«مهدیه رضایی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کود مهارگر «کیتوا گروسنس»، محصولی مهار گر ۲ منظوره ارگانیک است که با استفاده از فناوری ویژه تولید شده و به‌طور چشمگیری در کنترل آفات از جمله شته، کنه قرمز، کنه تارتن، مگس سفید، تریپس، توتا، پسیل گلابی، سرشاخه خوار پسته، کرم گلوگاه انار، نماتود ریشه، کرم ساقه خوار ذرت و برنج، کرم قوزه پنبه، پروانه‌های مینوز و کرم سیب اثر دارد.

وی ادامه داد: این کود نقش موثری در کنترل بیماری‌های قارچی از جمله سفیدک‌های دورغین و حقیقی، شانکر، پوسیدگی ریشه، لب شتری و غربالی را در باغات و گلخانه‌ها دارد.

این پژوهشگر کشاورزی استان مرکزی افزود: تنها با یک‌بار استفاده از کود کیتواگروسنس میزان مصرف آفت‌کش‌های شیمیایی در باغات و گلخانه‌ها به صفر می‌رسد و به‌دلیل برخورداری این کود از پایه طبیعی و غیرشیمیایی زمینه کاستن  طغیان و ایجاد مقاومت در آفات حاصل می‌آید.

رضایی خاطرنشان کرد:محصول کود مهارگر کیتوا گروسنس در باغات و گلخانه‌هابه‌عنوان جایگزین سم عمل می‌کند بهره‌گیری از آن در اراضی باغی ضمن تولید محصول ارگانیک، نقش مهمی در کاهش واردات سم و خروج ارز از کشور و کاهش آسیب به محیط زیست می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش مقاومت طبیعی در برابر تنش های محیطی، جلوگیری و کنترل انواع مختلف آفات و بیماری‌ها، افزایش کیفیت محصول و بهبود خاصیت انبارداری، جلوگیری از ترک میوه در مرکبات، میوه‌های دانه‌دار و افزایش محصول در سال های کم بازده از جمله مزایای استفاده از کیتواگروسنس در تولید محصولات کشاورزی است.

این محقق بخش کشاورزی استان مرکزی افزود: درشتی و یکنواختی اندازه میوه، زودرسی محصول به واسطه هورمون های گیاهی موجود در ترکیب، افزایش راندمان فتوسنتز از سوی آمینو اسیدها و جذب  بالا از طریق برگ، دسترسی گیاهان به منابع مورد نیاز برای رشد بدون صرف انرژی و جلوگیری از ریزش میوه از دیگر مزایای بهره گیری از این محصول در باغات و اراضی کشاورزی است.

رضایی اظهار داشت: کود مهارگر کیتواگروسنس با داشتن چندین مورد از اسانس، عصاره‌های گیاهی و  عناصر میکرو ماکرو یک محصول به طور کامل ارگانیک است که در کنترل آفات و بحث‌های زیست محیطی می تواند کمک شایانی در جهت حذف سموم شیمیایی کند.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.