محتوای آموزشی و تربیتی کتاب بر گرفته از متون دینی و اسلامی است و نویسنده کوشیده است تا با آوردن شواهد داستانی، روایت‌ها، امثال و حکم موضوعات مدنظر خود را ارایه کرده و جذابیت‌های لازم را برای خواننده فراهم کند.

در این کتاب مطالبی در حوزه دستیابی به آرامش، اهمیت پالایش روح، معرفی اسوه‌های نیکویی، کار و تلاش از منظر پیامبر اسلام (ص)،تسلیم در برابر خدا و مقوله پذیرش، آثار جرم و گناه، شادمانی و راه‌های دستیابی به آن ، و اهمیت مراقبت و آگاهی در برابر اعمال ناشایست عنوان شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: انسانِ زمینی صورت و آسمانی گوهر، آینه تمام نمای پروردگار است که باید در سایه آگاهی بکوشد خدای‌گونگی خود را تقویت کرده و از چهره پلیدی که در سایه غفلت ممکن است بر او مستولی شود، فاصله بگیرد.انسان می‌تواند ثابت کند که نه تنها فاسد و خون‌ریز نیست بلکه با رفتار شایسته تحسین فرشتگان را برانگیزد و مایه مباهات شود.

نویسنده در بخشی از کتاب با عنوان «دریایی که در دست توست» به قرآن اشاراتی دارد و آن را کتاب هدایت عنوان کرده که از نظر علمی، اخبار غیبی، فصاحت و بلاغت، شفابخشی روحی و فکری و جسمی همتا ندارد و تاسی به این منبع جامع راه رسیدن انسان به کمال است.

در مطلب دیکری با عنوان «روح انسان چه می‌خواهد» ، نویسنده با تاسی به آیات قرآن عنوان کرده است که روح و فطرت انسان معبود و محبوب ازلی را می‌جوید و قلبی که به آدمی ارزانی شده سزاوار بهترین‌ها است که برای دستیابی به آن باید با آگاهی، درجات انسانیت و معنویت را پیمود.

در بخش دیگری از کتاب با عنوان «کلید پاکی و آرامش روح» عنوان شده است: روح نیز مانند جسم به مراقبت نیاز دارد که از مسیر تعالی لغزش نکند و با نشاط و آرام بماند و کلید آن در توجه به نفس مطمئنه و ذکر و رفتار نیکو است.

در بخش دیگری از کتاب پیامبر اکرم (ص) به عنوان یکی از اسوه‌های نیکو معرفی شده و در خصوص ویژگی‌های سیمای ظاهری، رفتار و اندیشه‌های فردی و اجتماعی آن حضرت، سخن رانده و ویژگی‌های مثبت اخلاقی آن بزرگوار  را شرح داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.