به گزارش ایرنا، محمود زمانی قمی روز سه شنبه در کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی عنوان کرد: رشد صادرات استان مرکزی در 11 ماه امسال نشان از اثرات مثبت توافق بین المللی و برجام و اقدامات ساختاری و منطقی صورت گرفته در گمرکات استان است که نویدبخش بهبود مناسبات اقتصادی است.
وی افزود: افزایش تعداد واحدهای صادراتی در استان مرکزی سامان یافتن روابط و تعاملات ایران با کشورهای جهان را نوید می دهد و این رشد به معنای زنده بودن صنعت در استان مرکزی است.
استاندار مرکزی با تاکید بر توجه صنایع به اصل توسعه واحدها و رشد صادرات محصولات تولید خود که کاهش چالش ها را رقم می زند، تصریح کرد: عمده مشکل واحدهای تولیدی استان مرکزی ناشی از بی توجهی به توسعه کارشناسی ظرفیتها در رونق صادرات است.
وی با اشاره به حضور یکی از ایرانیان مقیم امریکا در که نشست کارگروه حاضر بود، گفت: بهره گیری حداکثری از اطلاعات ، تجارب و زمینه کاری ایرانیان مقیم خارج، سرمایه ای مهم است چراکه دستیابی به این تجارب حضور هدفمند در بازارهای جهانی را تسهیل و تسریع می کند.
زمانی قمی اظهار کرد: برای رشد صادرات باید از مسیرهای حساب شده گذر کرد و با اقداماتی که در سه سال اخیر صورت گرفته تازه می توان گفت که گام های ابتدایی و نخست در این حوزه برداشته شده و راه درازی در پیش است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی نیز در این نشست با اشاره به تاثیر مخرب تحریم ها بر اقتصاد و صنعت کشور، عنوان کرد: اغلب صنایع استان مرکزی از نظر موارد اولیه وابسته به واردات هستند و آسیب پذیری صنعت استان از این رهگذر بود که باید برای خدکفایی و کاهش ضریب آسیب اقدامات زیرساختی و اساسی شود.
ظفر افشون افزود: استان با راهبردهای گام به گام و عملیاتی در سه سال اخیر توانسته رشد 30 درصدی را صادرات رقم بزند که نشان از رونق تولید است.
وی فت: در سال آتی رشد صادرات تا 740 میلیون دلار هدفگذاری شده است درصورتی که با توجه به ظرفیت بالای استان مرکزی می توان این رقم را به یک ونیم میلیارد دلار رساند.
وی تاکید کرد: زیرساخت های توسعه صنعتی استان فراهم است و با توجه به اثرات مثبت برجام بنگاه های تولیدی و اقتصادی باید آماده جهش اقتصادی بود.
افشون افزود: با توجه به فعالیت فرودگاه و بهره مندی 20 شرکت از گمرک ویژه می توان صادرات استان را به بیش از یک میلیارد دلار رساند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی با اشاره به تهیه کتاب صنعت استان مرکزی حاوی کلیه ظرفیت ها و محصولات تولیدی، گفت: گام اول شناساندن ظرفیت صنعتی استان است و در حال حاضر اطلاعات جامعی از بنگاه های تولید و نوع تولیدات در اختیار نیست و لازم است برای تهیه این بانک و کتاب توانمندی های استان در قالب یک تیم کاری دنبال شود.
وی بیان کرد:واحدها از نظر کمی و کیفی و محصولات قابل رقابت با بازارهای جهانی در استان باید شناسایی شوند و با جمع بندی هنرمندانه توانمندیها در درگاه اطلاعاتی ،کدهای عملیاتی در بهبود اقتصاد و صادرات به مصرف کننده و متقاضیان داخلی و خارجی ن داده شود.
در این نشست رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی به ارائه گزارشی از روند صادرات غیرنفتی استان پرداخت و گفت: در 10 ماه امسال 700 هزار تن انواع تولیدات غیرنفتی به ارزش 522 میلیون دلار از استان مرکزی به 59 کشور دنیا صادر شده است که این ارقام نشان از رشد 28 درصدی در وزن صادرات و رشد 29 درصدی در ارزش صادرات است.
محمدرضا حاجی پور تصریح کرد: استان مرکزی سال گذشته محصولات خود را به 46 کشور جهان صادر کرد اما، امسال با توجه به رشد تعاملات بین المللی حاصل از برجام این تعداد به 59 مقصد صادراتی در جهان تبدیل شده است.
وی، واردات استان مرکزی را در سال جاری با افزایش 59 درصد در وزن عنوان کرد و افزود: 225 میلیون دلار انواع مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزاتی تولیدی با رشد 33 درصدی در سال جاری وارد استان مرکزی شده که این آمار نشان از رونق تولید و فعالیت صنایع استان است.
