«محمدرضا مختاری» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: ۵۱۴ دستگاه از واگن‌های تولید شده در شرکت واگن‌پارس اراک باری و هشت دستگاه دیگر نیز مسافری هستند که همه آنها به شرکت‌های بهره‌بردار تحویل شده است.  

وی با بیان اینکه رکورد تولید واگن بعد از ۲۱ سال شرکت واگن‌سازی اراک شکسته شد، اظهار داشت: بیشترین آمار تولید واگن ثبت شده در شرکت واگن‌پارس اراک با تولید ۵۰۰ واگن در سال ۱۳۷۷ ثبت شده که این رکورد امسال با وجود شرایط نامطلوب اقتصادی شکسته شد.

مدیرعامل شرکت واگن‌پارس اراک اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های پنج ساله، تولید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن از سال ۱۳۹۶ در این واحد تولیدی کلید خورد که تا کنون ۱۰۰ درصد مطابق برنامه‌های از پیش تعیین شده، انجام شده است.

مختاری اظهار داشت: تولید ۵۰۰ دستگاه انواع واگن امسال در واگن‌پارس اراک هدفگذاری شده بود که با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی شرکت‌های بهره‌بردار و عدم حمایت تسهیلاتی از سوی بخش دولتی، دست‌یابی به این هدف بعید به‌نظر می‌رسید اما با تقویت روحیه جهادی پرسنل و رایزنی‌های کارگشایی مدیریت، ۲۲ دستگاه واگن بیشتر از میزان برنامه‌ریزی، تولید شد.

وی ادامه داد: در اسفندماه سال گذشته مقرر شد از محل منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه تسهیلاتی ویژه به تعدادی از شرکت‌های بهره‌برداری واگن پرداخت شود اما تا کنون این امر محقق نشده و تولید ۵۲۲ دستگاه واگن در این شرایط اقدام مهمی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت واگن‌پارس اراک ضمن قدردانی از استاندار مرکزی و نمایندگان مردم در خانه ملت به دلیل پیگیری مسائل واگن‌پارس، بیان کرد: در صورت پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه به شرکت‌های بهره بردار، امکان تولید ۷۰۰ دستگاه واگن در این واحد تولیدی وجود دارد.

مختاری افزود: تولید ۵۲۲ دستگاه واگن در شرکت واگن‌پارس اگرچه یک رکورد افتخارآمیز محسوب می‌شود اما چندان مورد رضایت مدیریت این واحد تولیدی نیست چرا که تولید ۵۱۴ واگن باری تنها ۵۰ درصد و تولید هشت واگن مسافری کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت اسمی واگن پارس است.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی و افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه در سال‌های اخیر توان مالی شرکت‌های بهره‌بردار را به شدت کاهش داده و در صورت پرداخت نکردن تسهیلات بخش دولتی امکان خرید واگن از سوی آنها وجود ندارد، بنابراین با توجه به فرسودگی ناوگان ریلی کشور و نیاز جدی به نوسازی آن، دولت باید حمایت مالی از این شرکت‌ها را در دستور کار قرار دهد.

مدیرعامل شرکت واگن‌پارس اراک تاکید کرد: تولید واگن‌های باری با ارزش افزوده پایین تنها پاسخگوی هزینه‌های جاری شرکت است و برای توسعه همه جانبه صنعت ریلی کشور باید زمینه تولید هر چه بیشتر واگن‌های مترو و مسافری و لوکوموتیو که ارزش افزوده بالایی دارند، در این واحد واگن‌سازی فراهم شود.

مختاری بیان کرد: اولین سری از واگن‌های حمل بالاست(فله‌بر) که یکی از کاربردی‌ترین واگن‌ها در افزایش سرعت عملیات ساخت خطوط راه‌آهن است، در واگن‌پارس تولید و تحویل شرکت‌های بهره‌برداری شد.

وی ادامه داد: همچنین امسال قرارداد تولید لوکوموتیو(پارس ۳۳) بعد از ۱۵ سال در شرکت واگن‌پارس اراک منعقد شد که پیش‌بینی‌ می‌شود در خردادماه سال آینده تکمیل و تحویل شرکت بهره‌بردار شود.

شرکت واگن پارس اراک واحد تولیدی مادر تخصصی در حوزه محصولات ریلی خاورمیانه است که در سال ۱۳۵۴ آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۶۴ با سرمایه‌گذاری سازمان صنایع و نوسازی ایران به یکی از زیر مجموعه‌های این سازمان پیوست.

کارگاه‌های تولیدی شرکت واگن پارس در فضایی به وسعت ۳۳ هکتار جانمایی شده  و به عنوان بزرگترین سازنده انواع لوکوموتیو، واگن‌های باری، مسافری و مترو در خاورمیانه، متولی اصلی تولیدات سیستم حمل و نقل ریلی ایران است.

تا کنون ۱۲ هزار انواع واگن باری (نیمی از واگن‌های باری کشور)، ۴۰۰ دستگاه واگن مسافربری و ترنست و ۳۰۰ واگن مترو در شرکت واگن پارس اراک تولید شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.