در این مطلب آمده است: خانواده از زن، شوهر و تعدادی فرزند تشکیل می شود، اهمیت این نهاد در آن است که کودک را در شبکه ای از روابط عاطفی، اجتماعی، تاریخی و تربیتی خاص قرار می دهد و برای کودک میراث فرهنگی به ارمغان می آورد. به او می آموزد که گذشته ای دارد و باید طبق رسوم و سنن خود زندگی کند.
آداب معاشرت و قوانین روابط اجتماعی را یاد بگیرد ایدئولوژی خاصی داشته باشد و در صورت لزوم احساسات خود را بروز دهد و یا پنهان نگه دارد.

** امنیت در خانه
خانه باید حریم امنی سرشار از آرامش باشد تا پیوندهای عاطفی و وابستگی های احساسی بین والدین و بچه ها شکل بگیرد، کاستن از دامنه بحث و مشاجرات و فراهم کردن آرامش روحی و جسمی برای فرزندان، امنیت خاطر در اعضا پدید می آورد و موجب علاقه مندی به کانون خانواده می شود.
کودکانی که در معرض اختلاف نظر و نزاع والدین قرار می گیرند، قادر به برقراری ارتباط عاطفی مناسب نیستند و در سنین نوجوانی و جوانی دچار مشکلات احساسی زیادی می شوند، پس با ارتباطی مناسب تاثیر مطلوبی بر فرزندانتان بگذارید تا آنها با رضایت بیشتری زندگی کنند.

**علایق و نیازهای همدیگر را بشناسید
لازم است که والدین حرف های همدیگر را بشنوند به یکدیگر اعتماد کنند به گرایش ها و سلیقه های همدیگر احترام بگذارند تا ساختار تربیتی و اخلاقی فرزندان ، مقتدرانه و با قاطعیت منطقی پی ریزی شود.
نیازهای یکدیگر را تا حد امکان برآورده کنید و از اشتباهات راحت تر بگذرید تا بچه ها انعطاف پذیری ونحوه ارتباط با دیگران را یاد بگیرند و به قانون (ببخش و فراموش کن) احترام بگذارند.

** الگوهای رفتاری مناسبی باشید
کودکان از پدر و مادر، احساس مسوولیت، صداقت، سازگاری و قوانین زندگی را می آموزند، اگر در فضای خانه دروغگویی، بی علاقگی به انجام مسئولیت های فردی، معاشرت با دوستان و خانواده های نامناسب رواج داشته باشد امکان رشد صحیح برای آنها فراهم نخواهد شد و آنان در برابر شرایط آسیب زا، صدمه خواهند خورد.
با پیش گرفتن روش مناسب زندگی الگوی خوبی برای بچه ها باشیم و با تقویت اعتماد به نفس و ارتقای سطح آگاهی، آنان را در برابر آسیب های فردی و اجتماعی مقاوم سازیم.

** ارتباط کلامی مناسب
گفت و گو بهترین و مهم ترین راه برقراری ارتباط است، والدین با گفت و گو می توانند خواسته ها، توقعات، احساسات و تمایلات خود را بازگو کنند و با گوش کردن موثر به صحبت های فرزندان می توانند از احساسات، نقطه نظرات و رازهای نهفته درونی آنان آگاه شوند.
پس بهتر است در موارد دور هم جمع شدن های خانوادگی را بیشتر کرد و با هم حرف زد، از کارهای روزانه، مدرسه، درس و مشق و روابط با دوستان صحبت کرد و راه ارتباطی صمیمانه را باز نگه داشت.

** با خوش بینی احساس رضایت کنید
همیشه به فکر موقعیت های آرمانی نباشید و از چشم و هم چشمی و مقایسه های نابجا بپرهیزید.
راستی فردا چه چیزی در پیش روی ما است؟ کسی نمی داند! پس بهتر است به امروز و این لحظه فکر کنید و از بودن در کنار همدیگر لذت ببرید، مهم است که شما در خانه ای گرم و پر محبت زندگی می کنید، مهم است که در کنار همسری هستید او به شما اعتماد دارد همراز و همدل شماست در برابر فشارهای مالی و سختی های اقتصادی صبور است و شما را به ناتوانی و بی مسئولیتی متهم نمی کند، پس راضی باشید و به دنبال اهداف رویایی رومانتیک نروید … خوش بینانه در جهت بهبود زندگی تلاش کنید.

**بین کار و زندگی تعادل ایجاد کنید
کار کردن زیاد و فاصله گرفتن از کانون خانواده باعث تقویت احساس غریبگی شده و روابط عاطفی را به سردی می کشاند، بلند پروازی ها و جاه طلبی های شغلی را فدای آرامش خانواده نکنید، تامین خواسته های مالی بچه ها، بخشی از وظایف شماست، به نیازهای روحی و بهداشت روانی آنان نیز توجه کنید.

** شادکامی را در خانواده خلق کنید
با اعتقادات و افکاری سازنده به جنبه های مثبت زندگی توجه کنید و به بچه ها نیز بیاموزید که زندگی را دوست داشته باشند، عصبانیت و خشم موجب پرورش افکار منفی و از هم پاشیدن اساس خانواده می شود، آرام و بذله گو باشید، با نکته سنجی و طنزی مناسب، احساس شادکامی را در فضای خانواده تقویت کنید.
ترقی و پیشرفت با درگیری های فکری و واگویه های ذهنی میسر نمی شود، با آرامش زندگی کنید و در کنار خانواده به تعالی برسید فرزندانی سالم، تحصیل کرده و معتقد به فرامین و اصول دینی به جامعه تحویل دهید، بچه هایی که در طول حیات افتخار شما در ایام سالمندی در کنار شما و پس از مرگ باقیات و صالحات شما باشند.

چند توصیه کلیدی:
*عدالت و انصاف را در رفتار و اعمال خود رعایت کنید.
*به قوانین و حقوق دیگران در خانه احترام بگذارید.
* نکات اجتماعی و فرهنگی و دینی را در خانواده بازگو کنید.
*با انعطاف پذیری و از خودگذشتگی زندگی کنید و میزان ظرفیت انتقاد پذیری و تغییر پذیری را در خانواده ارتقا دهید.
*با توجه و حرف شنوی از پیشنهادها و خواسته های افراد خانواده استقبال کنید.
*به شخصیت رفتاری و گفتاری میزان منطق و درک قضایای فرزندانتان توجهی خاص داشته باشید.
*صبر و تحمل و بردباری را در خانه آموزش دهید.
*به سلامت و رفاه همسر و فرزندانتان توجه داشته باشید و با آنان در مسائل فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به همدلی برسید.
3209/8066 دریافت کننده:عبداله آذرگون ** انتشاردهنده:علی مولوی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.