این کتاب ۲۱۷ صفحه‌ای از سوی انتشارات «سخن دانشجو» در سال ۱۳۹۷ به چاپ رسیده و در کتابفروشی‌ها موجود است.

قیمت هر جلد از این کتاب که بر اساس سرفصل دروس رشته فوریت‌های پزشکی گردآوری شده برای علاقه‌مندان ۲۵۰ هزار ریال است و اگرچه مطالب ارایه شده در این کتاب مطابق عناوین دانشگاهی است اما، مطالعه آن برای هر فردی مفید است و می‌تواند نکات کلیدی و موثری را در اختیار بگذارد.

مطالب این کتاب در ۱۰ فصل با عناوین سازمان مدیریت بحران در ایران، جمعیت هلال احمر و تکالیف و ساختار آن، سازمان اورژانس کشور، نیروی انتظامی پابه‌پای بحران، نقش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در بحران‌ها، سازمان هواپیمایی و خدمات کلیدی در حوادث، شرکت ملی کاز و اهداف و ماموریت‌ها و سازمان مدیریت توانیر و منابع آب ایران در موارد بحران زده عنوان شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: دنیای امروز آبستن وقایع و حوادثی است که باید از پیش برای آن‌ها آماده بود و بتوان با مجموعه‌ای از اقدامات حساب شده در کمترین زمان و با کیفیت بهینه آن‌ها را مدیریت کرد.

با توجه به اثرات تخریبی بلایای طبیعی و بار اقتصادی آن‌ها پرداختن به برنامه‌هاو اصول کاهنده در راهبردهای کلان و خرد ضروری است و این کتاب کوشیده از منظر دیگر با معرفی زنجیره سازمان‌های امداد و خدمات رسان در حین بحران به صورت تشکیلانی پیش آمادگی لازم و نکات ارزنده در این خصوص را ارایه دهد.

فصل نخست این کتاب به ارایه تعریف بحران، نگاهی گذرا به انواع بحران‌های طبیعی، تکنولوژی و تروریسم، تاریخچه مدیریت بحران، ساختار سازمان مدیریت بحران در ایران و اهداف و چرخه فعالیت‌های آن و معرفی سطوح مختلف بحران پرداخته است.

نویسنده در فصل دوم ابتدا جمعیت هلال احمر سوابق آن در ایران ، علایم صلیب سرخ و هلال احمر، زیرشاخه‌ها و فعالیت‌های مختلف آن، اهداف و وظایف و بیان ارتباط راهبری و پیوست‌هایمرتبط  با بروز و مدیریت بحران پرداخته است.

فصل سوم کتاب به نقش سازمان اورژانس کشور در بحران اختصاص دارد و در این راستا ضمن ارایه تعریف تاریخچه اورژانس پیش بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی، به‌صورت تخصصی در زمینه وظایف و اهداف، استانداردهای خدمات تاریخچه آمبولانس و انواع آن و چگونگی ارتباط کاری این بخش در مدیریت حوادث و بحران‌ها سخن رانده است.

تاریخچه پلیس در ایران باستان، نظام نوین خدمات پلیس، ارکان نیروی انتظامی و آشنایی با رستههای این نیرو، لزوم مهارت‌های خاص پلیس برای خدمات در بحران‌ها چکیده‌ای از مطالب فصل چهارم این کتاب است.

از آنجا که خدمات ایمنی و اتش‌نشانی نقش کلیدی در مدیریت بحران‌ها دارد، فصل پنجم این کتاب به صورت مبسوط در خصوص انواع امداد، چارت آتش‌نشانی ، سوابق و تاریخچه این نهاد و لزوم خدمات کارکردی آن در زنجیره کمک‌ها به آسیب‌دیدگان بحران‌ها اختصاص یافته است.

فصل ششم این کتاب ماموریت‌های سازمان بسیج ، اهمیت آموزش‌های کمک‌های اولیه برای عامه مردم و امدادرسانی و بهداشت با بسیج سازندگی را ارایه کرده و در فصل هفتم نیز نویسنده ضمن معرفی سازمان‌های بین‌المللی هوانوردی و تاریخچه سازمان هواپیمایی ایران کوشیده در حوزه امداد هوایی و فوریت‌ها توضیحات کاربردی ارایه کند.

فصل هشتم کتاب نیز با محوریت مدیریت بحران هسته‌ای و آشنایی با امداد هسته‌ای و اهمیت پیش‌آمادگی و تدابیر خاص برای بحران‌های احتمالی اختصاص دارد و در فصل نهم نیز نویسنده کوشیده تاریخچه استفاده از گاز طبیعی و دستگاه‌های خدمات رسان این حوزه را بیان کند و ایمنی در شبکه گاررسانی و امداد بهنگام در حوادث این بخش را به‌صورت مشروح عنوان کرده است.

فصل دهم این کتاب نیز به صورت مشروح سیاست‌ها و راهبردها در بحران‌های حوزه آب و برق را توضیح داده و وظایف این دو حوزه حساس را برشمرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.