ویروس کرونا  از ۱۲ دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شیوع یافت و هنوز هم این ویروس مهار نشده و سایر کشورهای جهان نیز در معرض تهدید آن قرار دارند و دامنه فعالیت آن به بیش از ۵۰ کشور سرایت کرده که بر اساس آمار منتشره بعد از چین ایران و ایتالیا بیشترین سطح درگیری با کووید ۱۹ را دارند.
شیوع ویروس کرونا در آخرین ماه از سال جاری مردم را غافلگیر کرده  و در جنوب استان مرکزی نیز به‌دلیل جولان ویروس کرونا به‌جای آمادگی برای آیین‌های نوروزی خانه‌نشینی و تهیه اقلام ضدعفونی، ماسک و دستکش دل‌مشغولی مردم شده است.
تعطیلی مدارس از اول اسفندماه، خدمات محدود شده در مراکز دولتی و عمومی، تعطیلی باشگاه های ورزشی، لغو مراسم عروسی و عزا، لغو نماز جمعه، تعطیلی مراکز تفریحی، موزه ها، مهمان پذیرها و تمام اماکنی که سبب ازدحام مردم می شود از جمله اقدامات ستاد پدافند زیستی استان مرکزی برای کنترل کرونا است که در سه شهرستان دلیجان، خمین و محلات واقع در نوار جنوبی این استان نیز با حساسیت و جدیت دنبال می‌شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بر اساس آخرین آمار تا روز جمعه  شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان مرکزی به ۲۲۲ نفر رسیده که نسبت به آمار هفته قبل چهار برابر شده و بر اساس تخمین‌ مسئولان بهداشتی و درمانی پایان هفته جاری ممکن است در صورت جدی گرفته نشدن خانه نشینی و رعایت بهداشت فردی مبتلایان استان مرکزی از مرز ۸۰۰ نفر بگذرد.
دکتر سید«محمد جمالیان» افزود:شمار مبتلایان کووید ۱۹ استان مرکزی در  شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک  تاکنون ۱۵۲ نفر، دانشکده خمین ۱۴ نفر و دانشکده پزشکی ساوه ۵۶ نفر بوده است که متاسفانه روند رو به رشد نسبت به هفته قبل دارد.
وی گفت: دلیجان و محلات به دلیل همجواری با استان قم آمار بالایی در مبتلایان کرونا دارند و ۳۷ مبتلا در دلیجان و ۱۴ مورد از بیماری در محلات گزارش شده است که نگرانی‌هایی را در پی داشته و به همین دلیل روز پنجشنبه گذشته کارگروه پدافند غیرعامل زیستی استان مرکزی با حضور مقامات ارشد اجرایی استان در دلیجان برگزار شد و تصمیمات ویژه‌ای ابرای شهرستان‌های جنوبی مرکزی اتخاذ شد.

