خرید اینترنتی بهترین پاسخ به نگرانی‌های مردم در روزهای شیوع کرونا است و با فراهم کردن بستری در محیط وب زمینه مستقیم تهیه مایحتاج و کاهالا را از طریق اینترنت فراهم کند و مشتری بدون اینکه از منزل خارج شده و سلامتیش به مخاطره بیفتد می‌تواند از فروشگاه‌های آنلاین با یک کلیک نیازهایش را تامین کند.

در سال ۱۹۹۱ وقتی «تیم برنرزلی» برای نخستین بار شیوه تجارت الکترونیک را کلید زد کسی فکر نمی‌کرد که باگذر سه سال بانکداری آنلاین ایجاد شود و بعد با سرعتی شتابان شبکه قدرتمندی از فروشگاه‌ها و مشتریان مجازی ایجاد شوند و کسب و کارها با سهولت، سرعت و در شرایطی جذاب شکل بگیرند و بسیاری از کسب و کارها علاوه بر بستر ارتباطات انسانی در جامعه حیات مجازی پررونقی را رقم بزنند.

بستر مجازی و خرید انلاین اینترنتی ده‌ها شغل ایجاد کرده و اکنون در شرایط بحران کرونا ارزش این شیوه از داد و سند و ثبت سفارش و خدمات ارایه کالا در منزل بیشتر نمایان شده و توانسته بخشی از مشکلات را حل کند و رضایتمندی و دسترسی آسان به کالا بدون خروج از منزل را محقق کند.

در صفحات ارایه کالای اینترنتی، مشتری این امکان را دارد که قبل از خرید به طور کامل با مشخصات کالا و نگاه کاربران دیگر اشنا شود و این مساله موجب می‌شود  بتواند با استفاده از قدرت قیاس در قیمت،کیفیت و خدمات کالا خرید مطلوبی را رقم بزند.

صرفه  در زمان، کاهش هزینه تردد، امکان معرفی دقیق کالاها از سوی عرضه کنندگان، مقایسه قیمت‌ها، انتخاب بدون محدودیت، دسترسی به نظرات سایر مشتریان و همچنین دسترسی به تخفیفات و حراجستان‌ها از جمله مزایای خرید اینترنتی است که این مزایا در ایام شیوع کرونا برای مردم حکم کیمیا را داشته و استقبال زیادی از این نوع تجارت در روزهای اخیر به چشم می‌خورد.

تاریخچه فروشگاه اینترنتی در ایران

فروشگاه های اینترنتی در ایران در سال ۱۳۸۵ با آغاز به کار یک مجموعه محدود اینترنتی با رویکرد نقد و بررسی دو محصول دوربین عکاسی و تلفن همراه تقریبا پا به عرضه داد و سند مجازی گذاشت و بعدها لپ تاپ را نیز به عرضه اضافه شد و در حاشیه این فعالیت‌ها  نقد و بررسی محصولات دیجیتال نیز به دامنه خدمات اضافه شد.

امروز اما بسیاری از درگاه‌های دیگر تجارت الکترونیکی در ایران رشد قابل توجهی یافته اند و طیف وسیعی از افراد خدمات و کالاهایشان را در بستر وب و با استفاده از شبکه مجازی به فروش می‌رسانند که این خدمات توانسته ضریب نفوذ خود را تا دورترین نقطه ایران و در شریان شهری و حتی روستاها بگستراند.

ویروس کرونا و تعطیلی صنوف

امروز بحران کرونا نه تنها در ایران که در جهان شرایط فوق‌العاده‌ای را ایجاد کرده و فعالیت روزمره و ارتباطات مردم به حداقل ممکن رسیده و بسیاری از اصناف و مشاغل نیز به ‌دلیل سرعت فراگیری بالای ویروس و تهدیدی که برای سلامت کسبه و مردم داشت با مصوبه ستاد ملی کرونا تعطیل شده است اما، زندگی تعطیل پذیر نیست و تجارت الکترونیک این بار به کمک امده تا هم اقتصاد صنوف اسیب عمیقی نبیند و هم مردم بتوانند مایحتاجشان را با خیال آسوده و به حداقل رساندن مشکلات سلامت تامین کنند.

تجارت الکترونیک توانسته به درستی جای خود را در برنامه‌های فاصله‌گذاری اجتماعی بیابد و به دور از استرس و با کیفیت مناسب زنجیره نیازهای مصرف‌کنندگان را پاسخگویی کند.

