سمن‌های استان مرکزی در صفحات کارنامه‌ خود نشان داده‌اند که در حوزه پیشگیری، مشاوره و گام‌های اجرایی همواره اثربخش بوده‌اند و در مواقع بحرانی به‌ویژه حوادث طبیعی همواره در کنار مسئولان ایفای نقش کرده‌اند و  با گذشت دو هفته از شیوع ویروس کرونا در کشور این بار نیز تمام قد در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود در صحنه‌اند و در کنار مجموعه دولتی و مردم همه تلاش را برای مهار این تهدید سلامت به‌کار گرفته‌اند.

درک این مهم که دولت‌به تنهایی قادر به عبور از بحران ویروس کرونا نیست موجب شده که تشکل‌های مردم‌نهاد این بار هم بدون چشمداشت، با آگاهی و انگیزه بالا و به صورت داوطلبانه پای در میدان نبرد با کرونا بگذارند و همراه و یاور دولت در حوزه مدیریت بحران باشند.

حافظه مردم ایران هرگز اقدامات ماندگار تشکل‌های مردم‌نهاد را در رخدادهایی چون سیل و زلزله‌ و یاری رسانی به مردم آسیب‌دیده از یاد نبرده و در جریان شیوع ویروس کرونا نیز صحنه‌های همدلی و ایثاری که سمن‌ها آفریده‌اند نزد مردم و در قاب انسانیت خواهد ماند.

سازمان‌های مردم‌نهاد استان مرکزی به‌عنوان بخش مهمی از سرمایه اجتماعی و مردمی مستقل، غیردولتی، غیرانتفاعی و داوطلبانه در مقابله با کووید ۱۹ به صحنه آمده‌اند تا با مدافعان حوزه سلامت و مسئولان دلسوز یکصدا و همگام حرکت کنند و این تهدید سلامتی را با افزایش آگاهی مردم و قطع زنجیره روابط انسانی در کوتاه‌ترین مدت به نتیجه برسانند.

اعضای هفت سمن سرباز مبارزه با کرونا در اراک

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: هفت سازمان مردم نهاد استان برای کمک به آموزش مردم در خصوص کرونا و بازرسی در بخش‌های مختلف در اراک فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

«احمد سجادی» این سمن‌ها نقش ناظر اجتماعی و سلامت را ارایه کرده و در ۲ بخش، چگونگی مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا در ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس، مساجد، آرایشگاه‌ها، کارخانه و کارگاه‌های تولیدی، پایانه های اتوبوسرانی، جایگاه‌های سوخت، باشگاه‌های ورزشی، نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی اظهار داشت: این افراد در قالب بازرس نکات بهداشتی را تذکر می‌دهند و در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی، گزارش خود را برای برخورد قانونی در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار می‌دهند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: سمن‌ها ظرفیت خوبی برای ایفای نقش در مسایل اجتماعی دارند و در شرایط شیوع کرونا می‌توانند در کنار بخش دولتی نقش فعالانه‌ای داشته باشند.

سجادی افزود: امکانات و بودجه محدود در بخش دولتی موجب شده که به تنهایی قادر به مبارزه علیه ویروس کرونا نباشد و تشکل‌های مردم‌نهاد در این راستا می‌توانند ارتباط آگاهی با بدنه جامعه را تقویت کرده و بهترین همراه و یاور دولت در پیشبرد اهداف و برنامه‌های بازدارنده از بیماری باشند.

وی اظهار داشت: سمن‌ها همراه و دوشادوش دستگاه‌های اجرایی استان برای خدمت رسانی بهداشتی فعالیت دارند و با بهره‌گیری از ظرفیت آنان می‌توان در مبارزه با ویروس کرونا موفقیت‌هایی بزرگی کسب کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: اعضای سمن‌ها با داشتن این دغدغه تلاش دارند اقلام بهداشتی،  وسایل گندزدا و ماسک در اختیار جامعه هدف گیرد و از سوء استفاده کنندگان جلوگیری شود.

سجادی افزود: هر یک از سمن‌ها بر اساس فعالیتی که برایش تعریف شده و با گرفتن آموزش‌های لازم، جامعه مخاطب را آموزش بهداشتی می‌دهند.

سمن‌ها از جنس مردم و در کنار مردم در مقابله با کووید 19

رییس شبکه مردم نهاد زیست محیطی استان مرکزی گفت: ۱۵ بازرس در گروه‌های هفتگانه سمن‌های  اراک در فعالیت بازرسی و آموزش ویروس کرونا به‌صورت داوطلبانه مشارکت دارند.

«سیاوش آقاخانی» افزود: سه گروه از هشت صبح تا ۱۴ و سه گروه نیز از ساعت ۱۶ تا ۲۳ در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند و یک گروه نیز به صورت سیار همکاری دارد و اقدامات انجام شده از سوی این سمن‌ها به‌صورت روزانه به قرارگاه زیست استان گزارش می‌شود.

وی اظهار داشت: دامنه فعالیت بازرسان سمن‌های استان در نانوایی‌ها، آرایشگاه‌ها، کارخانه‌ها، جایگاه سوخت، داروخانه‌ها، ادارات دولتی، مساجد، راه آهن، پایانه اتوبوسرانی، بانک‌ها، باشگاه‌های ورزشی و روستوران‌ها است.

