«محسن ضرابی» روز دوشنبه در همایش معرفی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری عمان در اراک، افزود: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از قراردادهایی بین‌المللی (FTA ) که  عمان با ۱۵ کشور عربی، آفریقایی، سنگاپور، آمریکا و اروپا دارد، استفاده کند و کالاها را با تعرفه گمرگی صفر به این کشورها صادر کند.

وی بیان کرد: عمان کشوری با پنج میلیون نفر جمعیت است که ۵۱ درصد جمعیت آن عمانی و ۴۹ درصد اتباع خارجی است و این کشور از گذشته تاکنون با جمهوری اسلامی رابطه مطلوبی داشته و در تمام بحران‌ها در کنار دولت و ملت ایران بوده است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان ادامه داد: حجم روابط اقتصادی ایران در سال‌های گذشته با وجود روابط مناسب با کشور عمان درحد انتظار نبوده و  از سال ۸۵ تا سال ۹۲ حجم مبادلات تجاری ۲ کشور بین ۱۹۰ تا ۲۲۰ میلیون دلار بوده است.

ضرابی اظهار داشت: در سال ۹۲ اتاق مشترک ایران و عمان شکل گرفت و نقشه راه در این راستا ترسیمشد که  موانع و مشکلات شناسایی و زیرساخت‌های لازم برای افزایش روابط اقتصادی ۲ دوجانبه فراهم شده است که آثار خود را در توسعه مبادلات تجاری نشان می‌دهد.

وی گفت: در سال ۹۲ صادارت ایران به عمان ۱۴۶ میلیون دلار بود و حجم مبادلات دوسویه ۲۲۱ میلیون دلار بوده است که در سال گذشته با وجود تحریم‌های ظالمانه و مشکلات اقتصادی، رقم صادرات به این کشور به  ۷۶۸ میلیون دلار و حجم مبادلات دوسویه به یک میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلار رسید که بیانگر رشد پنج برابری  است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان اضافه کرد:  واردات کالا به عمان در سال ۲۰۱۸ معادل ۲۰ میلیارد دلار عنوان شده و سهم ایران در این راستا هفت دهم درصد است و میزان صادرات ایران به این کشور در سال ۹۷ به ۳ و ۶ دهم درصد رسیده است.

ضرابی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود این امکان وجود دارد که سهم صادرات به عمان به ۱۰ درصد افزایش یابد و دولتمردان ۲ کشور برنامه‌ریزی کردند تا در سه سال آینده حجم مبادلات اقتصادی ایران و عمان به پنج میلیارد دلار برسد.

وی گفت: استان مرکزی پایتخت صنعت ایران است و ظرفیت بالایی برای تولید کالا و صادرات مجدد را دارد و می‌تواند در زمینه صادرات به عمان توفیق چشمگیری را رقم بزند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان افزود: امکان ثبت شرکت در عمان برای ایرانی‌ها وجود دارد و مراحل آن آسان است و اخذ ویزا از فرودگاه مسقط عمان و سایر مبادی این کشور با هزینه کمی انجام می‌شود.

ضرابی عنوان کرد: خط مستقیم هوایی به عمان از ۹ استان کشور به فرودگاه مسقط امکان پذیر است و مقرر شده تا پایان سال شمار خطوط هوایی سرویس دهنده در این راستا افزایش یابد.

وی گفت:  خط مستقیم دریایی به عمان از بنادر مختلف ایران به  شناص، سویق و صحار  برقرار است و توسعه این خطوط نیز از جمله برنامه‌های اولویت‌دار اتاق مشترک ایران و عمان می‌باشد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان ادامه داد: هر زیرساختی که فعالان اقتصادی کشور برای صادرات به عمان و واردات کالا از طریق عمان و یا صادرات مجدد از عمان نیاز دارند، وجود دارد و مشکل خاصی در این حوزه نیست.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز در این همایش گفت: به دلیل برخی مشکلات اکنون  فضای مبادلات اقتصادی تنگ  است و یکی از اولویت‌های کشور در زمینه صادرات محصولات و تولیدات ایران افزایش روابط با کشورهای همسایه است.

«منوچهر توسطی» افزود: عمان از کشورهای مهم برای توسعه روابط تجاری محسوب می‌شود و باید از فرصت‌های ممکن در این زمینه نهایت بهره‌ را برد.

وی بیان کرد: از عمان به‌عنوان سوئیس خاورمیانه تعبیر شده و این کشور به لحاظ اقتصادی و سیاسی فضای امنی دارد و تقویت روابط ۲ جانبه با این کشور ضروری است.

در همایش معرفی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری عمان در استان مرکزی پتانسیل‌های تجاری، مشوق‌ها و قوانین سرمایه‌گذاری خارجی در عمان و مناطق آزاد برای کارفرمایان و صادرکنندگان این استان تشریح شد.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در سال ۱۳۷۵ با توجه به تبصره یک ماده ۴ قانون تاسیس شد و اکنون ۴۷۳ عضو حقیقی و حقوقی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.