نتایج اولیه و آزمایش‌های پلاسمادرمانی بر روی برخی بیماران کرونایی در استان فارس امیدوارکننده بوده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان و مسئول گروه پزشکی پلاسما درمانی فارس گفت: نتایج اولیه و آزمایش‌های پلاسمادرمانی بر روی برخی بیماران کرونایی در استان فارس و این شهرستان امیدوارکننده بوده است.

به گزارش جماران، دکتر محمد حسین کریمی اظهار داشت: تاکنون برای حدود ۳۰ نفر از بیماران کرونایی بستری و دارای بیماری حاد تنفسی و بدحال در بیمارستان های معین کرونایی حضرت علی اصغر و سعدی شیراز، پلاسمادرمانی انجام شده که بر اساس نتایج و نظر تیم پزشکی و فوق متخصصان عفونی و ریه این روش رضایت بخش بوده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان بیان کرد: با توجه به اینکه دستگاه پلاسماتراپی در لارستان نیز موجود هست این کار را در این شهرستان نیز انجام دادیم و در شهرهای لار و خنج تاکنون ۱۵ بیمار حاد تنفسی و بدحال کرونایی پلاسما درمانی شده اند که گزارش های رسیده حاکی است که این افراد بهبود یافته اند.

وی گفت: در کنار همه روش های درمانی و تولید داروها و توصیه های پزشکی برای درمان بیماری کرونا در دنیا، روش پلاسمادرمانی نیز کاربرد دارد که اساس آن استفاده از پادتن هایی است که در بدن مبتلایان به کرونا تولید می شود که می تواند برای خنثی سازی ویروس مفید باشد.

کریمی ادامه داد: این پروژه با همکاری دکتر ابوالقاسمی که خود زمانی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران بود، ابتدا در تهران آغاز شد و بعد از آن چندین استان نیز این کارآزمایی را شروع کردند و در استان فارس نیز با همکاری تیمی متشکل از برخی پزشکان و فوق های عفونی و ریه این کار آغاز شده و تاکنون به عنوان یک کارآزمایی بالینی به تایید مجموعه وزارت بهداشت نیز رسیده است.

وی گفت: کار پلاسما درمانی به عنوان پروسه درمانی کرونا محسوب نمی شود ولی به عنوان یک روش و کارآزمایی بالینی بر روی بیماران کرونایی انجام می شود که البته از طرف کمیته پژوهشی و تحقیقاتی ستاد مدیریت کرونا نیز کد اخلاق گرفته است.

مسئول تیم پزشکی پلاسما درمانی استان فارس گفت: یکی از نتایج مثبت این روش آن است که طول دوره بیماری و حتی میزان مرگ و میر کرونا را نیز کاهش می دهد و می توان امیدوار بود که با مصرف پلاسمای بیماران بهبود یافته و تزریق به بیماران کرونایی وضعیت آنها تا حدودی بهبود یابد واز تشدید بیماری جلوگیری کند.

کریمی با بیان اینکه، پلاسما درمانی هیچ خطری برای دهندگان آن ندارد، ادامه داد: از هر بیمار بهبود یافته کرونایی حدود ۵۰۰ سی سی پلاسما گرفته می شود و این پلاسمای اهدایی نیز باید فریز و غربالگری شود و بعد از انجام تست سلامت ذخیره سازی می شود.

وی ابراز داشت: بیمار بهبود یافته نیز باید حداقل یک ماه از دوره درمان خود را سپری کرده باشد.

کریمی با توجه به وضعیت بیماری کرونا در لارستان نیز گفت: با توجه به ایام محرم و عزاداری ها از سوی برخی هیات های مذهبی و محافل روزه خوانی این دغدغه وجود دارد که کمترین سهل انگاری و عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی، مجددا وضعیت شهرستان را به یک ماه قبل برگرداند.

وی بیان کرد: البته با تدابیر و تمهیدات اندیشیده و همکاری نزدیک بسیاری از هیات های مذهبی و مداحان و همچنین  امام جمعه شهر لار مبنی بر عدم برگزاری عزاداری در دفتر وی و تذکرات و توصیه های موکدی که برای رعایت بهداشت در جامعه و شهرستان داشته اند تا حدودی این نگرانی و دغدغه متولیان امر بهداشت و درمان را کاهش داده است.

کریمی اضافه کرد: بازگشایی مدارس و اقدام برخی خانواده ها برای خرید پاییزی و همچنین سفرهای شهریورماه نیز بر موج نگرانی ها و دغدغه های مسئولان امر در این زمینه افزوده که باید با تدابیر و همکاری و همراهی مردم و شهروندان فهیم از این وضعیت نیز عبور کرد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان همچنین با اشاره به برخی نگرانی ها از میزان افزایش هزینه های بیماران کرونایی در لارستان، گفت: به طور میانگین برای هر بیمار بستری کرونا که از تخت ویژه استفاده می کند، ۴۰ میلیون ریال هزینه دارد و بیمارانی که نیازی به تخت ویزه ندارند نیز حدود ۱۵ میلیون ریال است.

کریمی بیان کرد: البته افرادی که دارای دفترچه های درمانی باشند نیز تا بیش از ۹۰ درصد هزینه های آنان را نیز بیمه پرداخت می کند.

وی همچنین با اشاره به کمبود انسولین برای بیماران خاص و دیابتی در لارستان گفت: خانواده ها اصرار بر استفاده از انسولین خارجی دارند و نوع خارجی نیز به دلیل برخی مشکلات اقتصادی در کشور به شدت کاهش یافته و به سختی در دسترس قرار می گیرد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: خانواده ها می توانند از نمونه های ایرانی که بدون شک کیفیت خوبی دارد نیز استفاد کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.