موزه‌های جنگ یکی از عرصه‌های تجسم دلاوری ملت ها هستند، ارمغانی از یادگار نگاشته‌های گذشتگان سلحشور بردل تاریخ پر فراز و نشیب ملت‌ها و حکایت از واقعه شوم جنگ‌ بر پهنه خاطره‌های انسانی است، اما موزه‌های جنگ در ایران حکایت دیگری دارند و این مکان‌ها دربردارنده پایدارترین میراث و یادگار از مقاومت دلیران یک کشور در برابر مهاجمان ستیزه خو و ستیزه جو هستند.

موزه های جنگ در ایران، موزه دفاع مقدس هستند چراکه یادگاران شهدا و قهرمانان دفاع را در دل خود نگهداری می کنند، کسانی که خالق حماسه‌های جاودانه در راه دفاع از دین، میهن و مردم خویش بودند و میراث آنان بدون شک می‌تواند تاثیرات عمیقی بر روح و جان نسل های بعد بگذارد.  

ساخت موزه دفاع مقدس با مستندسازی و تصویرسازی از دوران هشت سال جنگ تحمیلی نقش مهمی در غنابخشی افکار جوانان و رفع نیاز فرهنگی جامعه دارد و با طراحی‌های کارشناسی و محققانه لحظه لحظه و نقطه به نقطه آن دوران سربلندی مستندسازی و به تصویر کشیده شده است.

باغ موزه استان مرکزی مکان مناسبی برای یاد آوری خاطرات دوران هشت ساله دفاع مقدس و بهترین مکان برای آشنایی نسل امروز با دوران دفاع مقدس است.  موزه دفاع مقدس به عـنوان محلی برای ارائه بخش اندکی از حماسه های ملت غیور ایران در دوران انقلاب و دفاع مقدس، در قالب فناوری های نوین اعم از نمایشی، تعاملی و تلفیقی و استفاده از صدها نمایشگر مجهز به کیوسک های اطلاعاتی به ارائه برنامه های متنوع می پردازد.

باغ موزه دفاع مقدس بهترین ابزار برای تبیین راه شهدا است

استاندار مرکزی گفت: شهدای دوران دفاع مقدس جهاد کردند تا راهشان ادامه یابد و یکی از وظایفی که بر دوش جوانان انقلابی و مدیران امروزی قرار دارد انتقال این روحیه به نسل جوان است، و یکی از راهکارهای انتقال، آشنایی و تبیین راه شهدا برای نسلی که جنگ را از نزدیک لمس نکرده ایجاد مراکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس است.

سید «علی آقازاده» افزود: یکی از تدبیرهای آشناکردن جوانان امروز با آرمان‌های انقلاب اسلامی و تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی در شرایطی که دشمن به فکر ایجاد انحراف در ذهن جوانان است، ایجاد پایگاه های فرهنگی است و ساخت باغ موزه دفاع مقدس نوعی ایجاد پایگاه فرهنگی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: موزه تنها محل نگهداری اشیای تاریخی نیست بلکه مستندسازی هویت یک ملت و یک نظام مقدس از نوع جمهوری اسلامی و پل ارتباطی بین جوانان دیروز و جوانان امروز است.

استاندار مرکزی بیان کرد: باغ موزه دفاع مقدس این استان از سال ۱۳۸۷ کلید خورد اما بعد از مدتی به طول کامل متوقف شد تا اینکه از حدود ۲ سال و نیم با پیگیری‌های مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، استانداری، شورای اسلامی شهر، شهرداری و ۳۲ دستگاه اجرایی از سر گرفته شد و اکنون از پیشرفت فیزیکی قابل قبولی برخوردار است.

آقازاده اظهار داشت: هم اکنون بخش‌های مختلفی از باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی تکمیل شده و بخش‌های دیگر از قبیل ساختمان اصلی و محوطه سازی نیز از پیشرفت بالایی برخوردار است و تمام تلاش مجموعه مدیریتی استان این است که این بنیان فرهنگی و معنوی تا پایان سال آتی تکمیل و بهره‌برداری شود.

وی گفت: ساخت باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی با کمترین اعتبار ممکن آغاز و اگر هماهنگی، همدلی و مشارکت گسترده دستگاه‌های دولتی نبود بدون شک موفقیت‌های کنونی به‌دست نمی آمد و این نشان از روحیه انقلابی و توجه ویژه مدیران استان به ارزش‌ های ناب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد.

استاندار مرکزی افزود: خیران و صاحبان صنایع در تکمیل باغ موزه دفاع مقدس استان  باید مشارکت گسترده داشته باشند و استانداری نیز آماده ایجاد هماهنگی در این خصوص است.

