معضلات پیچیده ناشی از خصوصی‌سازی غیراصولی و چالش‌های نقدینگی در برخی از واحدهای بزرگ صنعتی استان چون آذرآب و هپکو که ریشه در سال‌های گذشته داشت موجب نارضایتی نیروهای کار و برخی اعتراضات خیابانی شده بود اما به همت حلقه مدیریتی استان مرکزی و پیگیری مجدانه از مراجع تصمیم ساز کلان بسیاری از دشواری‌ها حل و فصل شده و بسیاری از بخش‌های کارگاهی واحدهای مشکل‌دار بر مدار تولید قرار گرفته و حقوق معوق کارگران نیز در سایه تدبیر دولت و تلاش استان کاهش یافته که این دستاورد در شرایط خاص اقتصادی کشور  اهمیت زیادی دارد.

نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید» فرصتی مغتنم است تا در سایه برنامه‌های هدفمند و هم‌افزایی ظرفیت‌ها و توان صنایع استان، افق‌های توسعه یکی پس از دیگری در حوزه تولید این خطه به ثمر بنشیند و با هدایتگری اصولیِ اقتصاد استان، سهم و جایگاه دیار آفتاب در مناسبات جهش تولید خوش بدرخشد.

تولید و حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر این بخش موضوعی حیاتی است چراکه رونق این بخش است که محرک توسعه سایر بخش ها می‌شود، بنابراین برای دستیابی به جهش تولید، ترمیم ضعف‌های اقتصادی و تحقق کیفیت‌مداری در حوزه کالاهای ایرانی اراده‌ای قوی، برنامه‌ای منسجم و گفتمانی هدفمند نیاز است تا با به گردش چرخ‌های تولید از تنگناهای کنونی اقتصادی عبور شده و جامعه نشاط و بالندگی بهتری را تجربه کند.

 وجود صنایع بزرگی چون ماشین سازی، آلومینیوم سازی، آونگان، هپکو، آذرآب، واگن پارس، پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه، استان مرکزی را پیشتاز تولید کرده چرا که زنجیره بزرگی از صنایع زیردستی به واحدهای پیمانکاری کلان و تجهیزات ساز استان متصل هستند و اگر این صنایع بالنده و مقتدر باشند نه تنها در عرصه تولید ثروت و درآمد ناخالص مالی بلکه در اشتغالزایی و رونق صادرات غیرنفتی کشور نقش کلیدی ایفا می‌کنند و مصداق بارزی از اقتصاد مقاومتی را به ثمر می‌رسانند.

ساختار تولید و صنعت استان به ویژه در اراک، ساوه، محلات، دلیجان و شازند بخش مهمی از سرمایه‌های عظیم اقتصادی کشور هستند که در سال جهش تولید با سیاست‌های حساب شده می‌توانند بیش از پیش این در عرصه تولید کشور نقش آفرین باشند و در بهبود ذخیره ارزی، بالا رفتن نرخ بهره وری و تولید ناخالص ملی حرف برای گفتن داشته باشند و مصداق بارزی برای شعار «ما می‌توانیم» شوند.

صنایع مستقر در استان مرکزی در ۴۰ سال اخیر همواره در تامین نیازهای داخل خوش درخشیده‌اند و برخی از واحدهای مادرتخصصی و حتی شرکت‌های کوچک و متوسط آن با بنیه دانش فنی قوی و نیروی انسانی کارامد توانسته‌اند بهترین در خاورمیانه باشند و اکنون نیز اگر مسایل اقتصادی آنان مدیریت شود می‌توانند نجات بخش اقتصاد کشور شوند و راهبردهای دولت در حل مشکلات صنایع استان در سال گذشته بارقه امیدی در این مهم بود که امسال نیز با قوت بیشتری دنبال خواهد شد.

ثمره بهبود شاخص های اقتصادی و زیرساخت های توسعه ای استان مرکزی در سال گذشته موجب شد تا صادرات غیرنفتی این استان با وجود اعمال تحریم‌ها، شرایط نامطلوب اقتصادی و شیوع ویروس کرونا به مرز یک میلیارد دلار برسد و تولیدات این استان به ۷۶ کشور مختلف جهان صادر شود.


