ویروس کرونا که سایه سنگین آن بر سراسر گیتی گسترده شده و هر روز شاهد مرگ بسیاری بر اثر ابتلا به این بیماری در کشور هستیم، در استان هرمزگان نیز همچنان قربانی می گیرد.

به طور میانگین در هر شبانه روز بین دو تا هفت نفر بر اثر ابتلا به کرونا در استان هرمزگان جان خود را از دست می دهند و خانواده های بسیاری داغدار می شوند ؛ اما انگار هنوز برخی ها صدای شیون فرزندان و مادران و پدران فوت شدگان را نمی شوند و نمی بینند که در این وانفسای اضطراب و استرس این بیماری، در بی خیالی به سرمی برند و کاملا بی توجه به رعایت پروتکلهای بهداشتی هستند.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: براساس اعلام وزارت بهداشت، استان هرمزگان هم اکنون در مرحله هشدار و خطر اوج گیری کرونا به سرمی برد که در صورت بی خیالی و بی توجهی نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی، باید در انتظار جولان دوباره کووید ۱۹ در این استان باشیم.

هنوز برخی از مردم به هنگام ظاهر شدن در معابر عمومی نظیر سوپرمارکتها، نانوایی ها ومحل های خرید وحتی دور همی ها بدون ماسک بوده و اعتنایی به حقوق شهروندی مردم نمی کنند و هر کس بخواهد به این افراد تذکر دهد با برخوردهای خشن و بدور از نزاکت روبرو می شود.

پدیده بی خیالی و بی تفاوتی نسبت به واگیری بیماری کرونا شرایط  را برای کادر درمان سخت کرده و هر روز بر شمار بیماران کرونایی افزوده می شود لذا مردم کمی واقع بینانه به موضوع نگاه کنند شاید روزی در شمار همین بیماران قرار گرفتند و جان خود را ازدست دادند.

بسیاری از مردم ازخانه تا خانه ماسک می زنند ، دستکش می پوشند ، ژل  و مواد ضد عفونی کننده همراه  خود دارند که به محض مواجه با افراد بدون ماسک و در تجمع ها با مشکل مواجه نشوند ولی افرادی هم هستند که توجهی به این موضوع ندارند. 

 باید بپذیریم که کرونا به این زودی از بین نمی رود و مهمان ما هست بنا براین برخی مقررات مثل بستن کمر بند در خودرو که اول اجباری شد و حالا یک عادت شده ، ماسک و دستکش هم باید اجباری شود تا به صورت یک عادت دربیاید واگرنه شمار بیماران کرونایی به این زودی کم نمی شود.

کادر درمان اعم پزشک ، پرستار و سایر عوامل اعم نیروهای خدماتی و کن ودفن برای شرایط عادی پذیرش و بکار گرفته شده اند که حداقل یک سوم تختهای بیمارستانی خالی باشد و این عزیزان فرصت استراحت، مرخصی و رسیدگی به امور خود داشته باشند ولی حالا با رعایت نکردن عده ای و افزایش شمار بیماران کرونایی نه تنها آرامش ازاین افراد گرفته ،خسته و درمانده شده اند.

برای افرادی که پروتکل های بهداشتی رعایت نمی کنند و موجب افزایش بیماری می شوند بایستی قوانین و مقررات سختگیرانه اجرا کرد و به مردم نمایش داد تا افراد دیگر دست از سهل انگاری بردارند و باعث مرگ و میر همنوعان خود نشوند.

شمار فوت شدگان کرونا در هرمزگان ۷۹۲ نفر رسید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان آخرین آمار فوت شدگان کرونا در استان تا تاریخ ۱۷ مهرماه را ۷۹۲ نفر اعلام کرد و گفت: در مدت ۲۴ ساعت گذشته دو نفر جان خود را از دست دادند.

دکتر فاطمه نوروزیان  در گفت وگوبا ایرنا اظهار داشت: متاسفانه با وجود هشدارهای بسیار، باز هم شاهد ابتلای هر روزه شماری از مردم استان به این بیماری منحوس هستیم و در حال حاضر ۱۷ نفر از مجموع افراد بستری در مراکز درمانی هرمزگان در شرایط وخیمی به سرمی برند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۹۵ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این شمار ۵۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند .

نوروزیان ضمن انتقاد از کسانی که با وجود هشدار بسیار هنوز خطر را جدی نگرفته اند، گفت: ویروس کرونا کاملا هوشمند بوده و مشخص نیست که در بدن هر فردی چه شرایطی ایجاد خواهد کرد و فرد بیمار در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ممکن است این ویروس در بدن یک فرد علایم خفیفی داشته باشد اما فرد دیگری را به شدت درگیر کند و حتی موجب فوت بیمار شود و از همین رو همه ما باید نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی جدیت داشته باشیم تا خدای ناکرده موجب ابتلا و مرگ کسی نشویم.

 نوروزیان تصریح کرد: کادر درمان به شدت خسته است و این بیماری فشار مضاعفی بر آنها وارد کرده و ما از مردم خواستاریم در این شرایط با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی از جمله زدن ماسک، شستشوی متناوب دست‌ها و حفظ فاصله فیزیکی ، یاریگر کادر درمان در کنترل این بیماری باشند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص توزیع واکسن آنفلوآنزا در استان نیز گفت: مقداری از سهمیه مورد نیاز استان تامین شده و تزریق برای زنان باردار پرخطر و کادر بهداشت و درمان هرمزگان آغاز شده است.

نوروزیان خاطرنشان کرد: تاکنون به بیش از ۹ هزار نفر از خانم‌های باردار و کادر درمان در هرمزگان واکسن آنفلوآنزا تزریق شده است.

۱۵۰۰میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با کرونا در هرمزگان نیاز است

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: اگر بخواهیم به شکل کنونی خدمات دهی به بیماران کرونا را در استان ادامه دهیم به یک هزارو ۵۰۰میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

دکتر حسین فرشیدی  در گفت وگوبا ایرنا اظهار داشت: به ترتیب شهرستانهای بندرعباس میناب، رودان خمیر بندرلنگه و کیش بیشتر موارد ابتلا به بیمایر کرونا دارند.

وی ادامه داد: همه افراد تا جایی که امکان دارد از خانه خارج نشوند و در صورت خروج از منزل استفاده از ماسک را برای خود و اعضا خانواده اجباری دانسته و فاصله فیزیکی را رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان داشت: با رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی می‌توان فعالیت اقتصادی را هم انجام داد و چنانچه تخلفی در این زمینه مشاهده شود برخورد قانونی انجام می‌شود.

فرشیدی همچنین تاکید کرد: رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک برای مغازه‌ها و اداره‌ها اجباری است که در صورت تخطی با برخورد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی روبه‌رو می‌شوند و این برخورد ممکن است به تعطیلی هم بینجامد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.