حسگر تشخیص چند ثانیه ای کرونا در دانشگاه اراک و با همکاری یکی از دانشگاه های کشور مالزی ساخته شد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه اراک گفت: حس‌گر (سنسور) تشخیص چند ثانیه‌ای بیماری کرونا به همت محققان این مرکز علمی و با همکاری یکی از دانشگاه‌های کشور مالزی ساخته شد.

به گزارش جماران، دکتر محمد ولاشجردی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در پی یک پژوهش مشترک بین محققان گروه مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه اراک و دانشگاه صنعتی مالزی (UTM)  امکان تشخیص ویروس کرونا از طریق آزمایش بزاق بیمار به عنوان یک روش  به نسبت ایمن و قابل اطمینان میسر شد.

این پژوهشگر اظهار داشت: این پژوهش با مشارکت دکتر علیرضا سماواتی، دکتر قاسم عیسی‌آبادی‌بزچلوئی از دانشگاه اراک و پرفسور احمد فوزی اسماعیل از چهره‌های شناخته شده مهندسی شیمی در دانشگاه صنعتی مالزی و همکاران  انجام گرفت که امکان تشخیص این ویروس در زمان بسیار کوتاه را ممکن ساخته است.  

وی در تشریح شیوه عملکرد این حس‌گر اظهار داشت: برای تشخیص ویروس کرونا از حس‌گر فیبر نوری لایه نشانی شده با طلا و گرافن اکساید استفاده شده است و  به طوری که از  طریق تغییر در طول موج و شدت نور دریافتی به وسیله آنالیزر اپتیکی قادر به تشخیص وجود ویروس در بزاق بیمار است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه اراک گفت: اساس کار این حس‌گر، برهمکنش موج پلاسمون سطحی در بین سطوح طلا  و گرافن اکساید، و موج منتشر شده درون فیبرنوری است که قرار گرفتن آن در بزاق بیمار تغییرات طول موج و شدت آن نسبت به زمانی که سنسور در بزاق فرد سالم قرار گرفته است وجود ویروس را مشخص می‌کند.  

دکتر ولاشجردی افزود: در این پژوهش نمونه بزاق دهان بیماران مبتلا به کوید-۱۹ با متوسط سن ۵۸ سال در محدوده سنی ۳۴ تا ۷۲ سال توسط حس‌گر ساخته شده مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاصل از عملکرد آن حاکی از تغییرات معنادار طول موج دریافتی و شدت آن با افزایش تعداد ویروس کرونا در مراحل مختلف بیماری است.

وی اظهار داشت: برای مثال بیماری که در مراحل پیشرفته بیماری است تغییرات طول موج و شدت به ترتیب ۱.۱۲ نانومتر و۲.۰۱ دسی‌بل و برای فرد مبتلا به ویروس که در مراحل ابتدایی بیماری است ۰.۹۸ نانومتر و ۱.۳۲ دسی‌بل گزارش شده است و  مدت زمان پاسخ سنسور به وجود ویروس بسیار کوتاه و در حدود چند ثانیه است.

این پژوهشگر گفت: شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر بسیاری از محققان رشته‌های مختلف را بر آن داشته است تا حداکثر تلاش خود را برای مبارزه با آن به کار گیرند و دانشگاه اراک نیز به عنوان دانشگاه جامع استان مرکزی که همواره حضور موثری در مسائل صنعت و اجتماع داشته است از ابتدای شیوع این ویروس همت خود را  همراه با محققان سایر  نقاط جهان در این عرصه به کار گرفت.  

دکترولاشجردی افزود: تایج حاصل از این پژوهش در ژورنال بسیار معتبر Chemical Engineering Journal  با ضریب تاثیر (۱۰.۶) به چاپ رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.