رییس شبکه مردم نهاد زیست محیطی استان مرکزی گفت: سازمان‌های مردم نهاد استان تجربیات خوبی در همکاری با دستگاه‌های دولتی در بخش و موضوعات اجتماعی، زیستی و اقتصادی و بهداشتی داشته‌اند و اکنون با استفاده از این تجربیات می‌توانند دستگاه های اجرایی را یاری دهند.

آقاخانی افزود: سمن‌های استان در طول ۶ سال اخیر در ایام نوروز مشارکت تنگاتنگ با ارکان ستاد تسهیلات سفر داشتند و اینک  با کسب تجربه این دانسته‌ها را در موضوع ویروس کرونا عرضه می‌کنند.

وی اظهار داشت: سمن‌های مشارکت‌جو در موضوع کرونا به مدت ۲ روز موارد بهداشتی را آموزش دیدند و اکنون داشته‌های خود را در اختیار گروه‌های هدف جامعه به منظور کاهش ابتلا افراد به کرونا قرار می‌دهند.

رییس شبکه مردم نهاد زیست محیطی استان مرکزی گفت: همکاران سمن‌ها با حضور در مکان‌های مختلف موارد عدم رعایت  نکات بهداشتی را متذکر می‌شوند و تا رفع هرگونه مشکل مقاومت و در نهایت موارد صورت جلسه و در گزارشی به اطلاع دستگاه‌های اجرایی در قرارگاه پدافند زیستی استان می رسد.

آقاخانی افزود: عرضه نشدن الکل، مواد ضدعفونی کننده، ژل و ماسک از جمله تخلفاتی است که تاکنون سمن‌های شرکت کننده در این بازرسی‌ها در اراک با آن مواجه شده‌اند و با گزارش‌ها و پیشنهاداتشان توانسته‌اند در نظم گرفتن این بازار تا حدودی اثربخشی داشته باشند.

سمن‌ها زنجیره اعتمادسازی را تقویت کردند

مشاور دفتر امور اجتماعی در سازمان های مردم نهاد استان مرکزی گفت: مردم در آغاز فعالیت با سمن‌ها همکاری مطلوبی نداشتند و مقاومت می‌کردند اما با دادن آگاهی به آنان و اینکه  سمن‌ها از جنس خود مردم و برای افزایش دانش آنان فعالیت دارند توانسته‌اند زنجیره اعتمادسازی را گسترده‌تر کرده و با مردم و برای مردم تلاش کنند.

«یدالله بادکوبه» افزود: در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا همکاری مردم و رعایت موراد بهداشتی مطلوب نبود اما با گذشت زمان و افزایش آگاهی‌ مردم نسبت به بیماری رعایت نکات بهداشتی  افزایش چشمگیری یافته است و اکنون مردم با خود دستکش و الکل ضدعفونی همراه دارند.

وی اظهار داشت: مردم از اینکه نکات بهداشتی دیر آغاز شده شاکی هستند و از دستگاه‌های اجرایی درخواست دارند آموزش‌ها را فراگیرتر کنند و با ادامه تعطیلی‌ها از سرعت انتشار بکاهند.

مشاور دفتر امور اجتماعی در سازمان های مردم نهاد استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه استان مرکزی یکی از مناطق پرخطر بیماری و در کنار قم واقع شده باید رعایت نکات بهداشتی و ملزومات آن فراهم تا از شیوع و ابتلا افراد کاسته شود.

اقدامات سمن‌ها قطه کننده زنجیره ابتلا به کرونا

مدیرعامل بنیاد نخبگان استان مرکزی نیز گفت: نصب تابلوهای بهداشتی و رعایت موارد دوری از ابتلا به ویروس کرونا می‌تواند بخش عمده‌ای از آموزش باشد که در برخی مکان‌ها از جمله نانوایی‌ها رعایت نمی شود.

«فاطمه بنی‌کعب» افزود: هنوز با وجود گذشت ۲ هفته از آغاز رعایت موارد بهداشتی برخی افراد مقاومت می‌کنند و نکات بهداشتی را جدی نمی‌گیرند اما برخورد اعضای سمن با آنان که از بدنه جامعه هستند توانسته ارتباط خوبی با این افراد برقرار و موجب اثر باشد.

وی اظهار داشت: همکاری داوطلبانه سمن‌ها برای تذکر و رعایت نکات بهداشتی به آموزش های سرعت می‌دهد و زنجیره ابتلا را قطع می‌کند.

بنی کعب، یکی از مکان‌های در کانون بحران ویروس کرونا را، آرایشگاه‌های زنانه عنوان کرد و گفت: متصدیان این واحدهای باید علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، به گندزدایی روزانه اقدام کرده و شهروندان نیز حدالمقدور جز در موارد ضروری از مراجعه به این مکان‌ها خودداری کنند.

۴۰۰ سازمان مردم نهاد در بخش‌های مختلف سلامت، خیریه، فرهنگی، محیط زیست و امور اجتماعی در نقاط مختلف استان مرکزی فعال هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.