جهش تولید در سایه گفتمان هدفمند و برنامه محوری

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت: جهش تولید یک شعار نیست بلکه برای تحقق آن به گفتمان هدفمند و برنامه محوری نیاز است و باید نقدینگی سرگردان و گسسته بیش از  ۲۰ هزار میلیارد ریال کشور به عنوان پیش‌نیاز این هدف بزرگ ساماندهی شود.

آیت‌الله «قربانعلی دری نجف‌آبادی» افزود: بخش عمده‌ای از نقدینگی کشور در خرید سکه و ارز هزینه می‌شود که این مهم نه تنها اقتصاد کشور را تضعیف می‌کند بلکه در شکننده‌تر شدن اقتصاد و معیشت اقشار متوسط و پایین جامعه نیز اثر دارد، بنابراین دولتمردان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید برای هدایت نقدینگی کشور در مسیر رونق و جهش تولید برنامه‌های کاربردی تدوین کنند.

وی بیان کرد: نامگذاری متوالی سال‌ها با عناوین اقتصادی و تولیدی از سوی مقام معظم رهبری نشان از دغدغه معظم‌له در مسایل معیشتی مردم و اقتصادی کشور است و می‌طلبد مسئولان نیز با ایجاد فضای مشارکتی  با هدف استقلال و خودکفایی کشور تلاش مضاعف کارشناسی در این راستا داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اظهار داشت: حمایت همه‌جانبه از تولید ملی کلیدی‌ترین مولفه‌ برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و ارتقای معیشت اقشار مختلف مردم است چرا که با به گردش چرخ‌های تولیدی کشور، بسیاری از چالش‌های اقتصادی جامعه رفع شده و مسایل بغرنج اقتصادی از بن‌بست خارج خواهد شد.

آیت الله دری نجف‌آبادی کارنامه اقتصادی استان مرکزی در سال ۱۳۹۸ و تحقق شعار «رونق تولید» قابل قبول عنوان کرد و گفت: با وجود مشکلات پیچیده و اعمال تحریم‌های دشمنان  علیه جمهوری اسلامی ایران، هر چند می شد اقدامات بهتری انجام داد اما، تلاش‌ها صورت گرفته در استان قابل قبول است و در سال جاری باید با پرهیز از اشتباهات گذشته و برجسته سازی نقاط قوت و موفقیت‌ها، زمینه جهش تولید به بهترین شکل ممکن فراهم شود.

وی افزود: معضلات بسیاری از واحدهای تولیدی این استان نتیجه واگذاری های غلط در گذشته است که حیات اقتصاد این بنگاه‌ها را مشکل‌دار کرده و آن‌ها را به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآورده بود و در سال گذشته به همت دولت تدبیر و امید عمده آن‌ها احیا شدند و یا تصمیم‌های اساسی برای مرهم‌نهی بر زخم‌های کهنه شان در دست انجام است.

امام جمعه اراک اظهار داشت: شرکت صنعتی آونگان با تولید انواع نبشی و دکل‌های انتقال انرژی  از واحدهای با سابقه اراک بود که درسال ۱۳۸۳ به بخش خصوصی واگذار شد و بیش از ۱۰ سال از مدار تولید خارج و به حالت تعطیل درآمداما این واحد تولیدی اواخر سال ۱۳۹۷ پس از برگزاری ۲ مرحله مزایده به مجتمع حوزوی خاتم الانبیاء(ص) اراک واگذار شده است و پس از مدت ها تعطیلی اکنون تولد دوباره کاری دارد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اصلاح الگوی مصرف از سوی اقشار مختلف مردم، بازنگری و ترمیم فرآیند واگذاری‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، تربیت نیروی کار توانمند و متخصص، بالا بردن بهره‌وری نیروی کار و انرژی، فعالیت‌های بازرگانی موفق و جذب بازارهای پررونق و راه‌اندازی شرکت‌های سهامی عام و واگذاری واحدهای تولیدی به مردم و جذب نقدینگی موجود در کشور را از دیگر راه‌های رسیدن به جهش تولید عنوان کرد.


