دکتر «محمد جمالیان» روز دوشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: تاکنون ۱۰ میلیارد ریال از سوی واحدهای صنعتی آلومینیوم سازی اراک و پتروشیمی شازند برای مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا به حوزه سلامت استان کمک شده و نیاز است سایر صنایع نیز مساعدت لازم را در این راستا داشته باشند.

وی اظهار داشت: سیر بیماری کرونا در استان مرکزی ثابت شده  اما این مهم به معنای شرایط بی‌خطر نیست و با تدابیر اتخاذ شذه تاکنون در این استان موردی از کرونا در  مادر باردار و مرگ و میر کادر درمانی به‌دلیل این بیماری گزارش نشده است.

دکتر جمالیان افزود: برای پیشگیری از ویروس کرونا روزانه ۳۵۰ مادر باردار در استان غربالگری کرونا می‌شوند.
وی اظهار داشت:  تهیه ملزومات بهداشتی برای پیشگیری از ویروس کرونا در کشور با کمبودهایی مواجه است اما استان توانسته شرایط را با همیاری مردمی مدیریت کند و و دانشگاه علوم پزشکی اراک میز از سهمیه کشوری تاکنون یک میلیون دستکش  در بخش خصوصی و داروخانه‌ها توزیع کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: استفاده از دستکش به اندازه ماسک ضروری نیست و اگر کسی بهداشت دست را رعایت کند نداشتن دستکش مشکل خاصی برایش ایجاد نمی‌کند.

دکتر جمالیان افزود:هنوز کرونا به‌صورت کامل مهار نشده و ادامه رعایت موارد فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی ضروری است اما گروهی از  مردم به تردد غیرضروری می‌پردازند و در پارک ها با وجود تابلو ورود ممنوع رفت و آمد دارند که این رفتار پرخطر است.

وی اظهار داشت: سیستم بهداشت کشور قوی و منسجم است و  استقرار خانه‌های بهداشت در کوچکترین و دور افتاده‌ترین روستاها مقابله با بیماری را سهل‌تر کرده است و قبول مسئولیت کادر درمانی در شرایط کرونایی از نقاط قوتا در مقایسه با سایر کشورها است.

رئیس شبکه بهداشت استان مرکزی نیز در این مصاحبه گفت: برای بازگشایی برخی از صنوف از دو هفته گذشته دستورالعملی ارایه شده بود که صنوف با ثبت در سامانه و رعایت الزامات بهداشتی واحد کسب خود را بازگشایی کردند و اگر تعهدات بهداشتی را زیر پا بگذارند مهر و موم می‌شوند.

دکتر «جواد نظری» افزود: ضروری است مردم به فاصله‌گذاری هوشمند برای پیشگیری از ابتلا به کرونا مشارکت جدی  داشته باشند اما در اراک آن‌طور که انتظار بود عمل نشده است.

وی اظهار داشت: باید رعایت فاصله‌گذاری  اجتماعی در همه صنوف به فرهنگ تبدیل شود و مردم با مطالبه این مهم موارد را تذکر و خواهان اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی فروشندگان و خدمات عمومی باشند.

ویروس کرونا موسوم به «کوید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

به گفته رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا روز یکشنبه هفتم اردیبهشت جاری  ۹۰هزار و ۴۸۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۷۱۰ نفر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.