با عرض اندام نا به هنگام کرونا راه‌اندازی شبکه شاد به عنوان محمل آموزش مجازی بهترین راه‌حل ممکن بود که به وقوع پیوست اما در گام‌های نخست با کاستی‌ها و نواقصی همراه بود که امروز به مدد اقدامات کارشناسی ترمیم شده است.

پایگاه خبری جماران: شیوع ویروس کرونا، سبب تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی ایران و کشورهای جهان شد و این موضوع سبب شد تا در کشور  با طرح شعار آموزش تعطیل نیست، آموزش از راه دور در دستورکار آموزش و پرورش قرار گیرد.

در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، معلمان در محیط فضای مجازی فرآیند آموزش را برای دانش آموزان خود ادامه دادند.

پس از مدتی وزارت آموزش و پرورش،ارائه آموزش را در شبکه شاد استمرار بخشید تا امکان دسترسی عادلانه همه دانش آموزان سراسر کشور به سیستم آموزش را در شرایط تعطیلی مدارس فراهم کند، به طوری که هیچ دانش‌آموزی از آموزش محروم نماند.

به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در زمان آغاز این طرح، آموزش مجازی در بستر شبکه شاد با مشکلاتی همراه بود اما به عنوان اولین تجربه، نوید توانمندی کشور در استفاده از تکنولوژی ارتباطی را داد.

بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا سال تحصیلی جدید مدارس از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود و شیوه نامه بازگشایی مدارس به تمام استان‌ها ابلاغ شده است.

در این شیوه نامه شهرها به سه وضعیت سفید، زرد و قرمز تقسیم شدند و برای هر وضعیت روش‌های آموزش حضوری و در فضای مجازی تشریح شده است.

شهرستان خمین با ۱۹ هزار و ۱۱۶ دانش آموز در جنوب استان مرکزی قرار دارد.

وضعیت خمین از نظر ابتلا به بیماری کرونا قرمز است و بر اساس شیوه نامه بازگشایی مدارس آموزش در این شهرستان باید در فضای مجازی انجام شود. 

رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش از رونمایی نسخه ارتقا یافته و به روز شده شبکه شاد همزمان با بازگشایی مدارس خبر داده و گفته است: در نسخه جدید شاهد تحول عظیم در این شبکه خواهیم بود.

علی باقرزاده با اشاره به تداوم کرونا در سال تحصیلی جدید و شاید تا ماه ها بعد افزود: معنای پوشش تحصیلی و عدالت آموزشی صرفا رفتن به مدرسه و حضور در کلاس نیست بلکه باید با توسعه زیرساخت‌ها و فناوری، شرایطی را به وجود آوریم تا تمامی دانش آموزان در اقصی نقاط کشور دسترسی یکسان به آموزش و محتوای آموزشی داشته باشند و بتوانند از آن استفاده کنند.

وی گفته است: سال تحصیلی جدید در کنار شبکه شاد از ظرفیت صدا و سیما به شکلی نوین در آموزش و دسترسی دانش آموزان به محتوای آموزشی استفاده خواهیم کرد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) برای افزایش ارائه خدمات کیفی آموزشی در سال تحصیلی جدید مورد بازنگری قرار گرفت و ۳۹ قابلیت جدید به آن اضافه شده است.

«علیرضا کمرئی» گفته است: در حال حاضر ۱۲ قابلیت آموزشی اضافه شده آماده ارائه خدمات آموزشی است و بقیه قابلیت ها نیز تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید آماده می شود تا معلمان بتوانند خدمات کیفی آموزشی از طریق این شبکه ارائه دهند.

وی معتقد است: در بازنگری شبکه شاد، قابلیت دسترسی برای معلمان، دانش آموزان و مدیران مدارس به طور جداگانه پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش نیز با اشاره به برخی اظهارنظرها پیرامون ناکارآمدی شبکه شاد، اعلام کرده است: قضاوت درباره شبکه شاد با کارکرد کوتاه مدت آن در سال تحصیلی گذشته نمی‌تواند منصفانه باشد چون این شبکه اردیبهشت ماه امسال راه اندازی و حدود یک ماه از آن بهره‌برداری شد و در این فرصت کوتاه هم زمان و شرایط جهت رفع برخی مشکلات و نارسایی ها وجود نداشت.

وی افزوده است: با بازنگری در شبکه شاد، این پیام رسان داخلی نسبت به مشابه خارجی خود از کیفیت خدمات دهی بهتری برخوردار شده است و بعضا برخی از خدمات این شبکه نسبت به مشابه خارجی آن بیشتر است.

کمرئی با اشاره به دغدغه برخی خانواده های دانش آموزان در دوران کرونا معتقد است: حضور و یا عدم حضور دانش آموزان در مدارس در وضعیت کرونایی سفید در مدارس دغدغه عمومی ما و خانواده ها است و این دغدغه امری طبیعی محسوب می شود.