استاندار مرکزی در کارگروه ویژه پدافند غیرعامل ریستی جنوب استان مرکزی کنترل بیماری کرونا در شهرستان دلیجان را مطلوب ندانسته و یکی از مصوبات این کارگروه تامین کمبودها و نیازهای درمانی دلیجان، محلات و خمین است که با دقت در این نشست بررسی شده و تصمیمات اثربخش و مورد آن گرفته شده است.
سید «علی آقازاده» عنوان کرد:  با توجه به شرایط اضطراری و ویژه دلیجان و محلات در نشست کارگروه پدافند غیرعامل زیستی مقرر شد که پنج هزار عدد ماسک به‌صورت روزانه برای این شهرستان‌ها تهیه شود و مقادیر لازم مواد ضدعفونی کننده نیز در اختیار قرار گیرد و مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و دارو باید به مقدار مورد نیاز در اختیار دلیجان قرار داده شود و مسایل مختلف پیشگیرانه و اجرایی با دقت رصد شود.
وی با اشاره به بازدید از درمانگاه تامین اجتماعی دلیجان گفت: در صورت نیاز به فضای فیزیکی بیشتر برای بستری بیماران مبتلا به کرونا در این شهرستان درمانگاه مذکور شرایط مطلوب برای این ماموریت را دارد. و به‌منظور تجهیز و تامین نیروی انسانی درمانی و اجرایی این درمانگاه  نیز از ظرفیت بسیج، سپاه و خیران استفاده شود.
استاندار مرکزی کنترل مبادی ورودی به دلیجان را اقدام مناسبی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا دانسته و یادآور شده است: این شهرستان از سمت کاشان نیز آسیب‌پذیر است و باید ورود و خروج از این مسیر به صورت جدی کنترل شود و انتظار است ظرف ۴۸ ساعت آینده ایستگاه کنترل در ورودی کاشان به دلیجان مستقر باشد.
آقازاده ادامه داد: اقدامات مسئولان محلات در مهار بیماری کرونا قابل تقدیر است چراکه این شهرستان فوتی نداشته و چهار بیمار مبتلا به کرونا و هشت مورد مشکوک به این بیماری دارد که اوضاع آنان کنترل شده است.
وی گفت: به گفته پزشکان کرونا تا یک ماه آینده در کشور ادامه دارد و نباید تلفات این بیماری در استان مرکزی و دلیجان افزایش پیدا کندو این مهم منوط به اقدامات پیشگیرانه و تصمیمات کلیدی و عملیاتی است.
استاندار مرکزی با تقدیر از تلاش پزشکان و پرستاران برای درمان بیماران مبتلا به کرونا تصریح کرد: بخش اعظم معوقات پرستاران پرداخت شده و با پیگیری انجام شده انتظار می‌رود بقیه مطالبات نیز به‌زودی پرداخت شود و با تبدیل وضعیت انگیزش بیشتر برای خدمت به بیماران در شرایط حساس مهیا شود.
فرماندار دلیجان نیز در این نشست ویژه پدافند زیستی گفت: مردم شهرستان همکاری خوبی برای مقابله شیوع کرونا داشتند و بسیاری از اصناف و واحدهای تولیدی به شکل داوطلبانه محل فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند.
«سیامک سلیمانی» افزود: مبادی ورودی این شهرستان کنترل می‌شود و عملیات ضدعفونی و گندزدایی به صورت مستمر در اماکن عمومی، ادارات و خیابان‌ها  صورت می‌گیرد.
وی اظهار داشت: مسیرهای گذری منتهی به دلیجان روزانه  ۳۵ هزار تردد دارد و به‌دلیل همسایگی این شهرستان با قم اقلام َضروری مانند میوه و پروتئین از این استان تامین می‌شود که این عوامل یکی از موضوعاتی است که به شیوع کرونا دامن زده است.
فرماندار دلیجان گفت: ۲۰۰ کارگر از استان مرکزی در باطری‌سازی اشتغال دارند و با شرکت فولاد که در حوزه قم است مراودات زیادی دارند که این موضوع در کانون توجه قرار گرفته و اقدامات کنترلی در این بخش در دستور کار است.
سلیمانی ادامه داد: واحد تولید الکل در قم می‌تواند نیاز مواد ضدعفونی در دلیجان را تامین کند و در حال حاضر مهمترین نیازهای حوزه درمانی برای مقابله با کرونا در این شهرستان شامل پرستار، ماسک، کیت‌های محافظت فردی و دار برای بیمارستان امام صادق (ع)دلیجان است.
فرماندار دلیجان گفت: گروه ۱۰ نفره داوطلبان به‌منظور تماس با خانواده مبتلایان و افراد مشکوک به کرونا در دلیجان اعلام آمادگی کرده و با ارایه آموزش در خدمات به بیماران کرونا مشارکت دارند.

سلیمانی استقرار ۲ پزشک متخصص در دمانگاه تامین اجتماعی دلیجان و افزودن شیفت عصر به این درمانگاه را  مطالبه مردم این شهرستان بیان کرد.
دکتر «محمد جمالیان» رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در نشست پدافند غیرعامل زیستی جنوب استان مرکزی  گفت: َتمامی کشور در تامین اقلام درمانی با کمبودهایی مواجه است اما با همه تنگناها۴۰ بسته کیت حفاظت امروز به بیمارستان امام صادق  (ع)دلیجان تحویل شده و این کیت‌ها برای مصرف روزانه کادر درمانی است و پاسخگوی مطالبات این بیمارستان نیست.
وی تاکید کرد: غربالگری بیماری کرونا در دلیجان به ویژه مناطق همجوار این شهرستان با قم فعال شده و گروه های پرخطر شناسایی می‌شوند و سهمیه دلیجان در تجهیزاتی که به استان ارسال شود ویژه دیده شده چراکه این شهرستان از سمت قم و کاشان با تهدید شیوع بالای بیماری مواجه است. 

جمالیان ادامه داد: روزانه ۱۰۰ نمونه تست در استان مرکزی از افراد مشکوک به کرونا گرفته می‌شود و شهرستان‌ها برای ارسال تست‌ بیماران  باید اولویت‌بندی را مد نظر داشته باشند.

فرماندار محلات نیز در این نشست گفت: هفت بیمار مبتلا به کرونا از بیمارستان امام خمینی (ره) در این شهرستان بهبود و مرخص شدند و هیچ مورد فوتی این شهرستان نداشته است.

«حسن قمری» افزود:مبادی ورودی  محلات کنترل می‌شود و ضدعفونی خیابانها، ادارات و اماکن عمومی در دستور کار مدیران بهداشتی شهرستان است.

فرماندار دلیجان گفت: پاسخ آزمایش‌های ابتلا به کرونا ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از ارسال اعلام می‌شود و این مسئله سبب اشتغال بخشی از بیمارستان از سوی افراد مشکوک به کرونا شده است.