وب‌گردی و تامین نیازهای ایام کرونا

فرهنگی بازنشسته اراکی درباره خرید اینترنتی گفت: پویش خانه‌نشینی موجب شده که محدودیت در تردد و خرید ایجاد شود و برای تهیه اقلام ضروری منزل استفاده از فروشگاه‌های انلاین بهترین گزینه است چرا که به علت داشتن بیماری زمینه‌ای‌ نگرانی جدی برای خروج از منزل و حضور در خیابان‌ها و مغازه‌ها دارم.

«نرگس حشمتی» افزود: وقتی نوه‌ام پیشنهاد خرید ایننترنتی را داد از آن استقبال نکردم چرا که اطلاعات کمی درباره این شیوه خرید داشتم اما، با کمی وب‌گردی و آشنایی با چند آدرس اینترنتی فروشگاه ‌های مجازی توانستم مهارت کافی را کسب کنم و اکنون بدون دغدغه خرید می‌کنم و بدون بیرون رفتن از منزل با سهولت به کالاهای مورد نیازم دسترسی دارم.

وی اظهار داشت: این شیوه خرید هم آسان است و جذابیت‌های خود را دارد و بهترین گزینه برای افرادی است که به هر دلیلی  توانایی خرید و حمل کالا سنگین را ندارند و یا وقت کافی و شرایط حضور در فروشگاه‌ها را نمی‌توانند داشته باشند.

«محسن کمال وندی» از کارکنان توزیع اقلام خرید اینترنتی نیز گفت: مدت‌ها بود که به دنبال شغل بودم و با دیدن یک آگهی، جذب فعالیت داد و ستد مجازی شدم و  این حوزه را با جذابیت‌ها و فرصت‌های بی‌نظیرش به همه افراد جویای کار توصیه می‌کنم.

وی اظهار داشت‌: شیوع کرونا و پویش خانه‌نشینی تامین خرید سفارش مردم را دو چندان کرده و این روزها شاغلان این حوزه ترافیک کاری بالایی را تجربه می‌کنند.

این شهروند اراکی افزود: خرید اینترنتی باعث می‌شود تا مشتریان با انتخاب کالا و سفارش از هدر دادن وقت در ترافیک و آلودگی هوا دور شوند و با برنامه‌ریزی بهتر بتوانند زمان خود را مدیریت کنند و در ضمن برای امثال ما هم اشتغالزایی صورت گیرد.

کمال وندی اظهار داشت: رونق خرید اینترنتی موقعیتی ایجاد کرده تا مشتریان در صورت مشاهده محصول و نپسندیدن آن را عودت دهند و داشتن این مزیت می‌تواند رغبت افراد به استفاده از این خرید اینترنتی را افزایش دهد.

یکی دیگر از شهروندان اراک نیز گفت: با انتشار اخبار کرونا استرس زیادی را هنگام خرید داشتم و با وجود اینکه با دستکش و ماسک برای خرید می‌رفتم اما به شدت نگران آلودگی خود و خانواده به ویروس کرونا بودم تااینکه تجربه خرید اینترنتی آرامش را به منزل ما بازگرداند و با توصیه یکی از بستگان تمامی مایحتاج را به صورت آنلاین خریداری کرده و در منزل تحویل می‌گیریم.

«اعظم مرادخانی» افزود: خوشحالم که زیرساخت خرید اینترنتی وجود دارد اما به نظر می‌رسد که باید دامنه تنوع محصولات فروشگاه‌ها گسترده‌تر شود و هر فرد با سلایق مختلف بتواند در با سر زدن به چند فروشگاه اجناس مورد نظر خود را بیابد و سفارش دهد. 

کرونا و دایره دید وسیع‌تری که مردم در خرید اینترنتی یافتند

رییس اتاق اصناف استان مرکزی می‌گوید: شیوع کرونا و تعطیلی صنوف موجب شد که مردم با تجارت اینترنتی بیشتر آشنا شوند و دایره اطلاعات بیشتری را برای تامین مایحتاجشان با این شیوه نوین بیابند.

«جمشید زند» افزود: فروشگاه‌های اینترنتی امکان تبلیغی بالا برای شمار زیاد کاربران را دارند و خریدهای اینترنتی موجب می‌شود تا واحدهای صنفی رقابتی شوند و برای عرضه کالاها کیفیت را ارتقا داده و قیمت را برای جذب مشتری متعادل سازند.

