سرپرست پروژه تحقیقاتی پلاسمادرمانی بیماران کرونا گفت: از مجموع بیمارانی که تاکنون پلاسما به آنها تزریق شده است، 11 نفر پس از گذشت چند روز از دریافت پلاسما ترخیص شده‌اند و بقیه افراد هم هنوز تحت درمان هستند.

به گزارش جماران؛ سرپرست پروژه تحقیقاتی پلاسمادرمانی بیماران کرونا گفت: تاکنون پلاسمای اهدا شده از سوی شفایافتگان بیماری کرونا به 34 بیمار مبتلا به این بیماری تزریق شده است.

دکتر حسن ابوالقاسمی افزود: پلاسمای تزریق شده به این تعداد بیمار تاکنون باعث شده تا هم تعدادی از بیمارانی که در ICU بودند به بخش منتقل شوند و هم آمار مرگ و میر بیماران کاهش یابد. با چند مورد جالب هم برخورد کردیم، از جمله یک مادر باردار مبتلا به کرونا بود که بعد از سزارین حالش رو به وخامت رفت و در ICU به انواع درمان‌ها پاسخ نداد اما به تزریق پلاسما جواب داد و یک مورد دیگر نیز بسیار بدحال بود و پزشکان امیدی به بهبودی بیمار نداشتند اما بعد از گرفتن پلاسما، هم‌اکنون وضعیت این بیمار باثبات شده است.

وی گفت: از مجموع بیمارانی که تاکنون پلاسما به آنها تزریق شده است، 11 نفر پس از گذشت چند روز از دریافت پلاسما ترخیص شده‌اند و بقیه افراد هم هنوز تحت درمان هستند. برای قضاوت دقیق‌تر در این زمینه نیاز به گذشت زمان بیشتری است اما پزشکانی که با این پروژه همکاری کرده‌اند، از وضعیت بیماران دریافت‌کننده پلاسما ابراز رضایت کرده‌اند و به همین دلیل تقاضا برای پلاسمای بیماران بهبود یافته به شدت افزایش یافته است.

photo_2020-03-31_14-11-58

ابوالقاسمی با بیان اینکه طبق پروتکل پلاسما باید بیماران تزریق شود تا از تبدیل شدن وضعیت آنها به وضعیت حاد پیشگیری شود، عنوان کرد: در برخی موارد خاص پزشکان پلاسما را به بیماران بدحال هم تزریق کرده‌اند که اتفاقا نتایج این موارد نیز مثبت بوده است.

وی تاکید کرد: در قم نیز مواردی از تزریق پلاسما به بیماران داشتیم که به نظر می‌رسد نتایج آنها نیز مشابه نتایج تهران باشد. زمانی می‌توان اظهارنظری دقیق‌تری در این زمینه ارائه داد که دستکم به 50 تا 60 بیمار پلاسما تزریق شود. البته هدفگذاری این پروژه تزریق پلاسما به 200 بیمار است که تاکنون به 34 بیمار پلاسما تزریق شده است و امروز نیز قرار است به بیش از 30 بیمار دیگر پلاسما تزریق شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون برخی از اعضای کادر درمانی مبتلا شده به کرونا که بهبود یافته‌اند نیز پلاسمای خود را اهدا کرده‌اند، اضافه کرد: در بیمارستان مسیح دانشوری نخستین اهداکنندگان پلاسما، کادر درمانی این بیمارستان بودند.

سرپرست پروژه تحقیقاتی پلاسمادرمانی بیماران کرونا درباره وضعیت پلاسمادرمانی بیماران کرونا در سایر کشورها نیز گفت: ایران تقریبا جزو کشورهایی است که در این حوزه پیشگام بوده و حتی آمریکا نیز بعد از ما وارد این حوزه شده است. ظاهرا آلمان و برخی از کشورهای دیگر نیز فعالیت در این حوزه را آغاز کرده‌اند اما پیش‌بینی می‌کنیم که نتایج این پروژه در این ایران زودتر از سایر کشورها مشخص شود.

پیوستن بیمارستان لبافی‌نژاد به پروژه پلاسمادرمانی

دکتر نریمان صدری مدیرعامل شرکت درمان آرا حامى مالى و تشکیلاتى طرح با اشاره به اینکه پروژه تحقیقاتی پلاسمادرمانی بیماران کرونا گسترده‌تر شده است، توضیح داد: علاوه بر افزوده شدن بیمارستان مسیح دانشوری به این پروژه و بیمارستان‌های بقیه الله و شهید بهشی قم که از ابتدا در این پروژه حضور داشتند، از پنجشنبه این هفته هم بیمارستان لبافی نژاد به این پروژه اضافه شد. ضمن اینکه بیمارستان فیروزگر هم برای ما بیمار می‌فرستد. کماکان برای اهدای پلاسما از سوی بیماران بهبود یافته، فراخوان داریم و به ویژه از کادر درمانی که خود به بیماری کرونا مبتلا شده و بهبود یافته‌اند درخواست داریم که پلاسمای خود را اهدا کنند. در بیمارستان مسیح دانشوری هم چند نفر از اعضای کادر درمانی پلاسمای خود را اهدا کرده‌اند. متقاضیان اهدای پلاسما برای هماهنگی جهت اهدای پلاسمای خود می‌توانند با شماره 09029125910 هماهنگ کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.