مدیر آموزش و پرورش خمین نیز با اشاره به ابلاغ شیوه‌نامه بازگشایی مدارس در زمان شیوع بیماری کرونا در وضعیت‌های سفید، زرد و قرمز گفت: ۱۵ درصد از دانش آموزان این شهرستان و دانش آموزان ساکن در ۴۸ روستا از توابع این شهرستان به دلیل عدم دسترسی به اینترنت و تلفن همراه هوشمند از آموزش در فضای مجازی بی‌بهره هستند. 

عبدالرضا پیرحسین‌لو ادامه داد: در سال تحصیلی گذشته برای دانش‌آموزانی که به گوشی‌های هوشمند و اینترنت دسترسی نداشتند، لوح های فشرده حاوی آموزش معلمان ارسال شد.

مدیر آموزش و پرورش خمین اظهار داشت: پوشش آموزشی دانش آموزانی که دسترسی به اینترنت ندارند با حمایت خیران و دستگاه‌های اجرایی شهرستان محقق می شود.

پیر حسین لو ادامه داد: آموزش و پرورش خمین به تنهایی نمی‌تواند در زمان شیوع کرونا دانش آموزان را تحت آموزش در فضای مجازی قرار دهد.

وی با اشاره به احتمال بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریورماه امسال اضافه کرد: ضدعفونی مستمر تمام مراکز آموزشی و تهیه ماسک برای همه دانش آموزان از دیگر مشکلات نهاد تعلیم و تربیت در زمان شیوع بیماری کرونا است.

رییس آموزش و پرورش خمین گفت: آموزش و پرورش این شهرستان رتبه نخست استان مرکزی را در تولید و ارایه محتوای آموزشی و درسی در زمان تعطیلی مدارس به‌دلیل مبارزه با بیماری کرونا کسب کرد.

پیر حسین لو یادآور شد: آموزش و پرورش خمین ۲۰۰ ساعت آموزش دروس مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم را با همکاری سرگروه‌های آموزشی این شهرستان تولید کرده است.

وی اظهار داشت: محتوای آموزشی تولید شده در فضای مجازی منتشر می‌شود تا بین دانش آموزان و فضای آموزش در زمان تعطیلی مدارس به‌منظور مبارزه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلات نوروز فاصله ایجاد نشود.

رییس آموزش و پرورش خمین گفت: به منظور ایجاد فرصت برابر برای همه دانش اموزان شهری و روستایی شهرستان، ۲۰۰ ساعت محتوای آموزشی به شکل لوح فشرده آموزش محتوای دروس تمام دوره های مقطع ابتدایی و مقطع متوسطه اول در سال تحصیلی گذشته برای دانش آموزان ساکن روستا تولید و ارسال شد. 

پیرحسین لو افزود: با همکاری اداره مخابرات خمین مدارس روستایی این شهرستان از مودم  اینترنت رایگان بهره‌مند شدند.

فرماندار خمین بر رعایت، نظارت و پایش دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای بازگشایی مراکز آموزشی تاکید کرد و گفت: آموزش دانش آموزان در این دوره به شیوه نامه خاصی نیاز دارد.

احمد طهرانی افزود: پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده برای بازگشایی مدارس باید بومی‌سازی شده و کمیته‌ای با حضور معلمان و افراد با تجربه در فضای مجازی برای اجرای  آنها تشکیل شود.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک  از سوی مردم خمین، این شهرستان از وضعیت قرمز به زرد تبدیل شود چرا که برنامه‌ریزی آموزشی در این وضعیت مشکل است و محدودیتهایی را ایجاد می‌کند.

فرماندار خمین با اشاره به آموزش در فضای مجازی به دلیل شیوع بیماری کرونا ادامه داد: آموزش دانش‌آموزان پایه اول مقطع ابتدایی در اسفند سال گذشته به شکل ناتمام انجام شد.

وی در خصوص هدفگذاری توزیع پنج هزار بسته معیشتی در مرحله دوم رزمایش کمک مومنانه در خمین گفت: بخشی از این کمک‌ها باید برای تهیه تجهیزات مورد نیاز دانش آموزان ساکن در مناطق روستایی که بضاعت خرید تلفن همراه و بسته‌های اینترنتی را ندارند، اختصاص یابد

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) خمین گفت: ۷۰۰ دانش آموز از حمایت‌های این نهاد حمایتی در خمین بهره‌مند هستند که ۳۰ درصد آنان گوشی هوشمند ندارند ولی ماهیانه مبلغی برای تهیه بسته های اینترنت به آنها پرداخت می‌شود.

جواد داودی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و آموزش در فضای مجازی، برای دانش آموزان نیازمند می‌توان به جای پوشاک، تجهیزات استفاده از آموزش مجازی نظیر تلفن همراه و تبلت را فراهم کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.