شهلا نظری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اجرای برنامه تحول نظام سلامت در دولت یازدهم امکان دسترسی همه اقشار به مراقبت های اولیه خاصه افراد آسیب دیده و در معرض آسیب را میسر کرده است.
وی گفت:برنامه تحول سلامت هدف اصلی خود را اقشاری آسیب پذیر از نظر اقتصادی و اجتماعی قرار داده است که این قشر با مراجعه به پایگاه های سلامت در کل استان خدمات را دریافت کنند و افرادی که قصد بارداری دارند نیز می تواند چندماه قبل با مراجعه به این مراکز و تشکیل پرونده الکترونیکی از مزایای رصد بهداشتی و مراقبت های باروری بهره مند شوند.
نظری، مبنای کار مرکز بهداشت و گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس را پیشگیری عنوان کرد و افزود: اثربخشی دوره های آموزشی به صورت مستمر ارزیابی می شود به همین دلیل توسعه این مراکز و دوره های آموزشی در شهرستان هایی همچون خنداب و کمیجان نیز در دستور کار قرار دارد و با برگزاری دوره های آموزشی رشد بالایی زایمان طبیعی ثبت شده است.
وی ادامه داد: از مواردی که در دوره های آموزشی مورد توجه است مرتبط با رفتارهای جنسی به هنجار و کنترل و تلاش برای کاهش اختلالات جنسی است.
وی افزود: با توجه به رشد شیوع HIV در بین زنان لازم است که اقدامات پیشگیرانه از رفتارهای پرخطر که شیوع این بیماری را افزایش می دهد در دستور کار قرار گیرد و همچنین در کنار آن آموزش های لازم ارائه شود.
نظری ،از دیگر مبانی آموزشی در دوره های آموزشی گروه مورد توجه قرار می گیرد روش های رفع ناباروری است، گفت: در حال حاضر بسیاری از زوج ها به دلیل ناتوانی در باروری از هم جدا می شوند به همین دلیل به واسطه آموزش و آگاهی بخشی در راستای ترویج روش های جدید می توان کاهش طلاق را نیز دنبال کرد.
وی تصریح کرد: ترویج استفاده از روش های رفع ناباروری نیازمند همت جمعی دارد و از طرفی به دلیل هزینه های سنگین این نوع درمان لازم است که بیمه وارد عمل شود تا قدری از هزینه های درمان را تقبل کند که این امر به طور قطع می تواند رشد نرخ باروری را در کشور رقم بزند.
برنامه نظام تحول سلامت از نیمه اردیبهشت سال گذشته به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های دولت تدبیر و امید در کشور کلید خورد که کاهش پرداخت بستری از جیب مردم، تامین دارو و تجهیزات پزشکی توسط بیمارستان ها، اصلاح پرداخت های پزشکی، استقرار پزشک مقیم در بیمارستان ها، بهبود هتلیگ بیمارستانی و ترویج زایمان طبیعی از جمله اقدامات اجرایی آن است.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشار دهنده:مژگان حیدری

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.