۱۵ هزار فرصت شغلی در استان مرکزی گامی در راستای رونق تولید

استاندار مرکزی نیز در خصوص رونق اقتصادی گفت:  بیش از ۱۵ هزار فرصت شغلی در این استان ثمره تفکر و جهت دهی موثر به راهبردهای اقتصادی این خطه در سال گذشته است و این مهم با وجود شرایط دشوار اقتصادی و اعمال تحریم‌های ظالمانه محقق شده بنابراین می‌توان در سال جاری گام‌های بلندتری را در قطب چهارم صنعت کشور برای رونق تولیدبرداشت.

سید «علی آقازاده» افزود: ۲ هزار و ۶۹۸ طرح اشتغال روستایی با براورد منابع مالی  چهار هزار و ۱۳ میلیارد ریال و اشتغالزایی  پنج هزار و ۹۰۲ نفر پارسال به بانک‌های عامل معرفی شد که  ۲ هزار و ۳۲۳ طرح با منابع مالی یک‌هزار و ۱۲۳ میلیارد ریال  مصوب شد و اشتغال حاصل از ان  چهار هزار و ۷۷۲ نفر بود.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۲۶۳ طرح اشتغال روستایی با رقم ۲ هزار و ۸۶۹ میلیارد ریال منجر به عقد قرارداد  شد و ۲ هزار و ۲۴۶ طرح با رقمی بالغ بر ۲ هزار و ۷۲۴ میلیارد ریال پرداخت شد که چهار هزار و ۲۲۳ فرصت شغلی به دنبال داشت.

استاندار مرکزی اظهار داشت: یک میلیارد دلار صادرات انواع کالاهای غیرنفتی با توجه به شرایط سخت اقتصادی و شیوع ویروس بیماری کرونا در اسفندماه پارسال در استان به ثبت رسید که این مهم نیز نشان از تحقق شعار رونق تولید است. 

آقازاده اضافه کرد: استان مرکزی با برخورداری از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی و اراضی با کیفیت کشاورزی و تعدد معادن مختلف ظرفیت بالقوه قوی را برای تحقق جهش تولید دارد، بنابراین باید با تقویت روحیه خودباوری در فعالان اقتصادی، رفع موانع تولید از سوی مسوولان،حمایت موثر و برنامه‌ای کارافرینان،تقویت دایره مهارت‌ورزی تخصصی، بهبود روابط دانشگاه و صنعت، میدان دادن به نوآوری و حوزه دانش‌بنیان و گسترش فرهنگ استفاده از کالای داخلی بین اقشار مختلف مردم  با اراده بالا در مسیر رشد اقتصادی استان و صنعت گام برداشت.

وی بیان کرد: این استان در حوزه تولید صادرات محور، استعداد زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به محصولات صادراتی در بخش های صنایع غذایی، معدنی، نساجی، کشاورزی، شیمیایی، برق و پتروشیمی اشاره کرد و در صورت معرفی این ظرفیت‌هی بستر برای حضور هدفمند در بازارهای منطقه مهیا است.

استاندار مرکزی افزود: تقویت بنیه اقتصاد ملی یک ضرورت است و آحاد جامعه باید در تحقق منویات معظم له برای رقم زدن جهش تولید مشارکت  داشته باشند.

آقازاده تاکید کرد: شعار امسال کامل کننده اهداف و برنامه‌های سال گذشته با عنوان حمایت از کالای ایرانی است، بنابراین توسعه کشور وابسته به تولید با کیفیت و صادرات محور است که باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

کاهش ۷۶ درصدی حقوق معوق کارگران استان مرکزی ثمره درخت تلاش

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی گفت: شمار کارگران دارای حقوق معوق این استان پارسال در مقایسه با مدت قبل آن ۷۶ درصد کاهش داشته که این مهم نشان از تلاش آگاهانه و مسیر درستی است که برای گذر از تنگناهای اقتصادی در استان انتخاب شده است.