رییس دانشکده علوم پزشکی خمین از مردم این شهرستان خواست به شایعات بی اساس در فضای مجازی درباره بیماری کرونا ویروس توجه نکنند و اطلاعات لازم در این زمینه را از منابع معتبر و رسمی دریافت کنند.
دکتر «مجتبی دیده‌دار» افزود: بهترین راهکار مقابله با ویروس کرونا پیشگیری ، رعایت بهداشت فردی و قطع زنجیره بیماری است و مردم در صورتی که نکات بهداشت فردی از جمله شستن دست‌ها را  رعایت کنند این معضل بهداشتی در بازه زمانی قابل قبول می‌تواند مهار شود.
وی با اشاره به اینکه برای افراد معمولی و سالم استفاده از ماسک نیاز نیست، اظهار داشت: افرادی که دارای نقص در سیستم ایمنی بدن هستند نظیر بیماران کلیوی، قلبی و ریوی اگر در معرض فرد مبتلا به این بیماری باشند و کادر درمانی باید از ماسک استفاده کنند.
وی دامه داد: استفاده از ماسک یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ویروس است و رعایت نکات بهداشت فردی مهمتر از استفاده از ماسک است.
رییس دانشکده علوم پزشکی خمین آگاهی جامعه از کرونا ویروس را از عوامل مهم مقابله با این بیماری دانست و گفت: کارگاه‌های آموزشی از سوی کارشناسان این دانشکده برای کارکنان ادارات برگزار و بنرهای آموزشی درباره رعایت بهداشت فردی و راه‌های پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در سطح شهر نصب شد.
دکتر دیده‌دار یادآور شد: ضدعفونی کردن مستمر خیابان‌های خمین ، شناسایی و ساماندهی زباله‌گردها،  ضدعفونی تمام اماکن عمومی، سرویس‌های بهداشتی عمومی،تاکسی‌ها و پایانه‌های مسافربری توسط شهرداری را از دیگر اقدامات مقابله با کرونا در این شهراست.
مدیر شبکه بهداشت و درمان محلات نیز گفت: نخستین بیمار مبتلا به بیماری کرونا در این شهرستان به بهبودی دست یافت و روز جمعه از بیمارستان مرخص شد.
دکتر «بابک نامغ» افزود: این بیمار پس از شناسایی در قرنطینه قرار گرفت و درمان وی در بیمارستان امام خمینی(ره) این شهرستان آغاز شد و پس از یک هفته انجام اقدامات درمانی به بهبودی کامل رسید و سلامت خود را بازیافت و با حال مساعد از بیمارستان مرخص شد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان محلات تاکید کرد : هراس بی‌مورد از  بیماری کووید ۱۹ آسیب‌زا است و تنها باید مراقبت‌های بهداشتی را جدی گرفت و با تشخیص به موقع بیماری کرونا در درمان این بیماری تاثیرگذاشت.
دکتر نامغ همکاری شهروندان محلات با شبکه بهداشت را قابل تقدیر بیان کرد و گفت: کاهش مراجعه مردم به اورژانس بیمارستان سبب کاهش تجمع در این بخش و افزایش رسیدگی به بیماران مشکوک به کرونا و کنترل این بیماری شد.
وی گفت: با موافقت امام جمعه این شهرستان  نماز جماعت در مساجد به مدت یک هفته برگزار نمی‌شود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان دلیجان نیز با اشاره به اینکه بیماران بهبود یافته کرونا در منزل تحت مراقبت هستند، گفت: برخی مبتلایان به کووید ۱۹ که در شرایط حاد نیستند نیز در منزل تحت مراقبت پزکان و کارشناسان بهداشت قرار دارند.
دکتر «عبدالرحیم فردوسی» افزود: هدف از تعطیلی‌ها  حفاظت شهروندان در مقابل بیماری کرونا  است و اعضای خانواده‌ها در تعطیلات باید در منزل بمانند و از حضور در مکان‌های شلوغ و اماکن سربسته و پرجمعیت پرهیز کنند.
وی شست اصولی و مکرر دست‌ها، ضدعفونی کردن سطوح و وسایل که نحوه انجام آن ساده و در دسترس است را مهمترین راهکار برای مقابله با بیماری کرونا بیان کرد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان دلیجان یادآور شد: این بیماری، قابل پیشگیری است و به‌راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد و در این راستا مردم باید از تماس‌های غیرضروری و حضور در میان ازدحام جمعیت پرهیز کنند، فاصله منطقی را با همه افراد(یک متر) رعایت کرده و روبوسی و دست دادن‌های غیرضروری را کنار بگذارند ومهمترین توصیه ای که به مردم برای مقابله  با کرونا می شود ماندن در خانه و پرهیز از مسافرت به ویژه سفر به شهرهای آلوده است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون چهار هزار و ۷۴۷ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و مراحل درمانی و قرنطینه برای آنان انجام شده و ۱۲۴ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

کرونا، ویروس شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه،تنگی نفس، سردرد و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.