حاجی پور گفت: امسال 58 درصد صادرات غیرنفتی استان مرکزی در حوزه صنعت و 31 درصد نیز انواع محصولات پتروشیمی بوده است و تنها پنج درصد در حوزه معدن و چهار درصد در زمینه کشاورزی صادرات در استان صورت گرفته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی سهم استان مرکزی در صادرات کشور را در جایگاه مناسبی عنوان کرد و افزود: 53 درصد صادرات شمش آلومینیوم کشور از طریق استان مرکزی انجام می گیرد که این امر نشان از توانمندی استان در این راستا دارد.
وی عنوان کرد: برنامه های راهبردی سال آتی با هدف توجه به توسعه تعامل بین المللی، مدیریت هدفمند در حوزه واردات، توسعه زیرساخت های در حمایت از تولید و صادرات، شناخت بازار هدف، ارتقای فرهنگی صادراتی و تقویت دیپلماسی تجاری، اعزام هیات های تجاری به کشورهای مختلف و افزایش پژوهش و آموزش در حوزه تجارت و هدایت واردات کالای سرمایه با محوریت انتقال دانش فنی تدوین می شود.
حاجی پور، در خصوص اهداف کمی صادرات در سال آتی گفت: امید است که صادرات استان مرکزی در پایان سال جاری به رقم 650 میلیون دلار برسد که رشدی 14 درصدی نسبت به سال 94 را خواهد داشت و با توجه به ظرفیت و توان استان صادرات 740 میلیون دلاری برای سال 96 پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: براساس هدفگذاری صورت گرفته سال آینده در حوزه صنعت 400 میلیون دلار، پتروشیمی 260 میلیون دلار، معدن 35 میلیون دلار، کشاورزی 30 میلیون دلار و فرش دستباف، صنایع دستی و سایر موارد 15 میلیون دلار صادرات پیش بینی شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اجرایی شدن بسته حمایت از صادرات، تسهیل در اعطای تسهیلات بانکی صادراتی با نرخ سود تسهیلات مناسب، تامین و اجرایی کردن مشوق های مستقیم و غیرمستقیم صادراتی و غیرصادراتی ایجاد خطوط اعتبرای برای کشورهای هدف را از الزامات مورد نیاز توسعه صادرات غیرنفتی برشمرد.
حاجی پور افزود: در طول سال جاری هیات های تجاری بسیاری به استان مرکزی سفر کردند و هیات تجاری استان مرکزی نیز به کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی سفر داشتند و برای سال آینده اتاق بازرگانی شرکت شهرکهای استان و دانشگاه اراک، میراث فرهنگی نیز درخواست های خود را برای اعزام و همچنین پذیرش هیات های تجاری به استان اعلام کردند.
بررسی تقویم نمایشگاهی سال آینده استان مرکزی یکی از محورهای کارگروه مذکور بود.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های استان مرکزی گفت: در سال جاری 31 عنوان نمایشگاه در استان مرکزی ترتیب داده شد که نسبت به سال 94 با برگزاری 20 عنوان نمایشگاه رشد 25 درصدی حاصل شد و برای سال آینده نیز 43 عنوان نمایشگاه نیز در نظر گرفته شده است.
مهدی جهانمیرزایی اظهار کرد: شرکت نمایشگاه های استان مرکزی در زمینه کیفی سازی نمایشگاه ها در 2 بخش محتوا و زیرساخت های اقدامات قابل توجهی داشته که براساس آن علاوه بر همکاری با مجریان مختلف عناوین نمایشگاهی جدید نیز در دستور کار قرار گرفت.
وی گفت: تلاش شد مجریان در ارتقاء کیفیت نمایشگاه های اهتمام بیشتری داشته باشند، همچنین در کنار برگزاری همایش های تخصصی نیز ترتیب داده شد.
وی افزود: با توجه به محدودیت های منابع مالی نیز ترمیم نمای سالن ها طراحی و محوطه سازی اجرای مرحله نخست حفاظت فیزیکی و نصب دوربین های مدار بسته استانداردسازی مورد نظر سازمان توسعه تجارت و آغاز طرح مرکز رفاهی به انجام رسید.
جهانمیرزایی عنوان کرد: از 43 عنوان نمایشگاه در نظرگرفته شده برای سال آتی 17 نمایشگاه به صورت تخصصی در زمینه تولید و صنعت برگزار می شود.
در این نشست با ایجاد انبارهای عمومی توسط شرکت برتره موافقت شد و نوربخش یکی از ایرانیان مقیم آمریکا پیشنهاد بارگذاری ظرفیت و محصولات تولیدی واحدهای صنعتی استان مرکزی در وب سایتی داد تا ضمن معرفی تولیدات استان متقاضیان نیز نسبت به خرید اقدام کنند.
استان مرکزی با 2 هزار و 800 واحد صنعتی چهارمین قطب صنعتی استان مرکزی به شمار می رود.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.