«سعید فرخی» افزود: یک‌هزار و ۱۹۷ کارگر دارای حقوق معوق پارسال در استان مرکزی وجود داشت درحالی که این آمار در مدت مشابه یال ۹۷، پنج هزار و ۱۱۷ نفر بود و پرداخت مطالبات این قشر با هوشمندی در وضعیت اقتصادی خاص کشور صورت گرفت.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی دارای حقوق معوق استان مرکزی در پایان اسفندماه سال ۹۸ به ۲۷ واحد رسید درحالیکه این واحدها در مشابه سال ۹۷ معادل ۵۱ واحد بود و کاهش ۴۸ درصدی آن توفیقی برای حلقه مدیریتی استان مرکزی محسوب می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی اضافه کرد: کارگران این استان در اسفندماه پارسال در مجموع ۸۶ ماه حقوق معوق داشتند درحالی که در مدت مشابه قبل آن معوقات تا ۱۷۲ ماه  بود و در این مدت تعداد ماه‌های معوق کارگران استان مرکزی ۵۰ درصد کاهش یافت و از مجموع ۱۲ شهرستان استان مرکزی، هیچ واحدی در پنج شهرستان آشتیان، خنداب، فراهان، کمیجان و محلات دارای حقوق معوق نبودند.

فرخی با بیان اینکه استان مرکزی در تمام زمینه‌ها برای جهش تولید آمادگی دارد، اظهار داشت: ۳۵ طرح اقتصادی ویژه جهش تولید در نقاط مختلف این استان شناسایی و مشخصات آن‌ها به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شد.

وی بیان کرد: در سال«جهش تولید» باید تمام ارکان، نهادها ، عوامل موثر در کسب و کار و تولید و اقشار مختلف مردم این استان به مسئولیت‌های خود آگاه بوده و همراه و هم پیمان در این راه قدم بگذارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: شاخص‌های موجود پارسال بیانگر تحقق شعار رونق تولید در استان مرکزی است و امسال نیز  با برنامه‌هایی جدید و کارگشا، رفع موانع تولید و تسهیل امور تولیدکنندگان اقدامات کارشناسی و موثری در حوزه اقتصاد استان اعمال خواهد شد.

فرخی نرخ بیکاری استان مرکزی در سال گذشته را هشت و یک دهم درصد عنوان کرد و گفت: این مهم در سال ۱۳۹۷ بیش از هشت و چهار دهم درصد بود.

پرداخت ۱۹ هزار و ۵۶۷ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید در استان مرکزی

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ۱۹ هزار و ۵۶۷ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید سال گذشته در این استان پرداخت شد که نسبت به مدت مشابه قبل آن رشد چشمگیری داشته است.

«جواد حسنی» افزود: در مجموع  ۲ هزار و ۱۴۵ واحد تولیدی  استان پارسال تسهیلات رونق تولید گرفتند که شماری از آن‌ها با این تسهیلات از حالت رکود و تعطیلی مطلق به چرخه تولید بازگشتند.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته ۲ هزار و ۹۵۱ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به ۳۲ واحد تولیدی استان پرداخت شد که تمامی آن در راستای تامین سرمایه در گردش و خرید ماشین‌آلات و عوامل تولید هزینه شد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: این سازمان پارسال در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید جایگاه سوم کشوری را در جذب منابع تسهیلات رونق تولید و تبصره ۱۸ به خود اختصاص داد.

حسنی گفت: ۲۹۹ پروانه سرمایه‌گذاری تولیدی و صنعتی پارسال در این استان صادر شد که مجموع سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها ۱۳۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال بود و  با بهره‌برداری از این طرح‌ها در حوزه فلزی، کانی غیرفلری، دارویی و مواد بهداشتی و غذایی، شیمیایی و برق و الکترونیک ۲ هزار و ۸۲۸ فرصت شغلی در استان مرکزی ایجاد شد.