رییس اتاق اصناف استان مرکزی معتقد است: زیرساخت‌ لازم برای فعالیت تجارت الکترونیک به صورت مطلوب در استان وجود دارد و امید است با معرفی این شیوه خرید بخشی از زیان حاصل از شیوع کرونا و تعطیلی صنوف جبران شود.

زند افزود: کاربران با ورود به سامانه همانند حضور در یک خیابان و فروشگاه بزرگ می‌توانند انواع کالاها از صنوف مختلف با قیمت‌های متنوع را مقایسه کنند و با توجه به درآمد و کیفیت، کالا خود را انتخاب و با پرداخت الکترونیکی کالا را در منزل تحویل و از خرید خود احساس رضایت کنند.

وی اظهار داشت: خریدهای اینترنتی بار ترافیکی و احتمال ابتلا بیماری در شرایط کنونی را به حداقل می‌رساند و هزینه جانبی برای مشتریان از جمله رفت و آمد را کسر می‌کند.

رییس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: فروشگاه آنلاین فرصت  تهیه کالا در شرایط ایمن را فراهم می‌کند و اتاق اصناف نیز با راه ‌اندازی سامانه خرید کوشیده  سلامت مردم را در اولویت قرار دهد.

زند افزود: این سامانه با هدف خروج کمتر مردم از منزل در ایام شیوع کرونا به  آدرس bshomar.com  راه‌اندازی شده و همه بخش‌های صنفی استان می‌توانند محصولات خود را برای مشتریان در آن بارگذاری و عرضه کنند.

وی اظهار داشت: در مرحله اول اولویت کالاهای ضروری شامل موادغذایی، پروتئینی، میوه و سبزیجات است تا مردم برای تهیه این اقلام کمتر مجبور به خروج از منزل باشند.

رییس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: زیرساخت های اینترنتی این طرح در استان فراهم شده است و مردم با ورود به آن درخواست کالا را اعلام و با ۲ روش هزینه خرید را که شامل پرداخت الکترونیکی و یا پرداخت در منزل هنگام تحویل اجناس است را با کارت‌خوان دنبال می‌کنند.

زند افزود: ۷۰۰ تا ۸۰۰ کاربر در طول یک هفته راه اندازی سامانه بی شمار اتاق اصناف استان مرکزی از آن بازدید داشته‌اند.

کرونا و رونق ۳۰ درصدی خرید اینترنتی استان مرکزی

مدیرکل پست استان مرکزی گفت: خرید اینترنتی در این استان با توجه به شیوع ویروس کرونا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

«محمد عباسی» افزود: مشتریان انواع محصولات را در خرید اینترنتی سفارش می‌دهند و با قراردادی که برخی فروشگاه‌ها با شرکت پست دارند سفارش‌ها به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

 وی اظهارداشت: ۵۰  شرکت اینترنتی در استان مرکزی فعال است و موفق شده‌اند در شرایطی که بیرون رفتن مردم از خانه محدود شده، نیاز آنان را در تامین کالا رفع کنند.
مدیرکل پست استان مرکزی گفت: خرید اینترنتی وارده استان ۲۵ درصد و خرید اینترنتی صادره استان نسبت به سال قبل در این ایام، ۳۰ درصد رشد را نشان دارد.
عباسی افزود: با توجه به استقبال مردم استان از خدمات غیرحضوری، پست در چهار نوبت کاری شبانه‌روزی به مردم حتی در نقاط روستایی خدمات ارائی می‌کنند.

مدیر کل پست استان مرکزی گفت: حق انتخاب، افزایش قدرت خرید، منتقل نشدن پول و اسکناس آلوده، دسترسی بیشتر به خدمات و محصولات و حذف هزینه های سربار از جمله مزایای خرید اینترنتی است.

عباسی افزود: انتخاب بدون محدودیت، دسترسی به نظرات مصرف‌کنندگان، صرفه‌جویی در زمان، دسترسی به خدمات شرکت در شبانه‌روز، کاهش هزینه تاسیس شرکت و یا فروشگاه، سرعت پاسخ‌دهی به مشتریان و آنالیز دقت بازدیدکنندگان از دیگر مزایای خرید اینترنتی است.

 زیرساخت‌های لازم برای فعالیت کارآفرینان حوزه تجارت الکترونیکی در استان مرکزی مهیا است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی نیز گفت: از عوامل مهم توسعه تـجارت الکترونیکی، ایـجاد اعتماد و اطمینان در میان مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی است.

«لادن مهدوی» افزود: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به‌عنوان متولی اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی ۵۷۰ فروشگاه  اینترنتی در استان معرفی کرده است.

