در یک ۲ سال اخیر میزان بارش‌ها در کشور افزایش یافته است و استان مرکزی نیز با برخورداری از شرایط جوی آبسالی را تجربه می‌کند که این مهم با مدیریت مسوولان می تواند از خسارت‌های احتمالی بارش و سیلاب جلوگیری کند.

استان مرکزی در سیل بهار امسال با بسیج امکانات و مدیریت مطلوب ستاد بحران عملکرد مطلوبی در سطح کشور داشت و می‌توان با بهره‌گیری از تجربه گذشته از سیل احتمالی عبور کرد. 

مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی گفت: طبق پیش بینی انجام شده سامانه بارشی وارد استان شده و تاکنون ۱۶۵ و هشت دهم میلیمتر بارندگی در استان مرکزی به ثبت رسیده است.

«رضا مرادی» افزود: میزان بارش‌های این استان در ۲۴ ساعت گذشته در اراک به ۱۱ و هفت دهم میلیمتر، ساوه پنج و ۶ دهم میلیمتر، تفرش ۱۹ و سه دهم میلیمتر، خمین چهار و ۲ دهم میلیمتر، محلات ۶ و ۲ دهم میلیمتر، شازند ۴۹ و هشت دهم میلیمترخنداب ۲۱ و چهار دهم میلیمتر، کمیجان ۱۶ و ۹ دهم میلیمتر، دلیجان پنج و یک دهم میلیمتر، آشتیان ۳۰ و نیم میلیمتر، غرق‌آباد ۱۵ و سه دهم میلیمتر، فرمهین ۱۶ و چهار دهم میلیمتر و مامونیه نیم میلیمتر گزارش شده است.

مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی ادامه داد: کمترین میزان بارش‌ها در جنوب شرق و بیشترین میزان بارش‌ها در نوار غرب از جنوب غرب تا شمال استان مرکزی پیش‌بینی شده است.

مرادی گفت: شدت سامانه بارشی فعال در استان مرکزی تا صبح فردا (چهارشنبه) است و تا اواخر وقت این روز، بارش‌ها به صورت رگبار پراکنده وجود دارد و سیستم برای بامداد پنجشنبه از استان خارج می‌شود.

لایروبی ۴۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان مرکزی 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: ۴۰ کیلومتر از رودخانه‌های این استان برای جلوگیری از سیلابی شدن لایروبی شده و دستگاه‌های اجرایی مربوطه با شناسایی نقاط سیل خیز استان نسبت به رفع آن اقدام کرده‌اند.

«عزت‌الله آمره‌ای» افزود: ۱۶۵ میلمتر باران از شب گذشته تاکنون در استان باریده است که نسبت به پارسال ۳۴ میلیمتر کمتر ولی نسبت به بلندمدت ۲ درصد افزایش دارد.

وی با یادآوری اینکه، شازند با ۳۵ میلیمتر بیشترین میزان را از روز گذشته تاکنون داشته است، اظهار داشت: بارش‌هایی که از روز گذشته در استان باریده است منجر به سیلابی شدن رودخانه‌ها نشده هرچند دبی رودخانه‌ها افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب در مخازن سد ساوه ذخیره شده و ورودی این سد در هر ثانیه چهار مترمکعب گزارش شده است.

آمره‌ای افزود: ۷۵ میلیون مترمکعب آب در سد کمال صالح ذخیره است و ورودی آن هشت مترمکعب در ثانیه است که در صورت شدت بارش با هدف پیشگیری از سیلاب دریچه تخلیه سد به میزان ۵۰ مترمکعب در ثانیه باز می‌شود.

وی اظهار داشت: زیرگذر محورهای ارتباطی استان توسط اداره کل راهداری استان مرکزی پاکسازی شده است و بندهای استان بازرسی و کنترل شده‌اند.

آماده باش کامل برای مقابله با سیل

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی گفت: این جمعیت برای مقابله با سیل احتمالی تا پایان هفته جاری در آماده باش کامل است.

دکتر «محمد محمدی» افزود: در این راستا ۱۳ پایگاه امداد و نجات به همراه مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استان مرکزی به صورت ۲۴ ساعته در آماده باش به سرمی‌برند.

وی بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی بارندگی‌های سیل‌آسا تا پایان وقت روز چهارشنبه هفته جاری ادامه دارد.

مه گرفتگی و بارش باران در جاده‌های استان مرکزی

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: برخی جاده‌های این استان روز سه‌شنبه با پدیده مه‌گرفتگی مواجه‌اند و در چند جاده نیز باران می‌بارد.

«علی زندی‌فر» افزود: با توجه به تصاویر دریافتی از دوربین‌های نظارت تصویری و گزارش‌های گشت‌های راهداری، هم اکنون جاده‌های ساده- تهران و ساوه- همدان شاهد مه‌گرفتگی هستند و در بقیه جاده‌های استان بارش باران گزارش شده‌است.

وی گفت: اکنون تمامی جاده‌های استان باز است و تردد وسائل نقلیه به صورت عادی و روان در آن‌ها جریان دارد.

زندی‌فر خاطرنشان کرد: ۱۷۰ نفر از راهداران استان مرکزی در قالب ۲۵ گروه راهداری برای جلوگیری از حوادث احتمالی و خدمت‌رسانی به مردم و مسافران اکنون در جاده‌های استان مستقر شده‌اند.