وی بیان کرد: ۷۱۱ فقره جواز تاسیس واحد صنعتی نیز در سال گذشته در نقاط مختلف این استان صادر شده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اضافه کرد: میزان صدور جواز تاسیس واحدهای صنعتی این استان پارسال نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است.

حسنی ادامه داد: سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی این طرح‌ها بیش از ۱۰۰ هزار و ۳۲۱ میلیارد ریال برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۷ هزار و ۴۸۴ فرصت شغلی جدید در این استان ایجاد می‌شود.

وصول ۷۹۱ میلیارد ریال حقوق دولتی معادن در استان مرکزی

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت:  ۵۱۵ هزار تن انواع مواد کانی  پارسال از معادن این استان استخراج شد و ۷۹۱ میلیارد ریال حقوق دولتی از محل فعالیت معادن در این مدت  وصول شده است.

«جواد حسنی» افزود: یک‌هزار و ۴۴۲ میلیارد ریال سال گذشته از سوی بخش خصوصی در معادن استان مرکزی سرمایه‌گذاری شد که در این فرآیند ۱۷۸ فرصت اشتغال جدید ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ۴۷ پروانه اکتشاف، ۲۶ گواهی کشف و ۴۷ پروانه بهره‌برداری نیز سال گذشته در نقاط مختلف این استان صادر شد،گفت: هفت نشست شورای معادن نیز در این مدت برگزار شد که ۸۶ مصوبه به دنبال داشته است.

حسنی بیان کرد: ارایه فرصت مناسب برای راه‌اندازی معادن، رفع اختلاف معادن با دستگاه‌های اجرایی، ابقای پروانه‌های اکتشاف دارای ۵۰ درصد پیشرفت و تشکیل کارگروه‌های مختلف برای بازدید از معادن مهمترین مصوبات شورای معادن استان مرکزی در سال گذشته است.

وی ادامه داد: بیش از ۴۲ نوع ماده معدنی در استان مرکزی شناسایی شده و امکانات برای استخراج تنگستن، قلع ، مولیبدن، طلا، مس، آندالوزیت، مرمریت سیاه، گرانیت، کانی‌های قیمتی و زینتی شامل فیروزه، کریزوکولا، جاسیر، آزوریت و مالاکیت، عقیق، بلور کوارتز، ارپیمان (سولفور آرسنیک)، بنتونیت و کلسیت در منطقه وجود دارد.

بهره‌برداری  ۱۰۳ طرح صنعتی در استان مرکزی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی گفت: ۱۰۳ طرح صنعتی پارسال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نقاط مختلف این استان به بهره‌برداری رسید.

«مصطفی آمره» افزود: برای ایجاد و بهره‌برداری از این طرح‌ها در مجموع  ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و راه‌اندازی این واحدهای صنعتی یک‌هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی پایدار ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: ۱۸۰ هکتار زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در سال گذشته به ۲۹۳ متقاضی واگذار شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی اظهار داشت: عملیات آماده‌سازی زیرساخت‌های۲ ناحیه صنعتی سمقاور در شهرستان کمیجان و خنجین در شهرستان فراهان در سال گذشته انجام شد و در سال جهش تولید امکان جذب سرمایه‌گذار در این نواحی صنعتی وجود دارد.

آمره بیان کرد: انعقاد بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال  قرارداد عمرانی تکمیل زیرساخت، خرید و تجهیز ماشین‌آلات آتش‌نشانی و پیاده‌سازی ۲ خوشه صنعتی سازندگان تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی و گل و گیاه محلات از دیگر اقدامات شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در سال گذشته است.

وی گفت: مطالعات تخصصی شرکت‌های کوچک و متوسط استان از اویل سال گذشته آغاز شد و ۱۰ واحد صنعتی با حمایت‌های لازم دانش‌بنیان شد.  

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی اظهار داشت: اعطای تسهیلات ارزان قیمت، واگذاری زمین به قیمت پایین، معافیت‌های مالیاتی و خدمات‌رسانی ویژه از مهمترین مزایای تبدیل شدن کارخانه های صنعتی به شرکت‌های دانش بنیان است.  

