کامبیز عباسی روز دوشنبه در آیین رونمایی و راه‌اندازی خط تولید کمباین برنج در شرکت کمباین سازی ایران در اراک افزود: بیش از ۱۷ هزار کمباین ساخت این شرکت در کشور فعالیت دارند که از نظر کیفیت با تولیدات خارجی برابری می‌کنند.
وی افزود: بیش از هشت میلیون هکتار گندم و جو دیم در کشور کشت می‌شود که ۹۰ درصد این محصولات با تولیدات کمباین سازی ایران برداشت می‌شوند.
رئیس واحد مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت:  حدود ۱۷ هزار دستگاه کمباین در کشور وجود داردر  که ۹۵ درصد این دستگاه‌ها تولید داخل است که برخی از این دستگاه‌ها با عمر بیش از ۲۰ سال خدمات پس از فروش دریافت می‌کنند.
عباسی با بیان اینکه در حال حاضر ضایعات برداشت غلات در کشور به کمتر از ۴ درصد رسیده، بیان کرد: سال ۹۲ مجموع تولیدات کمباین سازی ایران ۵۰ دستگاه بود اما با از نیمه دوم همان سال با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید، تولیدات این واحد تولیدی در مسیر افزایش قرار گرفت و اکنون سالان ۸۰۰ تا ۹۰۰ کمباین در این واحد تولید می شود.
وی افزود: ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی نقاط مختلف زیر کشت برنج قرار دارد و با توجه به محدودیت زمانی، برداشت مکانیزه برنج در دستور کار دولت قرار گرفت.
رئیس مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد:اوایل سال ۹۳حدود ۱۲ درصد از اراضی شالیزاری به صورت مکانیزه انجام می‌شد اما اکنون حدود ۸۰ درصد برنج کشور به صورت مکانیزه برداشت می‌شود.
عباسی یاداوری کرد: طرح مکانیراسیون برداشت برنج اگرچه طرح مطلوب و مقرون به صرفه‌ای است اما در ابتدا، ایران  به لحاظ تامین ماشین آلات به کشورهای آسیایی شرقی وابسته بود تا اینکه کمباین سازی ایران از سال گذشته به صورت داوطلبانه وارد عرصه تولید این محصول شد.
وی گفت: نیاز سالانه کشور به کمباین برنج حدود دو هزار و ۵۰۰ دستگاه است که بخش عمده‌ای از آن توسط کارخانه کمباین سازی تامین خواهد شد.

سند راهبردی کمباین‌سازی ایران تدوین شده است

مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران نیزگفت: سند استراتژیک ‌و راهبردی این واحد تولیدی با در نظر گرفتن منافع ذی‌نفعان در سال جاری تدوین شده و کمباین برنج نیز در راستای همین سند تولید شده است.
علی اصغر حمیدی‌فر افزود: تولید با کیفیت و تجاری سازی محصولات یکی از اهداف اصلی سند استراتژیک کمباین‌سازی ایران است.
وی ادامه داد: براساس سند استراتژیک کمباین سازی ایران هر سال یک محصول جدید ماشین‌آلات کشاورزی در این واحد تولید طراحی و ساخته می‌شود و این شرکت تعهد می‌دهد که تمام نیازهای کشور را در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی تامین کند.
مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران بیان کرد: مرکز پژوهش و تحقیقات این واحد تولیدی نیز راه‌اندازی شده و تولید کمباین برنج حرکتی در نقطه آغازین این واحد محسوب می‌شود.
حمیدی‌فر بیان کرد: طراحی و ساخت کمباین نیمه‌سنگین نیز در واحد تحقیقات و پژوهشی کمباین سازی ایران آغاز شده که سال آینده رونمایی می‌شود.
وی افزود: هم اکنون ظرفیت تولید یکهزار دستگاه کمباین غلات در شرکت کمباین سازی ایران وجود دارد و زمینه تولید سالانه یک‌هزار دستگاه کمباین برنج نیز در این واحد تولیدی فراهم شده است.

در سال ۱۳۸۴ بر اساس اجرای قانون خصوصی سازی ۵۳ درصد از سهام کمباینسازی به آستان قدس رضوی واگذار شد و در سال ۱۳۹۲ نیز آستان قدس رضوی با پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال سهام خود را به ۷۵ درصد افزایش داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.