محمدرضا صفی خانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: چندین کارخانه شن و ماسه در این مناطق قرار دارد که باید با همکاری دستگاههای مربوطه از جمله محیط زیست و منابع طبیعی جابجا شوند.
وی با بیان اینکه برخی از کارخانه های فعلی از بدو فعالیت مجوز نداشته اند گفت: استخراج و فروش آنها غیرقانونی و به اندازه ای بوده که بستر رودخانه نابود شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: در حال حاضر اقدامات لازم برای جابجایی کارخانه های شن و ماسه، برداشت های کوهی و پرداخت حقوق دولتی معادن در دست انجام است.
صفی خانی تصریح کرد: امکان ادامه فعالیت هیچ واحد شن و ماسه ای هم از نظر زیست محیطی و هم از نظر منابع آبی در محدوده های شناسایی شده وجود ندارد.
وی بدون اشاره به میزان برداشت های صورت گرفته در خصوص برداشت های دپو شده گفت: مقدار قابل توجهی از این دپو ها بدون مجوز برداشت بوده که برای فروش آن مزایده برگزار می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: امکان صدور مجوز برای برداشت های کوهی در حریم این رودخانه ها نیز وجود ندارد چراکه برخی افراد همچنان به فعالیت در کنار رودخانه اصرار و در بعضی موارد برداشت رودخانه ای دارند و متاسفانه به دلیل نبود نظارت های دائمی، نمی توان از برداشت های رودخانه های جلوگیری کرد.
صفی خانی گفت: حدود دو هزار و 600 کیلومتر شبکه های رود خانه ای اصلی و فرعی به عنوان شریان های حیاتی علاوه بر وظایف تامین آب کشاورزی،شرب و صنعت، محیط زیست مناسبی را در استان ترسیم کرده که متاسفانه برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر این رودخانه ها، تهدیدی جدی برای محیط زیست و طبیعت استان شده است.
وی افزود: مصالح معادن کوهی دارای کیفیتی به مراتب بهتر از مصالح شن و ماسه رودخانه ای است که برای تغییر این نگرش جهت حفاظت از رودخانه های استان که حیات مردم به آن بستگی دارد نیاز به حمایت همه جانبه دستگاههای اجرایی شامل سازمان صنایع و معادن ،محیط زیست و جهاد کشاورزی است.
در آماری غیر رسمی عنوان می شود سالیانه حدود دو میلیون متر مکعب مخلوط شن و ماسه رود خانه ای در لرستان برداشت می شود.
7269/ 6001
خبرنگار: الهام بابایی**انتشار دهنده: هوشنگ بهرهی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.