آمره اضافه کرد: اجرا و بهره‌برداری از خط انتقال آب ۱۳ کیلومتری ناحیه صنعتی شهید سعیدی شهرستان خمین و تامین آب به میزان ۲۰ لیتر بر ثانیه برای این ناحیه صنعتی از محل انشعاب سد کوچری از دیگر اقدامات سال گذشته این شرکت است.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته ۲۹ مگاوات برق نواحی صنعتی شهید سعیدی خمین، آشتیان، کمیجان و خنجین و ۳۶ لیتر بر ثانیه آب برای شهرک‌های صنعتی ساوه، خمین، سمقاور و دلیجان تامین شد.  

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی آب‌رسانی به ناحیه صنعتی سمقاور و برق رسانی به ناحیه صنعتی خنجین و بهره‌برداری از مدل تصفیه‌خانه شهرک صنعتی خمین و افزایش ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب این شهرک را از دیگر اقدامات شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در سال گذشته عنوان کرد.  

آمره یادآور شد: صنایع کوچک و متوسط نقش کلیدی در جهش تولید دارند بنابراین امسال راهبردهای منطقی و برنامه‌های کارشناسی برای شکوفایی ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها و حمایت قاطع از این خوزه مهم صنعت در استان پیش‌بینی شده است.

جامعه کارگری سرمایه بالقوه استان مرکزی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان مرکزی گفت: این استان پارسال در حوزه کارگری با وجود همه مشکلات توانست شرایط رضایت بخشی را رقم بزند و نوید روزهای بهتر در سال جهش تولید برای جامعه کارگری داده می‌شود.

«محمدتقی آبایی هزاوه» افزود: جامعه کارگری استان مرکزی درک بالایی از مسایل جامعه دارند و با وجود همه چالش‌ها و مطالباتشان با صبوری کنار مسئولان هستند و حفظ و ارتقای جایگاه تولید استان برای این قشر اهمیت ویژه دارد.

وی گفت:۵۳۴ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پارسال در قالب یک‌هزار و ۲۷۸ طرح به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی این استان (کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و بنیاد شهید) پرداخت شد که منجر به اشتغال یکهزار و ۳۸۹ نفر شد.   

آبایی هزاوه گفت: سهم کلی تسهیلات اشتغال نهادهای حمایتی استان مرکزی در سال گذشته،  ۹۱۰ میلیارد ریال بود که تا پایان سال ۶۰ درصد  این مبلغ  پرداخت شد و بقیه آن در سال جدید دنبال می‌شود.

وی گفت: ۱۰ استان کشور پارسال مجری پرداخت سرمایه کار بلاعوض برای توسعه طرح‌های خُرد کشور انتخاب شده بودند که استان مرکزی یکی از این استان‌ها بود و در این راستا سرمایه کار بلاعوض به ۱۵ طرح خرد پرداخت شد و تنها پنج استان مجری موفق به اعطای این تسهیلات شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: شمار بیمه‌شدگان اجباری مشمول ماده ۱۴۸ قانون‌کار در این استان در سال ۹۸ از مرز ۱۲ هزار نفر گذشت که این مهم بیانگر افزایش آمار اشتغال در استان مرکزی و شرایط خوب کار و تولید بود.

آبایی هزاوه اظهار داشت: شمار بیمه‌شدگان اصلی و تبعی استان مرکزی در سال گذشته، به ۷۸۸ هزار و ۲۱۱ نفر و شمار مستمری‌بگیران اصلی و تبعی به ۱۷۸ هزار و ۲۸۲ نفر و مجموع افراد زیر پوشش تامین اجتماعی در این استان به ۹۶۶ هزار و ۴۹۳ نفر رسیده است.

وی گفت: ۶۵ درصد از جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان مرکزی پارسال زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی بودند که این میزان ۱۱ درصد از میانگین کشوری که ۵۴ درصد جمعیت را شامل شد، بیشتر بود.