آقازاده ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های منابع مالی ملی و استانی، بهره گیری از ظرفیت خیران و صاحبان صنایع در تکمیل باغ موزه دفاع مقدس ضروری است.

باغ موزه دفاع مقدس گامی در راستای توسعه فرهنگ مقاومت

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی گفت: باغ موزه دفاع مقدس فرصتی است تا جوانان امروز با روحیه عزت مندی، مقاومت، شجاعت، ایستادگی جوانان دیروز آشنا شود.

سرتیپ دوم پاسدار «محسن کریمی» افزود: موزه محلی برای انتقال و مخابره هویت، اصالت و داشته های فرهنگی یک ملت است به ویژه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که در عرصه های مختلف به جهانیان درس مقاومت آموخته است.

وی ادامه داد: ایجاد مراکز فرهنگی و ساخت باغ موزه دفاع مقدس نقش به سزایی در معرفی و تببین ارزش های انقلاب و دفاع مقدس در بین نسل جوان دارد، چرا که نسل جوان در زمان جنگ حضور نداشت و این تصویرسازی ها به درک و آشنایی افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کمک می کند.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی گفت: ساخت باغ موزه دفاع مقدس حرکت بزرگی برای معرفی و تبیین دستاوردهای انقلاب و آشنایی جوانان با دفاع مقدس است و نوعی بازگویی ارزش رشادت های شهداست.

سردار کریمی تاکید کرد: عملیات ساخت باغ موزه دفاع مقدس بعد از سال‌ها تعطیلی از سه سال گذشته با همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی جهش قابل قبولی داشته و اکنون بخش‌هایی از این بنای فرهنگی تکمیل و بخش‌های دیگر نیز پیشرفت فیزیک بالایی دارند.

باغ‌موزه دفاع مقدس اراک ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی گفت: باغ موزه دفاع مقدس با همکاری و پشتیبانی‌های دستگاه‌های مختلف اجرایی اکنون بیش از ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تدام این همکاری‌ها پیش‌بینی می‌شود این بنای فرهنگی تا پایان سال آینده تکمیل شود.

«مصطفی مشایخی» در گفت و گو با ایرنا افزود: در صورت تامین ۷۰ میلیارد ریال اعتبارات امسال و پرداخت بدهی‌های پیمانکاران، حدود ۷۰ میلیارد ریال دیگر برای تکمیل این طرح نیاز است که عمده این مهم در بخش تاسیسات است.

وی ادامه داد: سنگ فرش محوطه، مالون‌کاری و فضای سبز مجموعه باغ موزه دفاع مقدس به شهرداری اراک واگذار شده که به ترتیب داری ۹۰، ۸۰ و ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی بیان کرد: مجموعه اسناد باغ موزه اراک بهره‌برداری و هم اکنون بیش از چهار هزار اثر از شهدای گرانسنگ استان مرکزی در این مرکز به معرض نمایش گذاشته شده است.

مشایخی توضیح داد: یادمان شهدای گمنام، سالن آمفی‌تئاتر، گالری،   استودیو ضبط، ۲۰۰ متر مربع از سردرب ورودی، ۹۰ درصد دیوار لاله‌ها با نصیب تمثال و مشخصات ۲ هزار شهید تکمیل و بهره‌برداری شده است.

وی بیان کرد: چینش تمامی تجهیزات و ماشین‌آلات سبک و سنگین و ساخت و نصب ۲ پل از سوی جهاد نصر و شرکت ماشین‌سازی اراک ساخت و در موزه نصب شده است.

مدیرکل بنیاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاس دفاع مقدس استان مرکزی اضافه کرد: عملیات سفت‌کاری ساختمان اصلی و ۵۰ درصد از نمای این ساختمان انجام شده و بخش قابل توجهی از نیاز مالی باغ موزه مربوط به این بخش و تاسیسات مجموعه است.

مشایخی گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا در استان مرکزی بازدیدکننده‌هایی از نقاط مختلف استان از باغ موزه دفاع مقدس بازدید کردند که تعداد آنها به بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد.

وی افزود: علاوه بر حمایت‌های استانداری، شورای اسلامی شهر و شهرداری اراک ۳۲ دستگاه مختلف طرح‌های مختلفی با هزینه درون دستگاهی خود در باغ موزه دفاع مقدس اراک اجرا کردند که جای تقدیر دارد.

استان مرکزی ۶ هزار و ۲۰۰ شهید والامقام تقدیم انقلاب اسلامی کرده و ۱۲۹ شهید گمنام نیز در ۴۷ نقطه استان مرکزی به خاک سپرده شده‌اند.

باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی در زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع طراحی شده که هشت هزار متر مربع آن زیربنای فرهنگی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.