرکردن پایش میان در و چاله ی آسانسور غیراستاندارد یکی از مجتمع های مسکن مهر شهرستان روانسر، چراغ خطری برای مسوولان روشن کرد که چاره ای به حال وضعیت وخیم این کابین های خطر، بیاندیشند؛ به خصوص که این، اولین حادثه ای نبود که در آسانسورهای مسکن مهر اتفاق می افتاد!
به گفته ی کارشناسان، تعداد زیادی از آسانسورهای مسکن مهر و دیگر آپارتمان های شهر قابل اعتماد نیستند و تعدادی نیز هنوز گواهی استاندارد دریافت نکرده اند؛ حتی چندی پیش کارشناسی در گفتگو با خبرنگار شهرمن هشدار داد اگر به طور جدی برای استاندارد کردن آسانسورهای مسکن مهر اقدامی نشود، در آینده شاهد روی دادن اتفاقات دلخراشی خواهیم بود. جای خوشحالی دارد که بالاخره اداره ی کل استاندارد استان کرمانشاه-هرچند کمی دیر و پس از بروز چندین حادثه - به پلمب آسانسورهای غیراستاندارد اقدام کرد و در جهت ایمن سازی آنها قدمی برداشت.
با توجه به گسترش آپارتمان نشینی، بالابرنده ها در زندگی روزمره ی مردم نقش ویژه ای گرفته اند و نبودشان ممکن است در زندگی بسیاری از افراد اختلال ایجاد کند. اما هرآنقدر که ما از آسانسورها استفاده می کنیم از مسائل آن هم بی اطلاع هستیم. حتی بسیاری از مدیران ساختمان که مسئولیت رسیدگی و مدیریت مجموعه ای را برعهده دارند، از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار نیستند.
به نظر می رسد علاوه بر عدم آگاهی، سهل انگاری ها و غفلت هایی نیز در این خصوص صورت می گیرد. بسیاری از آسانسورهای این شهر سال هاست که توسط اهل فن بررسی و تأیید نشده اند، در حالی که نیاز است هر 6 ماه یک بار ایمنی این وسیله مورد تأیید قرار گیرد.
از سویی دیگر سپردن تعمیرات به شرکت های بدون مجوزی که نصب و تعمیر بالابرها را انجام می دهند، اشتباه دیگری است که به کرات دیده می شود.
برخی آسانسورها از بدیهیاتی مانند درکشویی دوم که در ایمنی آسانسورها بسیار مأثرند، برخوردار نیستند و این نقص به راحتی از سوی ساکنان به راحتی نادیده گرفته می شود.
حال که مسوولان یا اقدام نمی کنند و یا دیر آستین بالا می زنند، جا دارد که مردم خودشان با پیگیری و بالابردن آگاهی، در حفظ سلامتی خود و خانواده شان کوشا باشند.
8066 انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.