وی اظهار داشت: سرویس بازار الکترونیک شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از گستردگی شبکه پستی، بازاری به گستردگی ایران برای تولید کنندگان و عرضه‌کنندگان کالا  با آدرس الکترونیکی ebazar.post.ir فراهم کرده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی افزود: این سرویس  اسفند ماه ۹۸  مورد استقبال قرار گرفت و رشد ۳۵ درصدی را  نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است، که این آمار نشان دهنده افزایش رغبت جامعه به خریدهای اینترنتی در شرایط کنونی است.

مهدوی افزود: با عنایت به ضرورت اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و سیاستهای تکلیفی دولت برای پیشگیری از گسترش بیماری کووید۱۹، بهره مندی از خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند نقش موثری در کاهش تماس‌های فیزیکی و ترددهای غیرضروری شهروندان و به تبع آن کنترل گسترش بیماری ایفا کند.

وی اظهار داشت: تمامی عرضه کنندگان محصولات می‌توانند به‌منظور بهره‌مندی از این فرصت و امکان ارائه فروش اینترنتی محصولات خود و معرفی آن به متقاضیان اقدام کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و در راستای حمایت از پویش «در خانه بمانیم» ، «از خانه بخریم» و ترغیب مردم به خرید غیرحضوری و کاهش سفرهای شهری و برون شهری، سامانه‌های اینترنتی متعددی آغاز به کار کرده‌اند.

مهدوی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز به حضور مردم در منازل؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای تسهیل در خرید مایحتاج روزانه مردم با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان صدا و سیما، اتاق اصناف ایران و اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی اقدام به راه‌اندازی پویش «از خانه بخریم» کرده است.

وی، هدف از راه‌اندازی این سامانه را ترغیب مردم به خرید غیرحضوری عنوان کرد و افزود: امکان خرید از طریق سامانه «بازارگاه ایران» به نشانی http://bazargaheiran.ir فراهم شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی  افزود: در راستای شکوفایی و رونق کسب و کارهای مجازی، تمامی عرضه‌کنندگان محصولات می‌توانند اجناس خود  را از طریق این سامانه  معرفی کرده و در معرض فروش بگذارند.

مهدوی تصریح کرد: متقاضیان باید با مراجعه به آدرس سامانه http://bazargaheiran.ir، نسبت به ثبت نام و پذیرش مقررات و شرایط سامانه اقدام کنند.

وی یادآور شد: می‌طلبد ظرفیت‌های بومی استان مرکزی در ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی معرفی  شودتا بهره‌گیری مطلوب برای توسعه خرید اینترنتی فراتر رود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی  در راستای حمایت از پویش‌ «در خانه بمانیم» و «از خانه بخریم» افزود: ایجاد امکان تهیه اقلام ضروری مورد نیاز شهروندان به صورت خرید غیرحضوری و الکترونیکی، گامی موثر در راستای حفظ سلامت اقشار مختلف جامعه است.  
مهدوی با تاکید بر توانمندی‌ شرکت‌های فعال در حوزه IT استان گفت: سامانه‌های فروش اینترنتی زیادی وجود دارد که به‌صورت کشوری فعالیت دارند اما، شرکت‌های بومی استان قابلیت‌های خوبی در کلیه مراحل ایجاد و راه‌اندازی فروشگاه‌ها دارند.

وی اظهار داشت: با توجه به  ظرفیت شرکت‌ها و با عنایت به امکان بهره‌مندی از خدمات آنان و همچنین در دسترس بودن این شرکت‌ها برای پشتیبانی‌های آتی، فراخوانی برای خوداظهاری بخش خصوصی استان در ارائه خدمات الکترونیکی موثر در شرایط فعلی به عمل آمده و بر این اساس شرکتهای فعال در حوزه خریدهای اینترنتی شناسایی شده‌اند.

 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی گفت: رصد شبانه‌روزی پهنای باند زیرساختی در بسترهای تامین کننده پهنای باند استان نشان می‌دهد، تنها بخش اندکی از ظرفیت موجود در مراکز، حتی در شرایط پیک ترافیکی، زیر بار قرار دارند.

۵۷ هزار صنف مختلف زیر نظر ۱۷۳ اتحادیه صنفی در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت دارند.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان، بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و نخستین مورد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در این استان در اول اسفندماه سال ۹۸ پس از شهر قم به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.