«ابراهیم فراشیانی» روز شنبه به مناسبت هفته شوراهای آموزش و پرورش، افزود: این آمار مطابق آخرین سرشماری نفوس و مسکن است اما به دلیل مهاجرپذیر بودن شهرستان ساوه و ورود و خروج افراد ساکن، شناسایی دقیق جمعیت بی‌سوادان با مشکلاتی مواجه است.

وی افزود: جمعیت ترک تحصیل کرده بین ۱۰ تا ۴۵ سالِ نیازمند به آموزش، زیر پوشش نهضت سوادآموزی قرار دارند و هر سال ظرفیتی برای این شهرستان تعیین می شود که برنامه های آموزشی برای آنها اجرایی می‌شود.

فراشیانی گفت: برای شناسایی افراد بی‌سواد همه ارکان حتی دهیاری ها پای کار هستند و حتی در مدارس هم مدرک تحصیلی والدین درخواست شده تا از این طریق بتوانیم بخشی از جمعیت بی‌سواد شهرستان را استخراج کنیم. 

به گفته فراشیانی، ۹۵ و شش دهم درصد مردم شهرستان ساوه باسواد هستند و در برنامه امسال نیز باسواد کردن ۵۴۲ نفر از جمله اتباع خارجی در دستور کار قرار دارد.

مدیر آموزش و پرورش ساوه با اشاره به اشتغال به تحصیل ۵۵ هزار دانش آموز در این شهرستان، ۲ شیفته بودن برخی از مدارس را یکی از مشکلات عنوان کرد و افزود: اکنون ۵۶ باب مدرسه به صورت ۲ نوبتی فعالیت دارند.

به گفته این مسوول، شورای آموزش و پرورش شهرستان ساوه از فعال‌ترین شوراهای استان مرکزی است و در سال‌های اخیر نیز به دلیل شمار مصوبات، جذب مشارکت های مردمی در ماموریت های محوله، دارای رتبه مناسبی بوده است.

فراشیانی گفت: ۲۶۸ جلسه از ابتدای تاسیس شورای آموزش و پرورش در شهرستان ساوه برگزار شده و امسال نیز ۶۱ پیشنهاد از جمله نامگذاری یکی از مدارس به نام  شهید حاج قاسم سلیمانی، تغییر کاربری بخشی از فضاهای مازاد آموزش و پرورش از آموزشی به تجاری، فرهنگی و اداری و نیز مشارکت شهرداری‌ها در حوزه آموزشی با اختصاص پنج درصد هزینه صدور پروانه‌های ساختمانیبه تصویب رسیده است.

وی تصریح کرد: رشد جمعیت دانش آموزان این شهرستان قابل تامل است و اکنون ۳۰۴ باب مدرسه برای تحصیل ۵۵ هزار دانش آموز وجود دارد که نشان دهنده کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی است.
فراشیانی گفت: شمار بالای دانش آموز در هر کلاس درس و همچنین فعالیت ۲ شیفته برخی مدارس بر کیفیت آموزشی و علمی و نظام تعلیم و تربیت این شهرستان تاثیر منفی دارد با این حال کسب رتبه های برتر علمی از سوی دانش آموزان نشان از ظرفیت های بالای شهرستان است و در صورت تک شیفت شدن مدارس با توسعه فضاهای آموزشی روند کیفی و کسب مدارج علمی بالاتر قابل تحقق است.

به گفته رییس آموزش و پرورش ساوه، چهار باب مدرسه از جمله در مناطق حاشیه ای مانند عباس آباد، پیک نیک گاز و میدان سرداران در حال ساخت است که یکی از این مدارس همزمان با دهه فجر به بهره برداری می‌رسد.

وی، همچنین ساوه را با داشتن ۸۲ باب مدرسه غیرانتفاعی از جمله شهرستان های پیشرو در استان مرکزی عنوان کرد و در عین حال خواستار حمایت مراجع استانی برای تامین نیروی انسانی و کادر آموزشی این شهرستان شد.

وی افزود: استاندارد سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز سه مترمربع است که این رقم در ساوه یک و هشت دهم متر مربع برآورد شده اما تلاش می شود این کاستی ها تا سه سال آینده برطرف شود.

ساوه دومین کانون جمعیتی استان مرکزی است که بیش از ۲۹۰ هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.