توان حوزه کشاورزی استان مرکزی در راستای تحقق جهش تولید

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت:  استان مرکزی در سالی که با نام جهش تولید همراه است برای تحقق اهداف این شعار در بخش کشاورزی آماده بوده و همه توان و ظرفیت‌ها را به کار می‌گیرد.

«مجید آنجفی» افزود: استان مرکزی قطب کشاوری کشور است و سرمایه خداداد در اختیار دارد که باید در سایه برنامه‌های کشاورزی هوشمند و عبور از کشت سنتی و تقویت مکانیزاسیون و نظام آبیاری نوین و راهبردهای حمایتی از بهره‌برداران، خرید تضمینی محصولات و گسترش پوشش بیمه در سال جاری کوشید سهم این استان در جهش تولید ادا شود.

وی توضیح داد: سال گذشته ۵۵ هزار تن گوشت قرمز در این استان تولید شد که نسبت به سال ۱۳۹۷ بیش از یک‌هزار تن افزایش داشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی  افزود: تولید شیر خام در استان مرکزی از ۳۳ هزار تن در سال ۹۷ به ۳۵ هزار تن در سال ۹۸ رسید که افزایش این مهم افزایش فرصت شغلی را نیز به دنبال داشته است.

آنجفی تولید گوشت مرغ در سال ۹۷ را ۶۰ هزار و ۷۰۰ تن عنوان کرد و گفت: تولید این محصول در سال ۹۸ با ۱۴ و نیم درصد افزایش به ۶۹ هزار و ۵۰۰ تن رسید.

وی بیان کرد: ۳۷ هزار تن تخم مرغ، ۶ هزار و ۳۵۰ تن آبزیان پرورشی، ۱۲ میلیون و ۲۷۰ هزار قطعه ماهیان زینتی، ۴۲۱ هزار تن گندم، ۱۸۰ هزار تن جو، ۲ هزار و ۴۵۰ هزار تن گل محمدی و یک هزار و ۲۰۰ تن گیاهان دارویی را از دیگر اقدامات این سازمان در سال ۹۸ عنوان کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: همچنین سال گذشته  یک‌هزار و ۱۷۶ کیلوگرم زعفران، چهار هزار و ۵۰۰ تن سبزی و صیفی‌جات، ۹۹ هزار تن انار و ۱۵ هزار و ۵۵۰ تن پسته در استان مرکزی تولید شد که تمامی این تولیدات نسبت به سال ۹۷ از پنج تا ۳۵ درصد رشد داشته است.

 جذب یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلار سرمایه‌ خارجی در استان مرکزی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی از جهش چشمگیر سرمایه‌گذاری خارجی در این استان در سال گذشته خبر داد و گفت: یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری از دیگر کشورها در این سال جذب شد.

«حسن میرزاخانی» با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته سه میلیارد و ۱۴ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این استان جلب شده است، اظهار داشت: بیشترین حجم جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی، سال گذشته در این استان انجام شده‌است.

وی رشد قابل توجه سرمایه‌گذاری استان در سال گذشته نسبت به رقم  ۱۸ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی سال ۹۷ را یادآور شد و اظهار داشت: سرمایه‌گذاری سال قبل در  در قالب ۶ طرح در بخش‌های مختلف انرژی، صنعت و گردشگری مصوب شده‌است.

میرزاخانی گفت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی از برنامه‌های اولویت دار مرکز خدمات سرمایه گذاری و استانداری این استان در سال‌جاری است زیرا این نوع سرمایه‌گذاری، افزایش تولید و اشتغال را در سال جهش تولید به همراه دارد.

جهش تولید به معنای بهبود کیفیت محصولات و خدمات‌رسانی است و موجب افزایش بهره وری و رشد اقتصادی کشور می‌شود و استان مرکزی با برخورداری از ظرفیت‌های عظیم صنعتی و کشاورزی می‌تواند در تحقق این خواسته رهبر معظم انقلاب نقش برجسته‌ای ایفا کند.

۳۸ شهرک صنعتی و ۲ هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.