شهردار اراک در حاشیه آیین گشایش این موزه در گفت‌ و گو با ایرنا، افزود: برگزاری آیین بزرگداشت ۱۰۰ سالگی شهرداری اراک با حضور شهرئاران کلانشهرهای  کشور ۱۳ اسفند ماه  تدارک شده بود که این برنامه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و مصوبه کارگروه پدافند غیرعامل زیستی لغو شد.

«محمدکریم شفیعی» افزود: منزل تاریخی محسنی اراکی واقع در خیابان شهید بهشتی کوچه ارسطو از سوی شهرداری خریداری شده و پس از تجهیز به‌عنوان  موزه اسناد تاریخی شهرداری اراک برای بازدید شهروندان گشایش یافته که این اقدام در راستای ارایه بخش مهمی از اسناد و هویت مدیریت شهری صورت گرفته است.

مدیر موزه اسناد تاریخی شهرداری اراک  نیز در حاشیه این آیین  گفت: شهرداری اراک منزل تاریخی محسنی اراکی را ۱۵۰ میلیارد ریال  خریداری کرد و علاوه بر جلوه‌های خاص معماری خود بنا، بخش مهمی از هویت تاریخی مدیریت شهری اراک به عنوان موزه در آن به نمایش درآمده است.

«ابوالفضل فرجی» افزود: موزه اسناد شهرداری اراک در یکی از اتاق‌های این منزل قدیمی مستقر شده و با اتمام عملیات مرمت، بخش‌های  دیگر این بنا نیز برای موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل عملیات مرمت این بنای تاریخی پنج میلیارد ریال است.

مدیر موزه اسناد تاریخی شهرداری اراک گفت: وسعت خانه محسنی اراکی یک هزار و ۸۰۰ مترمربع  و زیربنای آن ۸۰۰ متر مربع است که علاوه بر بهره‌مندی از ۶۰۰ مترمربع فضای سبز، ۶ اتاق، سه اتاق سرایداری در حیاط دارد.

خانه های تاریخی اراک شامل منزل مصطفی ایرانی(۱۵۰سال قدمت)، منزل سید جواد عمار (۱۶۰ سال)، خانه خانواده محسنی(۱۲۰ سال) ، خانه یارمحمدی(۱۵۰ سال)، خانه قدمیان(۱۰۰ سال)، خانه خواجه علی(۱۳۰ سال)، خانه اسحاق منصوری و همدم مزرعه فراهانی(۱۰۰ سال)، و بانک شاهی(۸۶ سال) است.

استان مرکزی ۲ هزار جاذبه تاریخی و گردشگری دارد که تاکنون  اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کلانشهر اراک مرکز استان مرکزی است و در این منطقه بیش از ۶۲۰ هزار نفر جمعیت زندگی می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.