بارش‌های سیل آسا استان مرکزی نیازمند همکار همه جانبه 

استاندار مرکزی گفت: کاهش خسارات ناشی از بارش‌های سیل‌آسای ۴۸ ساعت آینده منوط به همکاری همه‌جانبه مردم و مسوولان است.

سید«علی آقازاده» روز گذشته در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی، افزود: بارش‌های سیل‌آسای فروردین امسال تجربه ارزشمندی با خود به همراه داشت که باید از این تجربه در راستای پایین آوردن هر چه بیشتر خسارات استفاده کرد.
استاندار مرکزی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد بحران استان، شهرداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران استان باید در ۴۸ ساعت آینده در حالت آماده باش باشند و به هیچ عنوان محل خدمت خود را ترک نکنند. 
آقازاده بیان کرد: تمامی زیربخش های ستاد بحران در ۱۲ شهرستان استان مرکزی باید با برگزاری نشست‌های درون دستگاهی آمادگی لازم و تدابیر موثر را برای مقابله با سیلاب احتمالی مهیا کنند.  
استاندار مرکزی اظهار داشت: شهرداری‌های استان وظیفه دارند ضمن حل مشکلاتی نظیر آب‌گرفتگی‌ها در محیط‌های شهری، در صورت نیاز، روستاهای نزدیک خود را نیز پشتیبانی کنند.
آقازاده بیان کرد: ۹ ماه پیش در شورای تامین استان مصوب شده که ۱۸ منزل مسکونی مسیر رودخانه اراک در محدوده منطقه کرهرود تخریب شود که اکنون زمین مورد نیاز این مصوبه از سوی اداره کل راه و شهرسازی تامین شده و شهرداری اراک وظیفه دارد تا پایان خرداد ماه سال آینده توافقات لازم را با ساکنان انجام و اقدام به تخریب واحدها کند.

خودداری مردم از توقف در حاشیه رودخانه‌ها 

معاون خدمات شهری شهرداری اراک گفت: شهروندان از توقف و پارک اتومبیل در حاشیه رودخانه‌های این شهر به علت احتمال وقوع سیلاب خودداری کنند.

«محمد عسگری» افزود: پیرو اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های هواشناسی مبنی بر بارش گسترده باران در شهر اراک، شهروندان از هرگونه ایستادن و توقف و همچنین پارک اتومبیل در حاشیه رودخانه و پل‌های اطراف آن به منظور حفظ جان خود و کاهش خسارات احتمالی خودداری کنند.

وی اظهار داشت: از همه هم‌شهریان درخواست می‌شود نسبت به هشدارهای مذکور حساسیت داشته و همکاری لازم را داشته باشند.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک گفت: شهرداری اراک برای مدیریت بارش‌های پیش رو در در حالت آماده باش قرار دارد و به همین منظور ۲ هزار کیسه برای پرکردن شن و ماسه، برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از بارش ها تدارک شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک گفت: تمهیدات لازم برای مقابله با سیل احتمالی و آبگرفتگی معابر و پیش‌آمادگی لازم در این راستا در مدیریت شهری اراک اندیشیده شده است.

عسگری افزود: هواشناسی استان مرکزی هشدارهای لازم را بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی هوا در زمینه شدت بارندگی  و آمادگی مقابله با آبگرفتگی ارایه داده و مدیریت شهری ۴۰۰ نفر از نیروهای ستاد زمستانه شهرداری اراک را برای  این امر بسیج کرده است.

وی بیان کرد: خودروهایی که در امر بهسازی و لایروبی رودخانه اراک فعال بودند به‌همراه مصالح ساختمانی از داخل رودخانه بیرون کشیده شده و تمام کانال‌ها، نهرها و جوی‌های آب شهری قبل از شروع بارش‌ها پاکسازی و لایروبی شده است.

عسگری اظهار داشت: شهرداری در طول روزهای گذشته و به دنبال مقابله با ویروس کرونا اقدام‌های لازم در خصوص ضدعفونی و گندزدایی اماکن عمومی و ناوگان حمل و نقل عمومی را به طور مستمر انجام می‌دهد و شب گذشته بازار تاریخی اراک نیز ضدعفونی شد.

تمهیدات مقابله با سیلاب در خنداب اندیشیده شد

فرماندار شهرستان خنداب گفت: تمهیدات مقابله با سیلاب که بر اساس پیش‌بینی هواشناسی در شبانه‌روز آتی احتمال وقوع آن وجود دارد در این شهرستان اندیشیده شد.

« عبدالرضا حاج علی بیگی» افزود: تجهیزات مقابله با بحران و اقدامات برنامه‌ای و تکالیف دستگاه‌های مختلف تعریف شده و  مکان مناسب برای اسکان اضطراری مردم، لایروبی مسیل‌های رودخانه‌ها، بازدید از سازه‌های آبی و قنوات انجام گرفته است.

وی ادامه داد: پیشگیری لازم  مقابله با سیلاب در مکان‌هایی از شهرستان خنداب که در سیلاب فروردین امسال  مشکل داشتند با اقدامات کارشناسی انجام شده است.

۱۶۵ میلیمتر بارندگی در سال زراعی جاری (اول مهرماه امسال) تاکنون در استان مرکزی به ثبت رسیده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.